Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 234 din 10 septembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 234 din 10 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 15 octombrie 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 113 alin. (2) teza finala din Legea nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Bihor în Dosarul nr. 2.216/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde Ionel Avrigeanu, reprezentat de avocat Elena Zamfir-Ciurezu, lipsa fiind autorul exceptiei, precum şi celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, întrucât apreciazã ca dispoziţiile de lege criticate, care stabilesc ca vicepreşedinţii consiliilor judeţene pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi preşedinţii consiliului, nu incalca prevederile art. 121 alin. (2) din Constituţie, în sensul cãrora consiliul judeţean este ales şi funcţioneazã potrivit legii.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca dispoziţiile <>art. 113 din Legea nr. 215/2001 , referitoare la numirea şi eliberarea din funcţie a preşedinţilor şi vicepreşedinţilor consiliului local, reprezintã opţiunea legiuitorului, ceea ce nu contravine textului constituţional invocat ca fiind încãlcat.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 aprilie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 2.216/CA/2002, Tribunalul Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Bihor într-o cauza de contencios administrativ.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se arata ca dispoziţiile "<>art. 113 - partea sa finala" din Legea nr. 215/2001 , care stabilesc ca vicepreşedinţii consiliului judeţean pot fi eliberaţi din funcţie "numai în aceleaşi condiţii ca şi preşedintele consiliului judeţean", fãrã a tine seama de faptul ca vicepreşedintele nu are aceleaşi atribuţii ca şi preşedintele consiliului judeţean, incalca prevederile art. 121 din Constituţie. Se mai arata ca atât preşedintele, cat şi vicepreşedintele consiliului judeţean sunt şi consilieri judeţeni şi pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi aceştia.
Tribunalul Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât prin dispoziţia de lege criticata legiuitorul a înţeles sa confere stabilitate funcţiei de vicepreşedinte al consiliului judeţean şi de "a curma arbitrariul din activitatea consiliului".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens se arata ca legiuitorul a stabilit, pentru eliberarea din funcţie a preşedintelui şi a vicepreşedintelui consiliului judeţean, o procedura deosebita de cea prevãzutã pentru consilieri, "tocmai datoritã calitãţilor pe care aceştia le au în cadrul consiliului". Procedura astfel instituitã are în vedere numai eliberarea din funcţia de preşedinte sau, dupã caz, de vicepreşedinte al consiliului judeţean, chiar dacã ei au şi calitatea de consilieri. În acest context dispoziţiile alin. (1) al art. 121 din Constituţie nu sunt relevante, iar dispoziţiile alin. (2) al aceluiaşi articol conferã legiuitorului competenta de a stabili condiţiile în care funcţioneazã consiliul judeţean, inclusiv cele privitoare la eliberarea din funcţia de preşedinte ori de vicepreşedinte al consiliului.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, susţinerile partii prezente, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum este formulat de autorul acesteia, îl constituie prevederile "<>art. 113 - partea sa finala" din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare. În realitate, din argumentele expuse în susţinerea exceptiei, aceasta priveşte dispoziţiile alin. (2) teza a doua a art. 113 din lege, potrivit cãrora: "Vicepreşedinţii pot fi eliberaţi din funcţie, în aceleaşi condiţii, numai dacã s-a constatat prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã ca aceştia au contravenit, în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, intereselor generale ale statului sau ale judeţului ori au încãlcat Constituţia şi legile tarii."
În esenta, în opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii din lege, care nu "ţin cont de faptul ca vicepreşedintele nu are aceleaşi atribuţii ca şi preşedintele consiliului judeţean" şi nici de faptul ca ei "sunt şi consilieri judeţeni iar ca atare pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi aceştia", contravin art. 121 din Constituţie, care prevede:
"(1) Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice pentru coordonarea activitãţii consiliilor comunale şi orãşeneşti, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean.
(2) Consiliul judeţean este ales şi funcţioneazã în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata urmãtoarele:
<>Art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, conţine reguli de procedura cu privire la eliberarea din funcţie a vicepreşedinţilor consiliului judeţean. Astfel, textul prevede ca, în cazul în care prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã s-a constatat ca vicepreşedinţii consiliului judeţean au contravenit în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit intereselor generale ale statului sau ale judeţului ori au încãlcat Constituţia şi legile tarii, aceştia pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi preşedintele consiliului judeţean. Curtea constata ca stabilirea anumitor condiţii pentru eliberarea din funcţie a preşedintelui sau vicepreşedinţilor consiliului judeţean, care pe durata mandatului consiliului judeţean îşi pãstreazã calitatea de consilieri, reprezintã o opţiune a legiuitorului, singurul în mãsura sa instituie asemenea reguli. În speta, aceasta opţiune, chiar dacã este alta decât cea referitoare la modalitãţile de eliberare din funcţie a consilierilor judeţeni, nu numai ca nu este contrarã, asa cum susţine autorul exceptiei, art. 121 din Constituţie, ci este chiar în sensul alin. (2) al acestui articol constituţional, potrivit cãruia "Consiliul judeţean este ales şi funcţioneazã în condiţiile legii".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Bihor în Dosarul nr. 2.216/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 septembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu



───────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016