Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 233 din 20 decembrie 1999  asupra obiectiei de neconstitutionalitate referitoare la Legea privind Statutul functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 233 din 20 decembrie 1999 asupra obiectiei de neconstitutionalitate referitoare la Legea privind Statutul functionarilor publici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 28 decembrie 1999
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã, în temeiul art. 144 lit. a) din Constituţie şi al <>art. 17 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, cu privire la neconstituţionalitatea Legii privind Statutul funcţionarilor publici, de cãtre un grup de 51 de deputaţi, şi anume: Ioan Gavra, Valeriu Tabara, Gheorghe Secara, Petru Steolea, Lazar Ladariu, Mihai Drecin, Petre Turlea, Nicolae Leonachescu, Anghel Stanciu, Viorel Burlacu, Constantin Babalau, Ştefan Baban, Ioan Sonea, Nicolae Bud, Mircea Valcu, Leon Pop, Vasile Ghica, Florea Buga, Nicolae Ionescu, Chichisan Miron, Mitzura-Domnica Arghezi, Corneliu Ciontu, Ioan Iuliu Furo, Leonida Lari Iorga, Romulus Raicu, Ilie Neacsu, Daniela Buruiana-Aprodu, Luca Stefanoiu, Didi Spiridon, Ioan Pintea, Mitica Balaet, Sever Mesca, Ion Dutu, Gheorghe Ariton, Ioan-Cezar Coraci, Vasile Miclaus, Nicolae Popa, Daniela Popa, Nicolae Groza, Romeo-Marius Trifu, Marcu Tudor, Nicolae Vasilescu, Liviu Spataru, Adrian Tudor Moroianu-Geaman, Nicolae Gradinaru, Victor-Ştefan Achimescu, Ioan Popa, Aurel-Constantin Papuc, Viorel Pop, Florian Udrea şi Slavomir Gvozdenovici.
Sesizarea a fost trimisa Curţii Constituţionale prin Adresa nr. 490 din 8 decembrie 1999 a secretarului general al Camerei Deputaţilor, fiind înregistratã sub nr. 3.848 din 8 decembrie 1999, şi formeazã obiectul Dosarului nr. 241A/1999.
La aceeaşi data în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600, a fost publicatã <>Legea nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind Statutul funcţionarilor publici, promulgatã prin <>Decretul nr. 418 din 8 decembrie 1999 .
În temeiul prevederilor art. 18 alin. (2) şi ale <>art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sesizarea formulatã de grupul de deputaţi a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului spre a-şi putea exprima punctele de vedere asupra obiectiei de neconstituţionalitate.
Preşedintele Senatului, în punctul sau de vedere, referindu-se la legalitatea sesizãrii, considera ca "în cazul în care sesizarea Curţii este în cadrul termenelor prevãzute la <>art. 17 din Legea nr. 47/1992 , ce se calculeazã în condiţiile alin. (3) din acest articol pe zile pline, Curtea este obligatã sa se pronunţe, termenele menţionate fiind inerente
dreptului de sesizare prevãzut la art. 144 lit. a) din Constituţie."
De asemenea, în punctul de vedere al preşedintelui Senatului se apreciazã ca, pe fond, sunt neintemeiate criticile de neconstituţionalitate formulate în sesizarea grupului de 51 de deputaţi care se referã la unele articole din Legea privind Statutul funcţionarilor publici.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera, cu referire la legalitatea sesizãrii de neconstituţionalitate, ca aceasta este inadmisibila. Astfel, fãcându-se referire la conţinutul <>art. 17 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , se arata ca Legea privind Statutul funcţionarilor publici, asupra cãreia Guvernul şi-a angajat rãspunderea în fata Camerei Deputaţilor şi a Senatului în şedinţa comuna din 29 noiembrie 1999, a fost anunţatã în plenul Camerei Deputaţilor în şedinţa de luni, 6 decembrie 1999, urmând ca deputaţii sa îşi exercite dreptul de a contesta legea la Curtea Constituţionalã în termen de doua zile, termen ce se calculeazã pe zile pline, iar nu pe zile libere. Acest mod de calcul rezulta din dispoziţiile <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora procedura jurisdicţionalã prevãzutã în aceasta lege se completeazã cu regulile procedurii civile, dar numai "în mãsura în care ele sunt compatibile cu natura procedurii în fata Curţii Constituţionale. Compatibilitatea se hotãrãşte exclusiv de Curte", precum şi din prevederile art. 117 alin. 3 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, care preiau integral textul <>art. 17 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992 .
În temeiul alin. (4) al art. 107 din acelaşi regulament, în cazul în care legea a fost adoptatã cu procedura de urgenta, aceasta se trimite "sub semnatura preşedintelui Camerei Deputaţilor, Preşedintelui României, în vederea promulgãrii ", dupã împlinirea termenului de doua zile. În consecinta, termenul pentru depunerea sesizãrii de neconstituţionalitate a început sa curgã în ziua de luni, 6 decembrie 1999, şi s-a împlinit marti, 7 decembrie 1999, la sfârşitul programului de lucru. Deoarece obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistratã la Secretariatul general al Camerei Deputaţilor în ziua de miercuri, 8 decembrie 1999, se apreciazã ca aceasta este tardivã, urmând sa fie respinsã.
De asemenea, în punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca pe fond sunt neintemeiate criticile de neconstituţionalitate formulate în sesizarea de neconstituţionalitate care se referã la unele articole din Legea privind Statutul funcţionarilor publici.
Preşedintele Camerei Deputaţilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
În temeiul <>art. 5 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a solicitat o informare din partea secretarului general al Camerei Deputaţilor asupra modului în care s-au desfãşurat, la aceasta Camera, procedurile prevãzute la alin. (2)-(4) ale <>art. 17 din Legea nr. 47/1992 . Totodatã, s-au solicitat copii, în extras, de pe stenogramele şedinţelor Camerei Deputaţilor în cursul cãrora s-au desfãşurat aceste proceduri legale. Din datele comunicate de secretarul general al Camerei Deputaţilor, prin Adresa nr. 3.450 din 9 decembrie 1999, rezulta, în esenta, urmãtoarele: 1. asupra Legii privind Statutul funcţionarilor publici, Guvernul şi-a angajat rãspunderea, conform prevederilor art. 113 alin. (1) din Constituţie, în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului, ţinuta în ziua de luni, 29 noiembrie 1999, începând cu ora 16,00; 2. legea a fost depusa la secretarul general al Camerei Deputaţilor în ziua de joi, 2 decembrie 1999, zi în care Camera Deputaţilor a lucrat în plen; în zilele de vineri, 3 decembrie, sambata, 4 decembrie, şi duminica, 5 decembrie 1999, Parlamentul nu a lucrat în plen; 3. depunerea legii la secretarul general, în vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale, a fost comunicatã în plenul Camerei Deputaţilor, în prima şedinţa, în ziua de luni, 6 decembrie 1999, între orele 16,00-17,00; 4. legea a fost trimisa Preşedintelui României, spre promulgare, în ziua de miercuri, 8 decembrie 1999, ora 8,30; s-a considerat ca termenul de doua zile în care se putea face sesizarea Curţii Constituţionale în cazul legii adoptate cu procedura de urgenta a expirat în ziua de marti, 7 decembrie 1999, avându-se în vedere "cele 24 de ore care au precedat anunţul de luni, 6 decembrie 1999, şi urmãtoarele 24 de ore ce au urmat acestui anunţ"; 5. sesizarea de neconstituţionalitate semnatã de cei 51 de deputaţi a fost depusa la secretarul general al Camerei Deputaţilor în ziua de miercuri, 8 decembrie 1999, la ora 11,30, şi a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã în aceeaşi zi, la ora 12,30.

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,

examinând obiecţia de neconstituţionalitate formulatã de grupul de 51 de deputaţi, punctele de vedere ale preşedintelui Senatului şi Guvernului, informarea secretarului general al Camerei Deputaţilor, raportul judecãtorului-raportor, documentele existente la dosar, referitoare la procedura de promulgare a Legii privind Statutul funcţionarilor publici, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 retine urmãtoarele:
În cauza de fata nu sunt întrunite condiţiile prevãzute la art. 144 lit. a) din Constituţie şi la <>art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, pentru exercitarea controlului de constitutionalitate înainte de promulgarea legii, motiv pentru care Curtea Constituţionalã nu poate proceda la examinarea pe fond a sesizãrii.
Astfel, art. 144 din Constituţie, stabilind atribuţiile Curţii Constituţionale, prevede la lit. a) ca aceasta "se pronunţa asupra constituţionalitãţii legilor, înainte de promulgarea acestora [...] ". Asa fiind, la examinarea unei sesizãri, Curtea trebuie sa constate, printre altele, dacã legea, al carei control de constitutionalitate se solicita, a fost sau nu promulgatã, şi aceasta chiar şi atunci când retine ca este sesizatã în vederea declansarii controlului de constitutionalitate de cãtre subiecte abilitate în acest scop. Or, în prezenta cauza, Legea privind Statutul funcţionarilor publici a fost promulgatã de Preşedintele României prin <>Decretul nr. 418 din 8 decembrie 1999 şi, primind numãrul 188, a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, data la care s-a depus şi sesizarea pentru controlul constituţionalitãţii ce face obiectul prezentei decizii.
În ceea ce priveşte procedura de promulgare a legilor, Constituţia prevede la art. 77 alin. (1) ca "Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire". Curtea observa ca nici o norma constituţionalã nu prevede termenul în care o lege adoptatã de Parlament se trimite spre promulgare Preşedintelui României şi nici perioada sau condiţiile în care legea adoptatã se pãstreazã la dispoziţia subiectelor de drept public abilitate sa exercite dreptul de sesizare a Curţii Constituţionale. Procedura premergãtoare trimiterii <>legii spre promulgare este reglementatã prin Legea nr. 47/1992 , republicatã, şi prin regulamentele de organizare şi funcţionare a Camerelor Parlamentului. În acest sens, dispoziţiile alin. (2) şi (3) ale art. 17 din legea menţionatã prevãd:
"(2) În vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale, cu 5 zile înainte de a fi trimisa spre promulgare, legea se comunica Guvernului şi Curţii Supreme de Justiţie şi se depune la secretarul general al Camerei Deputaţilor şi al Senatului. În cazul în care legea a fost adoptatã cu procedura de urgenta, termenul este de 2 zile.
(3) Data la care legea a fost depusa la secretarii generali ai Camerelor se aduce la cunostinta în plenul fiecãrei Camere în termen de 24 de ore de la depunere. Depunerea şi comunicarea se fac numai în zilele în care Camerele Parlamentului lucreazã în plen".
Aceste reglementãri legale au fost preluate de art. 117 alin. 3 şi 4 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, precum şi de art. 112 alin. 2 şi 3 din Regulamentul Senatului.
Analizând informarea primitã prin Adresa nr. 3.450 din 9 decembrie 1999 de la secretarul general al Camerei Deputaţilor, precum şi stenogramele şedinţelor Parlamentului, Curtea constata ca Legea privind Statutul funcţionarilor publici a fost adoptatã, potrivit art. 113 alin. (1)-(3) din Constituţie, prin procedura angajãrii rãspunderii Guvernului, în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului, ţinuta în ziua de 29 noiembrie 1999, între orele 16,00-18,45. Potrivit textelor constituţionale menţionate, legea se considera adoptatã dupã epuizarea termenului de 3 zile în care se poate depune o moţiune de cenzura în scopul demiterii Guvernului. În speta, acest termen s-a împlinit la data de 2 decembrie 1999, când legea a fost depusa la secretarul general al Camerei Deputaţilor. În acea zi, Camera Deputaţilor a lucrat în plen, însã în zilele urmãtoare, şi anume 3, 4 şi 5 decembrie 1999, Camera nu a lucrat în plen. În ziua de 6 decembrie 1999, între orele 16,00-17,00, s-a comunicat plenului Camerei Deputaţilor ca Legea privind Statutul funcţionarilor publici a fost depusa la secretarul general al Camerei în vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale. În ziua de 8 decembrie 1999, la ora 8,30, legea a fost trimisa spre promulgare Preşedintelui României.
Curtea constata ca, întrucât legea examinata a fost adoptatã prin procedura de urgenta, aferentã actului de angajare a rãspunderii Guvernului, termenul de pãstrare a legii, în vederea exercitãrii dreptului de sesizare, este de doua zile (iar nu de 48 de ore), conform <>art. 17 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Chiar şi în ipoteza în care se considera ca acest termen a început sa curgã din ziua de 6 decembrie 1999, când s-a comunicat în plenul Camerei Deputaţilor depunerea legii la secretarul general al acesteia în vederea exercitãrii dreptului de a sesiza Curtea Constituţionalã, concluzia este ca termenul s-a împlinit la sfârşitul zilei de 7 decembrie 1999.
Într-adevãr, termenele prevãzute la <>art. 17 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sunt termene care privesc desfãşurarea raporturilor constituţionale dintre autoritãţile publice şi, prin urmare, în mãsura în care nu se prevede altfel în mod expres, nu se calculeazã pe zile libere. Dupã cum rezulta din examinarea informaţiilor cuprinse în documentele aflate la dosar, legea a fost trimisa Preşedintelui României spre promulgare în ziua de 8 decembrie 1999, la ora 8,30, fiind promulgatã în aceeaşi zi. Se constata astfel ca trimiterea legii spre promulgare s-a fãcut cu respectarea dispoziţiilor legale aplicabile, iar promulgarea s-a efectuat cu respectarea prevederilor art. 77 alin. (1) din Constituţie. Decretul nr. 418 pentru promulgarea legii a fost publicat, conform prevederilor art. 99 alin. (1) din Constituţie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, împreunã cu textul legii. Prin urmare, sesizarea formulatã de cei 51 de deputaţi pentru controlul constituţionalitãţii legii, depusa la secretarul general al Camerei Deputaţilor în ziua de 8 decembrie 1999 şi înregistratã la Curtea Constituţionalã în aceeaşi zi, este inadmisibila spre a fi examinata pe fond de cãtre Curtea Constituţionalã, conform prevederilor art. 144 lit. a) din Constituţie.

Pe baza considerentelor expuse şi în conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1), ale art. 113 alin. (1)-(3), ale art. 144 lit. a) şi ale art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi potrivit dispoziţiilor <>art. 17 şi urmãtoarele din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Constata ca sesizarea de neconstituţionalitate, semnatã de 51 de deputaţi, referitoare la Legea privind Statutul funcţionarilor publici, este inadmisibila, Curtea Constituţionalã fiind sesizatã dupã promulgarea acesteia.
Definitiva şi obligatorie.
Decizia se comunica Preşedintelui României.
Dezbaterile au avut loc la data de 20 decembrie 1999 şi la ele au participat: Lucian Mihai, preşedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul Petru Vonica, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016