Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 232 din 5 iulie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata si modificata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 232 din 5 iulie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata si modificata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 727 din 15 noiembrie 2001
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei impotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã şi modificatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Compania de Distribuţie "Naţional" - S.A. în Dosarul nr. 2.741/2000 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibila, precizând ca, în realitate, autorul exceptiei nu contesta constituţionalitatea textului de lege criticat, ci, contrar prevederilor <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, solicita Curţii Constituţionale o interpretare a dispoziţiilor <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 . Pe de alta parte, se mai arata ca principiul egalitãţii în drepturi este aplicabil doar cetãţenilor, iar nu şi persoanelor juridice.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 ianuarie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 2.741/2000, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei impotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã şi modificatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Compania de Distribuţie "Naţional" - S.A.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile legale criticate incalca dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul de drept şi la dreptate ca valoare suprema, garantatã, ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 51 referitoare la respectarea Constituţiei şi a legilor şi pe cele ale art. 41 alin. (8) referitoare la protecţia proprietãţii private. În opinia autorului exceptiei dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale "în mãsura în care se aplica pentru încãlcarea exclusiv a unei obligaţii fiscale, ce nu afecteazã legalitatea acestor acte şi fapte" (de comerţ).
Exprimandu-şi opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca aceasta este neîntemeiatã, întrucât <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 nu incalca prevederile constituţionale invocate de autorul exceptiei. Prin aceeaşi încheiere instanta a respins ca fiind inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 6 din aceeaşi lege, în temeiul <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, retinand ca soluţionarea cauzei nu depinde de aceste dispoziţii legale.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, iar pe de alta parte, criticile formulate de autorul exceptiei "nu ţin de constituţionalitatea textelor criticate, ci de interpretarea lor, aceasta fiind, potrivit legii, de competenta instanţei de judecata".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezulta din cererea formulatã de autorul acesteia şi din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei impotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 20 iunie 1991, lege ulterior modificatã de mai multe ori, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Constituie activitãţi comerciale ilicite şi atrag rãspunderea contravenţionalã sau penalã, dupã caz, fata de cei care le-au sãvârşit, urmãtoarele fapte:
a) efectuarea de acte sau fapte de comerţ de natura celor prevãzute în Codul comercial sau în alte legi, fãrã îndeplinirea condiţiilor stabilite prin lege;"
În susţinerea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia a invocat încãlcarea urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 1 alin. (3): "România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertãţile cetãţenilor, libera dezvoltare a personalitãţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintã valori supreme şi sunt garantate."
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 41 alin. (8): "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii.";
- Art. 51: "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiatã pentru urmãtoarele considerente:
Curtea retine ca dispoziţiile legale criticate nu pot fi considerate contrare prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora "România este stat de drept", deoarece din însãşi referirea la nerespectarea "condiţiilor stabilite prin lege" pentru calificarea activitãţilor comerciale ca "ilicite", cu consecinta rãspunderii contravenţionale sau penale, cuprinsã în aceste dispoziţii, este evidenta preocuparea legiuitorului pentru respectarea legii, cerinta esenţialã a statului de drept.
Curtea constata, de asemenea, ca pentru aceleaşi considerente nu sunt incalcate nici prevederile art. 51 din Constituţie, deoarece una dintre îndatoririle fundamentale ale cetãţenilor este "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor". Or, textul de lege criticat, care stabileşte activitãţile comerciale ilicite, care, dupã caz, atrag rãspunderea contravenţionalã sau penalã, nu numai ca nu contravine prevederilor constituţionale menţionate, ci, dimpotriva, asigura respectarea acestora.
Curtea observa ca principiul egalitãţii în drepturi, consacrat în art. 16 alin. (1) din Constituţie, nu are nici o legatura cu dispoziţiile legale criticate, deoarece acest principiu se referã la drepturile fundamentale ale cetãţenilor, iar nu la activitatea agenţilor economici. Totodatã Curtea constata ca dispoziţiile <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 , republicatã şi modificatã, nu prevãd nici un fel de excepţii sau discriminãri între comercianţii persoane juridice sau persoane fizice.
Din aceeaşi perspectiva Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile art. 41 alin. (8) din Constituţie, prevederi care permit confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din sãvârşirea unei infracţiuni sau contravenţii.
De altfel, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 , republicatã şi modificatã, respingând prin Decizia nr. 48 din 10 martie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 22 aprilie 1998, o excepţie de neconstituţionalitate având acelaşi obiect.
În sfârşit, Curtea observa ca, în realitate, ceea ce a determinat ridicarea exceptiei este modul de aplicare de cãtre Garda Financiarã a dispoziţiilor legale criticate. Or, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei impotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã şi modificatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Compania de Distribuţie "Naţional" - S.A. în Dosarul nr. 2.741/2000 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 iulie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016