Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 232 din 10 septembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 62 si 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 232 din 10 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 si 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 731 din 7 octombrie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 62 şi 79 din Legea nr. 164/2001 , excepţie ridicatã de Romeo Vasile Nicolescu în Dosarul nr. 1.585/2002 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã, într-un litigiu având ca obiect recalcularea pensiei.
La apelul nominal rãspund: autorul exceptiei şi Casa de pensii a municipiului Bucureşti, prin consilier juridic Corneliu Horia Fratila, lipsind Ministerul de Interne, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul exceptiei arata ca dupã pensionarea din cadrul armatei a lucrat diferite perioade în instituţii civile, iar dupã încetarea acestor activitãţi a solicitat recalcularea pensiei. Dupã intrarea în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 i-a fost refuzat acest lucru atât de Serviciul de pensii al Ministerului de Interne, care i-a rãspuns ca recalcularea pensiei sale pentru perioadele lucrate în instituţii civile se face potrivit prevederilor <>art. 62 din legea menţionatã, în condiţiile prevãzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cat şi de Oficiul de pensii civile, care nu-i poate face recalcularea decât dupã împlinirea vârstei standard, adicã în 2005.
Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca prevederile <>art. 62 din Legea nr. 164/2001 sunt neclare, prin ele dispunandu-se numai recalcularea pensiei militare pentru activitatea desfasurata dupã pensionare în instituţii civile, fãrã a se preciza care dintre oficiile de pensii, civil sau militar, are obligaţia sa o facã. Considera ca este neconstitutional şi <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 , deoarece din cauza prevederilor acestuia nu i-a fost calculatã pensia pentru toate perioadele lucrate dupã pensionare. Prevederile criticate incalca dispoziţiile art. 43 alin. (2) din Constituţie. Solicita admiterea exceptiei şi declararea ca neconstituţionale a prevederilor legale criticate.
Reprezentantul Casei de pensii a municipiului Bucureşti arata ca, potrivit prevederilor <>art. 62 din Legea nr. 164/2001 , recalcularea pensiei pentru fostele cadre ale Ministerului de Interne care au desfãşurat activitate dupã pensionare la instituţii civile se face de cãtre oficiile Casei Naţionale de Pensii, deoarece în bugetul acesteia s-a depus contribuţia de asigurãri sociale. Recalcularea pensiei pentru perioadele lucrate dupã pensionare se face, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 19/2000 , la împlinirea vârstei standard prevãzute de aceasta lege. Solicita respingerea exceptiei ca nefondata.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca autorul, prin criticile formulate, ridica probleme ce ţin de interpretarea <>art. 62 din Legea nr. 164/2001 , nicidecum de constitutionalitate. Dispoziţiile art. 79 din aceeaşi lege nu au legatura cu cauza. De aceea solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 62 şi ca inadmisibila în ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 79, ambele din Legea nr. 164/2001 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 aprilie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 1.585/2002, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 62 şi 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Romeo Vasile Nicolescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 62 şi 79 din Legea nr. 164/2001 sunt contrare prevederilor art. 43 alin. (2) din Constituţie, întrucât nu asigura recalcularea pensiei şi acordarea pensiei recalculate începând cu data la care pensionarul a încetat activitatea la locul de munca unde a fost reincadrat dupã pensionare.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã apreciazã ca excepţia ridicatã nu este fondatã, deoarece reglementarea prin lege a condiţiilor şi procedurilor de urmat pentru valorificarea dreptului la pensie, respectiv a modalitãţilor de recalculare a pensiei anterior stabilite, nu incalca prevederile art. 43 alin. (2) din Constituţie, referitoare la dreptul cetãţenilor la pensie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât "procedurile de urmat şi condiţiile valorificãrii dreptului la pensie, reglementate în <>art. 62 (din Legea nr. 164/2001 ), nu incalca art. 43 alin. (2) din Constituţia României", fiind normal ca beneficiarilor pensiei militare, reincadrati în munca dupã trecerea în rezerva, drepturile de pensie pentru activitatea ulterioara sa li se stabileascã conform regulilor de drept comun, respectiv pe baza prevederilor <>Legii nr. 19/2000 . Nici dispoziţiile <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 nu contravin prevederilor art. 43 alin. (2) din Constituţie, având în vedere ca actualizarea cuantumului pensiei, fãrã posibilitatea diminuãrii acestuia, se face tocmai în scopul respectãrii dreptului la pensie.
Guvernul considera ca excepţia ar trebui respinsã ca nesusţinutã, întrucât din cererea autorului exceptiei "nu rezulta care sunt motivele pentru care partea considera ca exista contradictie între dispoziţiile art. 62 şi <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 şi cele ale art. 43 alin. (2) din Constituţie". Pe fond, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate, prevãzând stabilirea pensiei în funcţie de intreaga vechime în munca, precum şi recalcularea, pe baza unei metodologii corespunzãtoare, a pensiilor militare anterior stabilite, reprezintã tocmai o expresie a prevederilor art. 43 alin. (2) din Constituţie, iar nu o încãlcare a acestora.
Avocatul Poporului apreciazã ca dispoziţiile legale criticate "nu incalca prevederile constituţionale care consacra dreptul la pensie, deoarece beneficiarii pensiilor militare de stat care s-au încadrat în munca au posibilitatea de a-şi valorifica dreptul la recalcularea pensiei în baza prevederilor <>Legii nr. 19/2000 ".
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie urmãtoarele articole din <>Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001:
- Art. 62: "Beneficiarii pensiei militare de serviciu care se încadreazã în munca dupã trecerea în rezerva pot solicita stabilirea drepturilor de pensie în raport cu vechimea dobandita dupã pensionare în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 .";
- Art. 79: "Pensiile militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrãrii în vigoare a prezentei legi se recalculeazã astfel:
a) cuantumul pensiei în plata se actualizeazã, având ca baza de calcul solda lunarã bruta în vigoare la data aplicãrii prezentei legi, corespunzãtoare funcţiei maxime a ultimului grad avut în activitate, pe baza unei metodologii aprobate prin hotãrâre a Guvernului, emisã în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, la propunerea instituţiilor prevãzute la art. 5 alin. (1);
b) în cazul în care cuantumul pensiei obţinute conform lit. a) este mai mic decât cuantumul pensiei în plata se menţine cuantumul pensiei în plata."
Conform susţinerilor autorului exceptiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 43 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenta medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenta socialã prevãzute de lege".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata urmãtoarele:
Dreptul la pensie include, fãrã indoiala, dreptul la stabilirea cuantumului acesteia în raport cu intreaga perioada de activitate a beneficiarului, perioada ce poate fi consideratã stagiu de cotizare la asigurãri sociale. Aceasta perioada trebuie sa cuprindã şi stagiile de cotizare de dupã data stabilirii şi acordãrii pensiei.
<>Art. 62 din Legea nr. 164/2001 nu prevede nici o ingradire în privinta acordãrii pensiei, ţinându-se seama de intreaga perioada consideratã vechime în munca ori stagiu de cotizare. Dimpotriva, legea prevede dreptul beneficiarilor pensiei militare de a solicita stabilirea drepturilor de pensie în raport cu vechimea dobandita dupã pensionare, respectiv în raport şi cu perioada de activitate desfasurata dupã reincadrare, dar aceasta în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 19/2000 . <>Art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede ca "Beneficiarii pensiei pentru limita de varsta pot solicita recalcularea pensiei dupã fiecare stagiu de cotizare de minimum 12 luni, realizat în condiţiile prezentei legi".
În legatura cu aceste dispoziţii legale nu se pune nici o problema de constitutionalitate, ci se pun numai probleme de interpretare şi aplicare, care sunt de competenta instanţei de judecata.
Întrucât obiectul cauzei în care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate îl constituie plângerea autorului acesteia impotriva refuzului oficiilor de pensii (atât cel civil, cat şi cel militar) de a-i recalcula pensia dupã ce a încetat activitatea în funcţia în care s-a încadrat dupã pensionare, Curtea constata ca soluţionarea cauzei nu depinde de dispoziţiile <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 . Aceste dispoziţii legale se referã la recalcularea, pe baza unei metodologii speciale, a pensiilor militare stabilite pe baza legislaţiei anterior în vigoare. În conformitate cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor legale "de care depinde soluţionarea cauzei", astfel ca, potrivit prevederilor alin. (6) al aceluiaşi articol, excepţia de neconstituţionalitate privind dispoziţiile <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 este "inadmisibila".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind nefondata, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 62 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Romeo Vasile Nicolescu în Dosarul nr. 1.585/2002 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 septembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016