Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 230 din 5 iulie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 736 din 19 noiembrie 2001
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "România Cable System" - S.A. Oradea în Dosarul nr. 718/2000 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde, pentru autorul exceptiei, consilier juridic Mihai Dinei, lipsind celelalte pãrţi fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, arãtând ca, deşi cunoştea ca la data invocarii exceptiei textul ce constituie obiectul acesteia era abrogat expres prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, în opinia sa, dispoziţiile legale invocate continua sa producã efecte juridice.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila, invocand în acest sens abrogarea expresã a <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã prin dispoziţiile <>art. 37 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 aprilie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 718/2000, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "România Cable System" - S.A. Oradea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã incalca "dreptul de proprietate al cetãţenilor asupra sumelor plãtite cu titlu de T.V.A., deşi activitatea pentru care s-a încasat era scutitã de T.V.A.". În acest fel, considera autorul exceptiei, textul respectiv incalca dispoziţiile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, întrucât mãsura prevãzutã la <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 "echivaleaza, prin efecte, cu o confiscare". În realitate, în speta, "cetãţenii nu datorau, nici în mod direct şi nici indirect, aceasta taxa bugetului de stat".
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate, considera ca aceasta este neîntemeiatã.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca la data invocarii exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, actul normativ criticat era abrogat potrivit dispoziţiilor <>art. 37 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000.
Preşedintele Senatului şi preşedintele Camerei Deputaţilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu completãrile şi modificãrile ulterioare. Acest text avea urmãtorul conţinut: "Agentul economic care înscrie taxa pe valoarea adãugatã pe o factura sau pe un document legal aprobat este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de stat, chiar dacã operaţiunea în cauza nu este impozabilã potrivit prezentei ordonanţe."
Textele constituţionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt urmãtoarele:
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, au fost abrogate în integralitate prin <>art. 37 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000.
Curtea Constituţionalã constata, de asemenea, ca excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã în fata instanţei de judecata la data de 6 aprilie 2000, deci ulterior datei abrogãrii <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã.
În consecinta, Curtea Constituţionalã constata ca nu se poate exercita controlul de constitutionalitate al unor dispoziţii legale abrogate şi ca se impune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "România Cable System" - S.A. Oradea în Dosarul nr. 718/2000 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 iulie 2001.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Cristina Radu
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: