Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 228 din 3 iunie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 228 din 3 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 550 din 31 iulie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Onesti în Dosarul nr. 693/2003 al Tribunalului Bacau - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintã Societatea Comercialã "Carom" - S.A. din Onesti, reprezentatã de consilier juridic Marius Iacob Cojocaru, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca legea criticata este un element foarte important în strategia autoritãţilor publice în domeniul privatizãrii, prin intermediul cãreia se realizeazã premisele dezvoltãrii comunitãţilor locale şi sprijinirea acestora în diverse proiecte. Rezulta ca scopul legii este tocmai crearea unui cadru favorabil procesului de privatizare, prin aceasta nefiind incalcate prevederile art. 134 din Constituţie şi nici cele ale art. 119 şi art. 120 alin. (1) şi (2) din aceasta.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile de lege criticate nu contravin textelor constituţionale invocate ca fiind incalcate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 ianuarie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 693/2003, Tribunalul Bacau - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Excepţia a fost ridicatã de Primãria Municipiului Onesti într-o cauza de contencios administrativ.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prin aplicarea dispoziţiilor <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 "consiliile locale sunt impiedicate a-şi recupera debitele provenite din impozite şi taxe locale, fiind încãlcat astfel principiul autonomiei locale" prevãzut de art. 119 şi art. 120 alin. (1) şi (2) din Constituţie. De asemenea, "prin neincasarea impozitelor şi taxelor locale potrivit <>art. 16 din Legea nr. 137/2002 este împiedicatã crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de producţie, precum şi protejarea intereselor cetãţenilor în activitatea economico-financiarã", ceea ce contravine prevederilor constituţionale ale art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b).
Tribunalul Bacau - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considera ca textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât incalca principiul constituţional al autonomiei locale, potrivit cãruia organele administraţiei publice locale sunt ordonatori principali de credite, hotãrãsc asupra bugetului local, stabilesc impozite şi taxe şi executa creanţele bugetului local. Or, prin prevederile <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 "administraţia publica localã este împiedicatã în a-şi executa creanţele şi a executa bugetul local".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Astfel, arata ca prin dispoziţiile art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din legea criticata se instituie mãsuri excepţionale în cadrul procedurii administrãrii speciale, procedura al carei scop este gestionarea societãţii comerciale de cãtre instituţia publica implicata, în vederea creşterii atractivitatii la privatizare, reglementare ce este în concordanta cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, precum şi cu expunerea de motive la proiectul legii. Totodatã, arata ca, în conformitate cu art. 120 alin. (2) din Constituţie, precum şi cu art. 3 alin. (1) şi <>art. 4 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , autonomia localã nu se poate realiza decât în condiţiile respectãrii dispoziţiilor legale cu caracter imperativ, astfel cum sunt şi cele vizate de excepţia de neconstituţionalitate. Sub acest aspect, în jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr. 123/2001, Curtea Constituţionalã a statuat ca "principiul autonomiei locale nu include şi absolvirea autoritãţilor administraţiei publice locale de la obligaţia respectãrii legilor cu caracter general şi valabilitate pe întreg teritoriul tarii". Referitor la încãlcarea prin dispoziţiile de lege criticate a prevederilor art. 120 alin. (1) din Constituţie, se apreciazã ca acestea nu sunt relevante în soluţionarea exceptiei.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevederi al cãror conţinut este urmãtorul: "De la data instituirii procedurii de administrare specialã în perioada de privatizare, la societatea comercialã se aplica urmãtoarele mãsuri speciale: [...]
b) creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, vor ridica toate sarcinile care greveazã asupra activelor societãţii comerciale care urmeazã a fi vândute, externalizate sau transferate, în scopul creşterii atractivitatii la privatizare, iar sumele încasate din vânzarea activelor se distribuie proporţional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi;
c) creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor, aplicarea oricãrei mãsuri de executare silitã începutã asupra societãţii comerciale şi nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de mãsuri."
În opinia autorului exceptiei, aceste prevederi de lege contravin art. 119, art. 120 alin. (1) şi (2) şi art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b) din Constituţie, prevederi potrivit cãrora:
- Art. 119: "Administraţia publica din unitãţile administrativ-teritoriale se întemeiazã pe principiul autonomiei locale şi pe cel al descentralizãrii serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (1) şi (2): "(1) Autoritãţile administraţiei publice, prin care se realizeazã autonomia localã în comune şi oraşe, sunt consiliile locale alese şi primãrii aleşi, în condiţiile legii.
(2) Consiliile locale şi primãrii funcţioneazã, în condiţiile legii, ca autoritãţi administrative autonome şi rezolva treburile publice din comune şi din oraşe.";
- Art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b): "(1) Economia României este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;
b) protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã;"
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã retine urmãtoarele:
În esenta, critica consta în susţinerea potrivit cãreia, prin aplicarea dispoziţiilor <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 , consiliile locale sunt impiedicate sa-şi recupereze debitele provenite din impozite şi taxe locale, care, alãturi de alte surse, potrivit legii, constituie veniturile administraţiei publice locale. Se considera ca o asemenea reglementare incalca principiul autonomiei locale consacrat de art. 119 şi 120 din Constituţie, precum şi art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b) din aceasta, referitor la economia de piata şi potrivit cãruia statul trebuie sa asigure crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de producţie şi protejarea intereselor cetãţenilor în activitatea economico-financiarã.
În legatura cu susţinerea privind încãlcarea art. 119 şi 120 din Constituţie, Curtea constata ca dispoziţiile art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) stabilesc o procedura de administrare specialã, menita sa facã atractive, în cadrul procesului de privatizare, societãţile comerciale cu capital de stat. În acest scop, dispoziţiile de lege criticate prevãd obligaţia creditorilor bugetari de a ridica toate sarcinile care greveazã asupra activelor societãţii comerciale ce urmeazã a fi vândute şi de a suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor, aplicarea oricãrei mãsuri de executare silitã începutã impotriva acesteia şi de a nu face nici un demers pentru instituirea unor astfel de proceduri. Aceste prevederi de lege dispun totodatã ca sumele încasate din vânzarea activelor se distribuie proporţional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise pentru aplicarea legii. Restricţiile impuse prin textele de lege ce fac obiectul exceptiei de neconstituţionalitate nu sunt contrare principiului autonomiei locale, care, asa cum a statuat Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 4 iunie 2001, "nu include şi absolvirea autoritãţilor administraţiei publice locale de la obligaţia respectãrii legilor cu caracter general şi valabilitate pe întreg teritoriul tarii". Asa fiind, Curtea urmeazã sa respingã aceasta critica de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.
În ceea ce priveşte susţinerile referitoare la încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b), Curtea constata ca, dimpotriva, textele de lege criticate contribuie la consolidarea economiei de piata şi la crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de producţie şi protejarea intereselor cetãţenilor în activitatea economico-financiarã, astfel ca nici aceasta critica nu poate fi primitã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Onesti în Dosarul nr. 693/2003 al Tribunalului Bacau - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 iunie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016