Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 223 din 3 iunie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 223 din 3 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 4 iulie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sititech" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 13.723/2002 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
La dosarul cauzei a fost depusa o cerere prin care autoarea exceptiei solicita acordarea unui termen în vederea pregãtirii apãrãrii.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere prevederile art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civilã, nu se opune acordãrii unui nou termen de judecata.
Ţinând seama de prevederile <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, coroborat cu art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civilã, Curtea apreciazã cererea de amânare ca fiind neîntemeiatã şi, prin urmare, dispune respingerea ei.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila, arãtând ca textul de lege criticat a fost abrogat ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 34/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 decembrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 13.723/2002, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sititech" - S.R.L. din Bucureşti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prin instituirea unei amenzi contravenţionale pentru nerespectarea termenelor reglementate prin textul de lege criticat, statul intervine în relaţiile de afaceri dintre partenerii privati, ingradind dinamismul, libera initiativa şi chiar asumarea riscului, elemente definitorii pentru activitatea de comerţ, în cadrul unei economii de piata moderne. Se arata ca este dificil de realizat o selecţie a partenerilor de afaceri în ceea ce priveşte solvabilitatea lor sau buna-credinţa, existând numerosi factori ce concura la crearea unor situaţii nefavorabile, sancţionate în mod incorect de lege.
Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile <>art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu intra în contradictie cu prevederile constituţionale cuprinse în art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie. Se menţioneazã ca ratiunea dispoziţiilor criticate rezida în faptul ca ele sunt stabilite în vederea consolidãrii regimului valutar şi intaririi disciplinei financiare privind disponibilitãţile în conturile valutare, ceea ce este în deplina concordanta cu obligaţia statului de a proteja interesele naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul arata ca prevederile legale criticate nu contravin principiului constituţional potrivit cãruia, în cadrul economiei de piata, statul trebuie sa asigure libertatea comerţului şi protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã. Astfel, susţinerile autoarei exceptiei sunt considerate ca fiind nefondate, întrucât, pe de o parte, activitatea de comerţ internaţional a agenţilor economici se desfãşoarã pe baza autonomiei lor juridice, iar pe de alta parte, este necesar ca aceasta activitate sa respecte interesul public în cadrul economiei naţionale.
Prin urmare, unele restrangeri, conditionari sau mãsuri protectioniste, pe care statul le impune prin lege, nu reprezintã de fapt atingeri aduse existenţei dreptului sau libertãţii şi nici intereselor private, care se integreaza într-un cadru general, cel al interesului public.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 12/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995. Textul legal criticat are urmãtorul conţinut:
- Art. IV pct. 7: "În vederea consolidãrii regimului valutar în vigoare şi intaririi disciplinei financiare privind disponibilitãţile în conturile valutare, se stabilesc urmãtoarele: [...]
7. În cazul constatãrii nerespectãrii termenelor menţionate la pct. 3, 5 şi 6, precum şi a celor menţionate în autorizaţia Bãncii Naţionale a României eliberata conform pct. 4, privind repatrierea încasãrilor în valuta, se vor aplica urmãtoarele amenzi contravenţionale reprezentând:
- 10%, în lei, asupra sumelor în valuta nerepatriate, pentru întârzieri de pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, în lei, asupra sumelor în valuta nerepatriate, pentru întârzieri între 30 şi 60 de zile calendaristice;
- 20%, în lei, asupra sumelor în valuta nerepatriate, pentru fiecare luna calendaristicã care depãşeşte primele 60 de zile de întârziere.
În toate situaţiile se menţine obligaţia repatrierii sumelor în valuta în termen de 30 de zile calendaristice de la data constatãrii contravenţiei.
În cazul depãşirii termenului de la alineatul precedent, penalitãţile stabilite la <>art. 7 din Legea nr. 76/1992 , astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanta, se majoreazã cu 50%."
Autoarea exceptiei susţine ca dispoziţiile legale criticate incalca urmãtoarele prevederi constituţionale:
- Art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a): "(1) Economia României este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;"
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca, ulterior sesizãrii sale, <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 34/2003 privind mãsuri în domeniul disciplinei financiarvalutare a agenţilor economici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003, prevederile textului de lege criticat incetandu-şi aplicarea de la data de 1 februarie 2003.
Fata de aceasta situaţie, devin aplicabile dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, conform cãrora Curtea Constituţionalã poate decide numai asupra actelor normative în vigoare. Constatând însã ca, la data sesizãrii sale, <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 era în vigoare, Curtea urmeazã sa respingã excepţia de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sititech" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 13.723/2002 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 iunie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016