Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 221*) din 8 mai 2000  privind autorizarea conditionata a operatiunii de concentrare economica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 221*) din 8 mai 2000 privind autorizarea conditionata a operatiunii de concentrare economica

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 4 august 2000
*) Datele cu caracter confidenţial au fost eliminate în scopul publicãrii deciziei în Monitorul Oficial al României.

Plenul Consiliului Concurentei,

I. în baza:

1. <>Legii concurentei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
2. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997;
3. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante în scopul stabilirii partii substanţiale de piata, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
4. Instrucţiunilor cu privire la aplicarea <>art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a concentrarilor economice, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 7 mai 1998;
5. <>Decretului nr. 316/1996 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
6. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei;
7. Notificãrii concentrarii economice, înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. RS-190 din 13 august 1999;
8. raportului întocmit în urma investigatiei declansate în baza Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 3 din 10 ianuarie 2000 , având ca obiect verificarea compatibilitatii operaţiunii de concentrare economicã notificatã cu un mediu concurential normal;
9. observaţiilor la raportul de investigatie, transmise de pãrţile implicate în concentrarea economicã, opiniilor exprimate şi declaraţiilor fãcute de reprezentanţii pãrţilor implicate în concentrarea economicã analizata, în cadrul audierii desfãşurate în Plenul Consiliului Concurentei la data de 26 aprilie 2000;
10. actelor şi lucrãrilor din dosarul cauzei nr. RS-190 din 13 august 1999,

II. având în vedere ca:

1. concentrarea economicã urmeazã sa se realizeze prin achiziţionarea de cãtre BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd de la Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti, conform scrisorii de intenţie, semnatã la data de 22 iulie 1999, în baza cãreia urmeazã sa se încheie un contract de vânzare-cumpãrare;
2. BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH - societatea achizitoare - este controlatã 100% de Grupul elvetian HOLDERBANK, iar Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd - societatea achizitionata - este controlatã în proporţie de 99,84% de Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti;
3. în conformitate cu dispoziţiile <>art. 16 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , la data de 13 august 1999 BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a depus la Consiliul Concurentei formularul de notificare a concentrarii economice, care a devenit efectivã la data de 8 decembrie 1999;
4. prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 3 din 10 ianuarie 2000 acesta a dispus declanşarea unei investigaţii având ca obiect verificarea compatibilitatii operaţiunii de concentrare economicã notificatã cu un mediu concurential normal;
5. raportul de investigatie cuprinzând concluziile şi mãsurile propuse de echipa de investigatie a fost transmis pãrţilor implicate la data de 24 martie 2000;
6. la data de 26 aprilie 2000 s-a desfãşurat şedinţa de audiere în Plenul Consiliului Concurentei, în cadrul cãreia au fost prezentate: raportul de investigatie, observaţiile la raportul de investigatie ale pãrţilor implicate şi punctul de vedere al echipei de investigatie referitor la aceste observaţii şi ca în cadrul audierii pãrţile implicate au adus completãri în susţinerea opiniilor exprimate în observaţiile transmise;
7. la data de 4 mai 2000 s-a desfãşurat şedinţa de deliberare, în cadrul cãreia Plenul Consiliului Concurentei, dupã analizarea raportului de investigatie, a observaţiilor la acesta şi a declaraţiilor fãcute în timpul audierii, a adoptat prezenta decizie,

III. luând în considerare ca:

1. societatea achizitoare - BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH - este controlatã în proporţie de 100% de Grupul elvetian HOLDERBANK;
2. la momentul notificãrii Grupul HOLDERBANK era prezent pe piata româneascã ca acţionar majoritar la Societatea Comercialã "Cimentul" - S.A. Turda, societate ce are ca obiect principal de activitate producerea şi comercializarea cimentului;
3. societatea achizitionata - Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. - este fosta sucursala Alesd a Societãţii Comerciale "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti şi este controlatã de cãtre aceasta;
4. Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd are ca obiect principal de activitate producerea şi comercializarea de materiale de construcţii cum sunt: cimentul, varul, betonul, mortarul şi elementele din beton, din ciment şi din ipsos;
5. Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti desfãşoarã activitãţi de producere şi de comercializare a cimentului prin sucursalele sale: Medgidia, Hoghiz şi Targu Jiu;
6. în urma realizãrii operaţiunii de concentrare economicã Grupul HOLDERBANK va deţine controlul asupra Societãţii Comerciale "Cimentul" - S.A. Turda şi Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd, ambele societãţi comerciale fiind producãtoare de ciment;
7. din analiza pieţelor produselor, pe care sunt prezente pãrţile implicate, şi a ponderilor activitãţilor acestora în cifrele lor de afaceri a rezultat ca activitatea în cadrul cãreia pot aparea eventuale efecte ale operaţiunii de concentrare economicã este aceea de producere şi de comercializare a cimentului;
8. produsul pe piata cãruia se realizeazã concentrarea economicã este cimentul şi ca, în ceea ce priveşte caracteristicile, utilitatea şi preţul, cimentul nu este un produs substituibil;
9. ţinându-se seama de specificul activitãţii de producere şi comercializare a cimentului, piata geograficã aferentã operaţiunii a fost definitã ca reuniunea suprafeţelor descrise de cercuri cu raza de 200 km în jurul fabricilor din localitãţile Alesd şi Turda;
10. piata geograficã afectatã de concentrarea economicã a fost definitã ca zona în care se afla cei mai mulţi beneficiari ai fabricilor din localitãţile Alesd şi Turda, piata pe care pot aparea efectele anticoncurentiale ale operaţiunii analizate. Aceasta zona este reprezentatã de judeţele Maramures, Satu Mare, Bihor, Salaj, Cluj şi Bistrita-Nasaud;
11. la momentul notificãrii, pe piata relevanta afectatã erau prezente urmãtoarele societãţi comerciale producãtoare de ciment, producãtori activi: Societatea Comercialã "Cimentul" - S.A. Turda, Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd şi Societatea Comercialã "Casial" - S.A. Deva;
12. pe piata definitã în cadrul acestei analize nu exista în prezent reţele de distribuţie;
13. în zona analizata importurile ce pot aparea au ca sursa fabricile producãtoare din Ungaria şi Ucraina. Eventualele importuri din Ungaria ar proveni de la fabrici controlate sau la care deţin participatii grupurile HOLDERBANK şi HEIDELBERGER ZEMENT AG. Importurile de ciment provenite din Ungaria şi Ucraina pe piata relevanta afectatã definitã nu au avut o pondere semnificativã;
14. principalii beneficiari ai producãtorilor de ciment sunt: societãţile comerciale producãtoare de betoane, societãţile comerciale de construcţii-montaj care executa construcţii civile şi industriale, drumuri, cai ferate, poduri, hidrocentrale etc.;
15. diminuarea volumului investiţiilor din ultimii ani a antrenat reducerea activitãţii în acest domeniu de activitate, producãtorii nelucrand la intreaga capacitate;
16. în momentul analizei consumul de ciment inregistra valori foarte scãzute, dar pentru perioada urmãtoare se intrevede o revigorare a sectorului investiţiilor, ceea ce va conduce la creşterea consumului;
17. înainte de realizarea concentrarii economice cotele de piata deţinute de societãţile comerciale prezente pe piata relevanta afectatã erau urmãtoarele:
● Societatea Comercialã "Cimentul" - S.A. Turda - 33%, Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd - 32% şi Societatea Comercialã "Casial" - S.A. Deva - 35%, calculate în funcţie de cifra de afaceri realizatã din activitatea legatã de ciment; şi
● Societatea Comercialã "Cimentul" - S.A. Turda - 21%, Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd - 25% şi Societatea Comercialã "Casial" - S.A. Deva - 54%, calculate în funcţie de capacitatea de producţie în funcţiune (utilizata);
18. ca efect al operaţiunii de concentrare economicã, numãrul concurenţilor prezenţi pe piata relevanta afectatã se va reduce, rãmânând doar LASSELSBERGER HOLDING INTERNAŢIONAL GmbH care controleazã Societatea Comercialã "Casial" - S.A. Deva şi Grupul HOLDERBANK, care va deţine controlul asupra Societãţii Comerciale "Cimentul" - S.A. Turda şi Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd;
19. dupã realizarea concentrarii economice cota de piata detinuta de Grupul HOLDERBANK, rezultatã prin însumarea cotelor de piata ale Societãţii Comerciale "Cimentul" - S.A. Turda şi Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd, va avea urmãtoarele valori:
● 65%, în situaţia în care cota este calculatã în funcţie de cifra de afaceri realizatã din activitatea de ciment; şi
● 46%, în situaţia în care cota este calculatã în funcţie de capacitatea de producţie în funcţiune (utilizata);
20. pe piata relevanta barierele la intrare sunt semnificative, prin urmare nu se intrevad intrari de noi concurenţi pe aceasta piata în viitorul apropiat;
21. în judeţele din sudul pieţei relevante afectate (Bihor, Salaj, Cluj şi Bistrita-Nasaud) concurenta este asigurata prin existenta a doi producãtori: Grupul HOLDERBANK (cu fabricile Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd şi Societatea Comercialã "Cimentul" - S.A. Turda) şi societatea LASSELSBERGER HOLDING INTERNAŢIONAL GmbH cu fabrica Societatea Comercialã "Casial" - S.A. Deva;
22. în judeţele Maramures şi Satu Mare pot aparea efecte negative ale concentrarii economice în situaţia în care, prin manifestarea poziţiei sale dominante, Grupul HOLDERBANK va practica preţuri discriminatorii în comparatie cu preţurile pentru beneficiarii din alte judeţe;
23. în prezent Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd şi Societatea Comercialã "Cimentul" - S.A. Turda practica preţuri în condiţii de livrare Ex Works, preţul de desfacere al cimentului fiind acelaşi pentru toţi beneficiarii, indiferent de zona din care aceştia provin;
24. deşi în prezent nu se fac discriminãri prin preţ între zone geografice, acest fenomen poate aparea ca urmare a dezvoltãrii unor sisteme de distribuţie pe zone geografice diferite, din aceste ratiuni fiind necesar sa fie prevãzute mãsuri care sa împiedice discriminarea prin preţ de cãtre Grupul HOLDERBANK;
25. analiza criteriilor de stabilire a compatibilitatii concentrarii economice cu un mediu concurential normal, prevãzute la <>art. 14 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 , a evidenţiat urmãtoarele:
a) Grupul HOLDERBANK se angajeazã sa realizeze un program de investiţii în valoare totalã de ........ USD. Modernizarea fabricii de ciment de la Alesd va conduce la creşterea eficientei, ameliorarea producţiei, distribuţiei şi progresului tehnic şi la creşterea competitivitatii la export a Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd, putând oferi astfel beneficii consumatorilor, prin practicarea unor preţuri reale mai scãzute;
b) efectele benefice ale realizãrii concentrarii economice pot fi considerate atât prin prisma realizãrii investiţiilor asumate, cat şi a extinderii pieţei. În aceeaşi mãsura aceasta operaţiune contribuie la dezvoltarea economicã a regiunii, la crearea locurilor de munca şi la ameliorarea condiţiilor acestora. Ca efect, consumatorii vor putea beneficia de avantajul practicãrii de cãtre producãtori a unor preţuri reale mai scãzute;
c) Grupul HOLDERBANK ar putea oferi reale beneficii consumatorului, care va beneficia de activitatea Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd la preţuri mai scãzute dupã ce investiţiile şi modernizarea vor fi realizate,
în temeiul <>art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 ,

DECIDE:
ART. 1
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale art. 3.1 lit. c) din partea a II-a a cap. I din Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice se autorizeaza condiţionat operaţiunea de concentrare economicã realizatã prin achiziţionarea de cãtre BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a 99,84% din capitalul social al Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd.
ART. 2
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 se stabilesc condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru ca operaţiunea realizatã de BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH prin achiziţionarea a 99,84% din capitalul social al Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd sa fie compatibila cu un mediu concurential normal. Acestea constau în:
1. Societatea Comercialã BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH are obligaţia sa realizeze, în cadrul Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd, investiţii în valoare de ....... USD. Acestea reprezintã investiţii suplimentare şi nu sunt parte din valoarea de ........ USD, investiţii pe care Societatea Comercialã "Lafarge România" - S.A. Bucureşti s-a angajat sa le realizeze în cadrul fabricilor ce fac parte din Societatea Comercialã "Romcim" - S.A. Bucureşti, prin contractul nr. 1.310 din 24 septembrie 1997, încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat. Realizarea suplimentarã a acestor investiţii s-a asumat prin declaraţiile fãcute de Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti în cadrul şedinţei de audiere din data de 26 aprilie 2000 şi s-a menţionat la pct. II.1 "Efecte pozitive pentru consumator" din Memoriul de rãspuns la Raportul Consiliului Concurentei din România, prezentat de Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti, dupã cum urmeazã: "contrar celor indicate în raport, în ceea ce priveşte fabrica de la Alesd aceste investiţii ale HOLDERBANK vor veni în plus, şi nu în locul celor pe care LAFARGE s-a angajat sa le realizeze".
Realizarea unor investiţii:
● în valoare de ....... USD, în cadrul Societãţii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd, de cãtre Grupul HOLDERBANK în perioada 2000-2001; şi
● în valoare de ...... USD, în cadrul fabricilor rãmase la Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti, de cãtre Grupul LAFARGE în perioada 1998-2001 reprezintã un real avantaj al realizãrii concentrarii economice, contribuind la creşterea eficientei economice, la ameliorarea producţiei, creşterea competitivitatii la export şi la protecţia mediului.
Aceste investiţii, fãcute atât la Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd, cat şi la fabricile din localitãţile Targu Jiu, Hoghiz şi Medgidia ale concurentului Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti, vor asigura menţinerea şi dezvoltarea concurentei pe piata relevanta a cimentului aferentã operaţiunii de concentrare economicã.
2. Grupul HOLDERBANK nu va vinde ciment de aceeaşi calitate de la fabricile sale de la Alesd şi Turda la cumpãrãtori diferiţi cu preţuri diferite, cu urmãtoarele excepţii:
a) aceasta condiţie nu va interzice Grupului HOLDERBANK sa vândã ciment franco destinaţie. În acest caz însã preţul total facturat trebuie defalcat pe preţ ciment şi preţ transport. În acelaşi timp beneficiarul poate opta pentru condiţia de livrare Ex Works, cu transportul efectuat pe cont propriu sau franco destinaţie, cu transportul asigurat de cãtre furnizor;
b) aceasta condiţie nu impiedica Grupul HOLDERBANK sa aplice disconturi beneficiarilor, pe criterii cum ar fi cantitatea vândutã sau frecventa vânzãrilor, cu condiţia ca acestea sa fie fãcute cunoscute şi sa fie aplicate oricãrui client eligibil dupã criteriile menţionate mai sus;
c) aceasta condiţie nu impiedica Grupul HOLDERBANK sa participe la licitaţii organizate de beneficiarii din judeţele Maramures şi Satu Mare, cu condiţia ca ofertele sa nu conţinã preţuri mai mari decât cele obţinute la cea mai recenta licitaţie câştigatã de grup, vizând vânzarea de ciment de la aceeaşi fabrica în alte judeţe. În cazul în care preţul de vânzare al cimentului livrat de Grupul HOLDERBANK a crescut fata de cea mai recenta licitaţie câştigatã, preţul de oferta va fi ajustat cu aceeaşi suma ca şi creşterea de preţ. În situaţia în care cheltuielile de transport sunt incluse în preţul de oferta, cheltuielile de transport aferente judeţelor Maramures şi Satu Mare vor fi calculate în acelaşi mod ca şi cheltuielile de transport cãtre alte judeţe.
3. Pentru a permite Consiliului Concurentei sa verifice respectarea condiţiilor prevãzute la pct. 2 Grupul HOLDERBANK va pune la dispoziţie acestuia listele cuprinzând preţurile pentru vânzarea cimentului de la fabricile din localitãţile Alesd şi Turda, precum şi dimensiunile şi criteriile de acordare a disconturilor aplicate, pe o perioada de 5 ani de la comunicarea prezentei decizii. De asemenea, Grupul HOLDERBANK va transmite o copie datatã de pe lista de preţuri, în cazul apariţiei oricãror modificãri ale acesteia, imediat ce noile preţuri devin efective. Grupul HOLDERBANK va pãstra copii de pe toate facturile emise pe o durata de 5 ani de la data comunicãrii deciziei şi le va pune la dispoziţie Consiliului Concurentei, la cererea acestuia.
ART. 3
Neîndeplinirea de cãtre pãrţile implicate a condiţiilor stabilite prin prezenta decizie atrage aplicarea sancţiunilor prevãzute în <>Legea concurentei nr. 21/1996 .
ART. 4
În temeiul dispoziţiilor <>art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 , BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH va plati taxa de autorizare în valoare de 373.602.650 lei. Suma menţionatã va fi plãtitã cu ordin de plata cãtre beneficiar B.C.R. - Centrala, cod SWIFT RNCBROBU, în contul nr. 361280039300/20170103, deschis la Trezoreria municipiului Oradea, cu menţiunea "Taxa de autorizare în baza <>Legii concurentei nr. 21/1996 ". O copie de pe ordinul de plata va fi transmisã imediat Consiliului Concurentei.
ART. 5
Prezenta decizie devine aplicabilã de la data primirii de cãtre Consiliul Concurentei a unei copii de pe ordinul de plata a taxei de autorizare.
ART. 6
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacatã conform dispoziţiilor <>art. 21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996 , în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ.
ART. 7
În conformitate cu prevederile <>art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH.
ART. 8
Prezenta decizie se comunica pãrţilor, conform <>art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , de cãtre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
ART. 9
Departamentul bunuri industriale şi Secretariatul general al Consiliului Concurentei vor urmãri aducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
ART. 10
Prezenta decizie se comunica:

1. Societãţii achizitoare:
BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH
Adresa: Ost-West-Strasse 69, D-20457 Hamburg, Germania
Telefon: +49(0) 40 36 35 84
Fax: +49(0) 40 36 33 11
Prin împuternicit: avocat Laurentiu Victor Pachiu
Telefon: 228 88 88
Fax: 223 44 44

2. Societãţii achiziţionate:
Societatea Comercialã "Alcim" - S.A. Alesd
Adresa: localitatea Alesd, judeţul Bihor, Str. Fabricii nr. 1
Prin împuternicit: Nestor & Nestor SCPA
Avocaţi: Mihaela Rosca, Ilinca Popovici, Alexandru Harsany
Telefon: 224 08 90
Fax: 224 08 91

3. Societãţii vanzatoare:
Societatea Comercialã "Lafarge Romcim" - S.A. Bucureşti
Adresa: Bucureşti, str. Radu Calomfirescu nr. 8, sectorul 3
Telefon: 312 51 01, 310 08 80
Fax: 310 26 10, 312 09 45
Prin împuternicit: Nestor & Nestor SCPA
Avocaţi: Mihaela Rosca, Ilinca Popovici, Alexandru Harsany
Telefon: 224 08 90
Fax: 224 08 91

PREŞEDINTELE
CONSILIULUI CONCURENTEI,
VIOREL MUNTEANU
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016