Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 219 din 3 iunie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 26 si 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 241/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 219 din 3 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 si 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 10 iunie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 şi 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , excepţie ridicatã de Cristian Ciochirca şi Maria Ciochirca în Dosarul nr. 6.675/2002 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal au rãspuns autorul exceptiei Cristian Ciochirca şi partea Iulian Anastasiu. Lipsesc celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul exceptiei, arãtând ca prin dispoziţiile legale criticate se creeazã un regim discriminator între chiriaşii proprietarilor persoane fizice şi chiriaşii unitãţilor locative, solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate.
Iulian Anastasiu, apreciind ca dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin încheierea din 23 octombrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 6.675/2002, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 şi 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 . Excepţia a fost ridicatã de Cristian Ciochirca şi Maria Ciochirca într-o cauza civilã ce are ca obiect o acţiune în pretenţii.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin ca dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 care consacra principiul egalitãţii în drepturi, deoarece creeazã un regim discriminator între chiriaşii statului şi chiriaşii persoanelor fizice.
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti apreciazã ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu incalca prevederile constituţionale invocate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi cel al instituţiei Avocatul Poporului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 26 şi 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, ordonanta aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 .
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, se constata ca <>Legea nr. 241/2001 , prin care a fost aprobatã şi modificatã <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 , a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001, iar încheierea de sesizare a fost pronunţatã la data de 23 octombrie 2002, astfel încât controlul de constitutionalitate va avea ca obiect textele modificate.
Aceste dispoziţii legale prevãd urmãtoarele:
- Art. 26: "(1) Chiriile pentru locuintele care aparţin domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritpriale ale acestuia, pentru locuintele de serviciu, locuintele de intervenţie şi cãminele pentru salariaţi ai societãţilor comerciale, companiilor şi societãţilor naţionale şi ai regiilor autonome se calculeazã pornindu-se de la un tarif de baza lunar.
(2) Chiriile pentru locuintele prevãzute la alin. (1) se diferentiaza pe categorii de localitãţi şi pe zone, de cãtre consiliile locale, conform criteriilor avute în vedere la stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru terenuri, prin aplicarea unui coeficient la chiria de baza, dupã cum urmeazã:


┌──────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│ Zona în cadrul localitãţii │ Categoria localitãţii │
│ ├────────────────┬────────────┬───────────┤
│ │ Municipii │ Oraşe │ Comune │
├──────────────────────────────┼────────────────┼────────────┼───────────┤
│ A │ 3,5 │ 2,5 │ 1 │
├──────────────────────────────┼────────────────┼────────────┼───────────┤
│ B │ 2,5 │ 2 │ 0,5 │
├──────────────────────────────┼────────────────┼────────────┼───────────┤
│ C │ 2 │ 1,5 │ │
├──────────────────────────────┼────────────────┼────────────┼───────────┤
│ D │ 1,5 │ 1 │ │
└──────────────────────────────┴────────────────┴────────────┴───────────┘



(3) Pentru locuintele sociale nivelul maxim al chiriei este de 10% din venitul net lunar, calculat pe ultimele 12 luni, pe familie.
(4) Comunicatele Institutului Naţional de Statistica şi Studii Economice privind nivelul salariului mediu net pe economie vor fi publicate trimestrial în Monitorul Oficial al României."
- Art. 32: "(1) Pentru locuintele proprietate particularã a persoanelor fizice şi juridice prevãzute la art. 2-7, chiria se stabileşte prin negociere între proprietar şi chiriaş cu ocazia încheierii noului contract de închiriere.
(2) Dispoziţiile art. 31 se aplica în mod corespunzãtor."
În argumentarea criticii de neconstituţionalitate autorii exceptiei pretind ca prin dispoziţiile <>art. 26 şi 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 s-a creat o discriminare între chiriaşii din imobilele retrocedate foştilor proprietari şi cei din imobilele aflate în continuare în patrimoniul statului, deoarece nivelul chiriei, în cazul celor din prima categorie, este stabilit prin negociere cu proprietarul particular, în timp ce pentru chiriaşii statului chiria este plafonata la nivelul tarifelor prevãzute în aceasta ordonanta.
Cu privire la aceasta sustinere Curtea retine ca textele de lege criticate nu contravin principiului egalitãţii în drepturi consacrat prin art. 16 din Constituţie. În jurisprudenta sa Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant ca instituirea de regimuri juridice diferite în situaţii care impun rezolvari diferite nu poate fi apreciatã drept o încãlcare a principiului egalitãţii în fata legii, constitutivã de discriminare. Asa se explica de ce în cazul chiriaşilor statului nivelul chiriei este stabilit prin act normativ, iar în cazul chiriaşilor din locuintele retrocedate, prevaland principiul garantarii dreptului de proprietate, îşi gãseşte aplicare "negocierea".
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 şi 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , excepţie ridicatã de Cristian Ciochirca şi Maria Ciochirca în Dosarul nr. 6.675/2002 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 iunie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016