Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 218 din 6 mai 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 218 din 6 mai 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 509 din 7 iunie 2004

Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Laurenţiu Gicã Ciofu în Dosarul nr. 14.063/2003 al Judecãtoriei Iaşi.
La apelul nominal pãrţile sunt lipsã, procedura de citare fiind legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât textul de lege criticat nu este în contradicţie cu prevederile constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 ianuarie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 14.063/2003, Judecãtoria Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Laurenţiu Gicã Ciofu într-o cauzã civilã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã prevederile de lege criticate contravin "dispoziţiilor art. 50 din Constituţie, care se referã la protecţia persoanelor cu handicap", fãrã sã arate însã în ce constã aceastã contradicţie.
Judecãtoria Iaşi apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. În acest sens aratã cã "utilizarea de cãtre legiuitor în cuprinsul <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 a expresiei <<dacã nu au alte venituri>> a fost fãcutã tocmai în scopul de a acoperi toate categoriile de persoane cu handicap care poate nu au fost avute în vedere la adoptarea unor acte normative şi cãrora sã le ofere şanse egale de prevenire şi tratament ale handicapului în vederea participãrii efective a acestora la viaţa comunitãţii".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã cã dispoziţiile <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 , care a fost adoptatã având în vedere tocmai programul de protecţie specialã a persoanelor cu handicap şi integrarea socialã şi profesionalã a acestora, sunt constituţionale. Ordonanţa criticatã dispune cu privire la asigurarea unei protecţii reale a persoanelor care nu se pot integra în viaţa socialã prin forţe proprii şi sunt incapabile de muncã. Aceste mãsuri "transpun dispoziţiile constituţionale referitoare la necesitatea asigurãrii de cãtre stat a unei politici naţionale de egalitate a şanselor, de prevenire şi de tratament ale handicapului, în vederea participãrii efective a persoanelor cu handicap în viaţa comunitãţii, respectând drepturile şi îndatoririle ce le revin pãrinţilor".
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile de lege criticate instituie, în sensul art. 50 din Constituţie, republicatã, drepturi specifice pentru adulţii cu handicap, în vederea asigurãrii dreptului acestora la securitate socialã, în cadrul obligaţiei statului de a realiza mãsuri de protecţie specialã pentru aceastã categorie de persoane.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile de lege ce fac obiectul excepţiei de neconstituţionalitate sunt conforme cu art. 50 din Constituţie, republicatã, întrucât conţin dispoziţii ce asigurã protecţia specialã a persoanelor cu handicap, inclusiv a celor cu handicap grav sau accentuat, şi realizeazã obligaţia statului de a asigura o politicã naţionalã de egalitate a şanselor, de prevenire şi tratament ale handicapului, în vederea participãrii efective a acestor persoane în viaţa comunitãţii.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sãu de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi celor ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 519/2002 , prevederi al cãror conţinut este urmãtorul: "În vederea asigurãrii dreptului la securitate socialã, precum şi a dreptului la ocrotirea sãnãtãţii şi la instruire, adulţii cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) adulţii cu handicap grav şi accentuat, dacã nu au alte venituri cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiazã de o indemnizaţie lunarã în procent de 50% din salariul minim brut pe ţarã, pe toatã durata handicapului; cei cu venituri pânã la acest cuantum primesc diferenţa pânã la nivelul indemnizaţiei lunare; pentru afecţiuni care creeazã handicap ireversibil indemnizaţia lunarã se stabileşte pe toatã durata vieţii."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã aceste prevederi de lege contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 50 referitoare la "Protecţia persoanelor cu handicap", fãrã a formula însã motive din care sã rezulte în ce constã aceastã contrarietate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã şi urmeazã a fi respinsã.
Textul de lege criticat stabileşte cã pentru asigurarea dreptului la securitate socialã, a dreptului la ocrotirea sãnãtãţii şi la instruire, adulţii cu handicap grav şi accentuat care nu au alte venituri, cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiazã de indemnizaţii lunare pe toatã durata handicapului sau pe toatã durata vieţii dacã afecţiunile creeazã handicap ireversibil. Analizând conţinutul acestora nu rezultã cã ele ar fi în contradicţie cu dispoziţiile art. 50 din Constituţie, republicatã, potrivit cãrora "Persoanele cu handicap se bucurã de protecţie specialã. Statul asigurã realizarea unei politici naţionale de egalitate a şanselor, de prevenire şi de tratament ale handicapului, în vederea participãrii efective a persoanelor cu handicap în viaţa comunitãţii, respectând drepturile şi îndatoririle ce revin pãrinţilor şi tutorilor". Dimpotrivã, ordonanţa criticatã a fost adoptatã şi cuprinde dispoziţii care sunt chiar în sensul aducerii la îndeplinire a celor consacrate prin textul constituţional menţionat.
De altfel, din conţinutul dosarului se constatã cã în realitate nici nu se criticã <>art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 sub aspectul neconstituţionalitãţii, ci excepţia a fost ridicatã într-o cauzã în care autorul acesteia este obligat la restituirea sumelor încasate în temeiul prevederilor ordonanţei, ca urmare a unor declaraţii nereale, pe propria rãspundere. Aşadar, în cauzã se ridicã o problemã de aplicare a legii, ce nu intrã în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Laurenţiu Gicã Ciofu în Dosarul nr. 14.063/2003 al Judecãtoriei Iaşi.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 mai 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016