Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 216 din 17 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 73^1 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 216 din 17 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73^1 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 159 din 16 martie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73^1 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, excepţie ridicatã de Monica Lousiana Napãu în Dosarul nr. 1.710/107/2008 al Tribunalului Alba - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate. Se aratã cã dispoziţiile legale instituie o mãsurã de protecţie socialã, în funcţie de opţiunea legiuitorului.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 septembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.710/107/2008, Tribunalul Alba - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73^1 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 76/2002 , excepţie ridicatã de Monica Lousiana Napãu în cauza ce are ca obiect judecarea cererii autoarei excepţiei referitoare la drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 73^1 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 76/2002 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie. Se aratã cã reglementarea legalã consideratã a fi neconstituţionalã acordã dreptul la prima de angajare şi la indemnizaţia de şomaj doar absolvenţilor care se angajeazã, nu şi celor care exercitã, în condiţiile legii, profesii liberale.
Tribunalul Alba - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã textul de lege se aplicã în mod egal tuturor persoanelor prevãzute în ipoteza normei. Totodatã, se apreciazã cã textul de lege criticat nu poate fi completat de Curtea Constituţionalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 73^1 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 126/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 14 octombrie 2008.
Textul de lege considerat a fi neconstituţional, are urmãtorul conţinut:
- Art. 73^1: "(1) Absolvenţii instituţiilor de învãţãmânt şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstã de minimum 16 ani, înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã, în situaţia în care se angajeazã cu program normal de lucru, pentru o perioadã mai mare de 12 luni, beneficiazã, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, de o primã de încadrare egalã cu valoarea indicatorului social de referinţã în vigoare la data încadrãrii.
(2) Absolvenţii cãrora li s-a stabilit dreptul la indemnizaţie de şomaj şi se angajeazã în perioada de acordare a indemnizaţiei, în condiţiile prevãzute la alin. (1), beneficiazã, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, de o sumã egalã cu indemnizaţia de şomaj la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, pânã la expirarea perioadei de acordare a acesteia, dacã nu s-ar fi angajat.
(3) Drepturile prevãzute la alin. (2) se acordã absolvenţilor care îşi menţin raporturile de muncã sau de serviciu pentru o perioadã de cel puţin 12 luni de la data angajãrii."
Se susţine cã au fost încãlcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 16 privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 73^1 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 76/2002 au în vedere, în exclusivitate, condiţiile de acordare a stimulentelor financiare pentru absolvenţii instituţiilor de învãţãmânt şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstã de minimum 16 ani, înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã, în situaţia în care se angajeazã. Or, este de competenţa exclusivã a legiuitorului sã stabileascã soluţia pe care o considerã corespunzãtoare pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã la un moment dat. De aceea, critica autorului excepţiei, în sensul cã legiuitorul nu acordã dreptul la prima de angajare şi la indemnizaţia de şomaj şi celor care exercitã, în condiţiile legii, profesii liberale, nu are relevanţã sub aspectul controlului de constituţionalitate.
Potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu poate modifica sau completa prevederea legalã supusã controlului de constituţionalitate. În consecinţã, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73^1 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, excepţie ridicatã de Monica Lousiana Napãu în Dosarul nr. 1.710/107/2008 al Tribunalului Alba - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 februarie 2009.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016