Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 213 din 14 noiembrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 213 din 14 noiembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 120 din 9 martie 2001
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Fundaţia Nationala a Revoluţiei din Decembrie 1989 din Timişoara în Dosarul nr. 1.112/CA/2000 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde, prin preşedintele sau, Fundaţia Nationala a Revoluţiei din Decembrie 1989 din Timişoara, constatandu-se lipsa Guvernului României, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei de neconstituţionalitate solicita admiterea acesteia. Se apreciazã ca <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 care abroga prevederile <>Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, şi implicit prevederile <>art. 8 lit. l) din Legea nr. 42/1990 , republicatã, contravine art. 41 alin. (2) şi art. 51 din Constituţie, precum şi art. 1 alin. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. În motivarea acestei sustineri se arata ca scutirea de la plata impozitului pe salarii, de care beneficiau şi membrii Fundaţiei Naţionale a Revoluţiei din Decembrie 1989 din Timişoara, reprezenta un drept câştigat prin lege şi ocrotit de Constituţie, drept ce nu poate fi desfiinţat printr-un alt act normativ decât cu încãlcarea principiului imperativ al constituţionalitãţii legilor şi al supremaţiei Constituţiei, consacrat de art. 51. Se mai arata ca sumele de bani reprezentând impozitul pe salarii sunt bunuri mobile proprietate privatã şi, prin abrogarea dispoziţiilor legale menţionate, aceasta proprietate privatã a fost violata, incalcandu-se astfel prevederile art. 41 din Constituţie. Pentru aceleaşi argumente se considera ca nu sunt respectate nici dispoziţiile art. 1 alin. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, potrivit cãruia orice persoana fizica sau juridicã are dreptul la respectarea bunurilor sale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, deoarece apreciazã ca prevederile <>art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 nu contravin Constituţiei şi nici dispoziţiilor art. 1 alin. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 aprilie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 1.112/CA/2000, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Fundaţia Nationala a Revoluţiei din Decembrie 1989 din Timişoara într-o acţiune în care fundaţia solicita completarea prevederilor ordonanţei în sensul exceptarii de la abrogare a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, întrucât este neconstitutionala abrogarea prin lege a unui drept câştigat.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenta, ca abrogarea prevederilor <>Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii şi a prevederilor <>art. 11 alin. 2 din Legea nr. 42/1990 privind cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1999 , afecteazã drepturi câştigate sub imperiul unor legi anterioare, ceea ce incalca dispoziţiile art. 41 şi 51 din Constituţie, precum şi dispoziţiile art. 1 alin. 1 din Primul protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, întrucât "sumele de bani reprezentând impozitul pe salarii, de care sunt scutiţi membrii reclamantei, deţinãtori ai titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, conferit prin brevet, câştigat prin <>Legea nr. 42/1990 [art. 8 lit. e)], sunt bunuri mobile ale acestora, ocrotite atât de Constituţie [art. 41 alin. (2)], cat şi de Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale (la 31 decembrie 1995) - Primul protocol adiţional (art. 1 alin. 1)".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece aceasta abrogare nu contravine dispoziţiilor constituţionale privind protecţia proprietãţii private, consacratã de art. 41 alin. (1), şi nici ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente şi concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Din analiza actelor existente la dosarul instanţei de judecata şi a Încheierii din 4 aprilie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 1.112/CA/2000, Curtea Constituţionalã constata însã ca în speta Fundaţia Nationala a Revoluţiei din Decembrie 1989 din Timişoara a introdus în fata Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ o acţiune directa prin care a solicitat obligarea Guvernului României "sa completeze <>art. 86 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73 din 27 august 1999 " prin care se abroga în întregime <>Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, "în sensul exceptarii abrogãrii din aceasta lege a art. 7 alin. 1 lit. e)". În motivarea acţiunii se arata ca "este inadmisibil şi în acelaşi timp neconstitutional" ca un drept câştigat prin lege "sa fie ulterior abrogat printr-un alt act normativ, indiferent de la cine emana acesta, fãrã a le fi vãtãmat persoanelor în cauza acest drept şi fãrã sa se încalce <>art. 1 din Legea nr. 29/1990 , respectiv prevederile Constituţiei".
Asadar în cauza nu suntem în fata unei excepţii de neconstituţionalitate în accepţiunea dispoziţiilor constituţionale şi legale. Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie Curtea Constituţionalã "hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor", iar conform <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, aceasta "decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei". Mai mult, alin. (6) al acestui din urma articol prevede ca o excepţie de neconstituţionalitate ridicatã cu încãlcarea <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, este inadmisibila.
Deoarece sesizarea priveşte o acţiune directa adresatã instanţei, Curtea Constituţionalã urmeazã sa facã aplicaţiunea dispoziţiilor legale privind inadmisibilitatea excepţiilor de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Fundaţia Nationala a Revoluţiei din Decembrie 1989 din Timişoara în Dosarul nr. 1.112/CA/2000 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 14 noiembrie 2000.

PREŞEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016