Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 212 din 15 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetateniei romane nr. 21/1991    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 212 din 15 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetateniei romane nr. 21/1991

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 2 mai 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991, excepţie ridicatã de Eugenia Vlas în Dosarul nr. 107/2/2009 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât textul de lege criticat nu se mai aflã în vigoare, neîndeplinind cerinţa prevãzutã de art. 29 alin. (1) din Constituţie.

                         CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 30 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 107/2/2009, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991, excepţie ridicatã de Eugenia Vlas într-o cauzã în legãturã cu redobândirea cetãţeniei române.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prin limitarea numãrului de cereri ce pot fi depuse anual în vederea acordãrii sau redobândirii cetãţeniei române este nesocotit dreptul la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil. Aratã cã legea trebuie aplicatã unitar atât pentru cetãţenii de naţionalitate românã ai Republicii Moldova care pot depune cererile de acordare sau redobândire a cetãţeniei române la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din strãinãtate, cât şi pentru cei care le depun în Republica Moldova.
    Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                           CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991, în redactarea cuprinsã în forma republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000. Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate a fost adoptatã Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi completarea Legii cetãţeniei române nr. 21/1991, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009, care, prin art. I pct. 3, abrogã expres dispoziţiile art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991. Legea nr. 21/1991 a fost din nou republicatã, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010, prevederile de lege criticate nemairegãsindu-se în cuprinsul acesteia.
    La data ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat avea urmãtorul cuprins:
    - Art. 12 alin. 3: "În situaţia în care, la nivelul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, numãrul solicitanţilor este cu mult mai mare decât capacitatea de procesare a oficiului, se va proceda la programarea acestora în limita a 30.000 de dosare pe an, pentru fiecare oficiu consular."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor din art. 21 alin. (3) din Constituţie şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la durata rezonabilã a termenului de soluţionare a cauzelor. De asemenea, se invocã în susţinerea excepţiei şi prevederile din Legea fundamentalã cuprinse la art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, la art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi la art. 115 alin. (4) referitor la necesitatea motivãrii urgenţei care determinã emiterea ordonanţelor de urgenţã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale cu soluţionarea acesteia, a fost adoptatã Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi completarea Legii cetãţeniei române nr. 21/1991, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009. Prin art. I pct. 3, aceastã lege abrogã expres dispoziţiile art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991, criticate de autorul excepţiei. Prin urmare, excepţia nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile de admisibilitate prevãzute de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, şi anume aceea care impune ca textul legal ce formeazã obiectul acesteia sã fie în vigoare. Faţã de momentul pronunţãrii asupra prezentei excepţii, Curtea constatã cã aceasta a devenit inadmisibilã, prevederile art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991 fiind abrogate.


    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                  CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                     În numele legii
                         DECIDE:

    Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetãţeniei române nr. 21/1991, excepţie ridicatã de Eugenia Vlas în Dosarul nr. 107/2/2009 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 februarie 2011.

                PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                        AUGUSTIN ZEGREAN

                       Magistrat-asistent,
                      Valentina Bãrbãţeanu

                         ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016