Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 212 din 13 martie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 si   art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 212 din 13 martie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 si art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 267 din 20 aprilie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 şi 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, excepţie ridicatã de Adrian Almãşan în Dosarul nr. 3.464/83/2004 al Tribunalului Satu Mare - Secţia penalã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 , apreciind cã acestea nu contravin prevederilor constituţionale, şi ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate referitoare la prevederile art. 12 din aceeaşi ordonanţã, întrucât acestea au fost modificate anterior sesizãrii Curţii Constituţionale, având în prezent un alt conţinut decât cel la care se referã autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 noiembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 3.464/83/2004, Tribunalul Satu Mare - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 , excepţie ridicatã de Adrian Almãşan într-o cauzã având ca obiect soluţionarea apelurilor declarate împotriva Sentinţei penale nr. 713/2004, pronunţatã de Judecãtoria Deva în Dosarul nr. 650/2003, pentru evaziune fiscalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 12 şi 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, art. 21 alin. (1)-(3), precum şi dispoziţiilor art. 4 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece reglementeazã o dublã incriminare şi, drept consecinţã, o dublã sancţiune a unei acţiuni materiale.
Tribunalul Satu Mare - Secţia penalã apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, art. 21 alin. (1)-(3) şi nici prevederilor art. 4 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, în raport cu dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, art. 21 alin. (1)-(3) din Constituţie, este inadmisibilã, nefiind motivatã, iar în raport cu art. 4 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textele de lege criticate fiind în deplinã concordanţã cu dispoziţiile constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile <>art. 12 şi 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie 1999.
Analizând cererea privind excepţia de neconstituţionalitate, se constatã cã autorul excepţiei face referire la dispoziţiile <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 , în redactarea existentã la data republicãrii ei, dispoziţii conform cãrora sumele alocate din Fondul pentru dezvoltare regionalã pentru proiectele de dezvoltare în cadrul zonelor defavorizate, fãrã respectarea destinaţiei şi a termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor, se restituiau în cuantum dublu.
Se mai constatã cã aceste dispoziţii au fost modificate, anterior ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 22 iunie 2000, şi prin <>Legea nr. 621/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 737 din 19 noiembrie 2001, având în prezent o altã redactare.
Textele de lege criticate au urmãtorul cuprins:
- Art. 12: "(1) Schimbarea destinaţiei bunurilor pentru care investitorii au beneficiat de facilitãţile prevãzute la art. 6 din prezenta ordonanţã de urgenţã se poate realiza dupã îndeplinirea formalitãţilor legale privind importul şi achitarea taxelor vamale şi a taxei pe valoarea adãugatã, pentru bunurile provenite din import, sau dupã achitarea taxei pe valoarea adãugatã în cazul bunurilor achiziţionate din ţarã.
(2) În cazul în care schimbarea destinaţiei bunurilor se realizeazã fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute în prezentul articol, beneficiarilor de facilitãţi li se aplicã prevederile legislaţiei în vigoare privind importul şi achitarea taxelor vamale, precum şi a taxei pe valoarea adãugatã.";
- Art. 13: "Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã atrage rãspunderea administrativã, civilã sau penalã, dupã caz, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã."
În consecinţã, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii acestor texte legale, în vigoare la data ridicãrii excepţiei.
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (3) referitoare la statul român, art. 11 alin. (2) referitoare la dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 15 alin. (1) referitoare la universalitatea drepturilor, art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi, art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului şi art. 21 alin. (1)-(3) referitoare la accesul liber la justiţie. De asemenea, apreciazã cã dispoziţiile legale criticate contravin şi prevederilor art. 4 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, referitoare la dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de douã ori.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
I. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 , se constatã cã aceasta nu poate fi reţinutã, deoarece ea vizeazã conţinutul normei legale în redactarea existentã la data republicãrii ordonanţei în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie 1999, care, ca urmare a modificãrilor şi completãrilor legislative ulterioare, nu mai era în vigoare la data ridicãrii excepţiei. Astfel, având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
II. Referitor la critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 faţã de prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie privind egalitatea în drepturi, Curtea constatã cã aceasta nu poate fi reţinutã. Astfel, prevederile criticate privind condiţiile în care poate interveni rãspunderea disciplinarã administrativã, civilã sau penalã, reprezintã opţiunea legiuitorului şi se aplicã tuturor celor prevãzuţi în ipoteza normei, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare.
Cu privire la încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1)-(3), se constatã cã dispoziţiile legale criticate nu sunt de naturã sã îngrãdeascã dreptul pãrţilor de a se adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, libertãţilor şi intereselor lor legitime, de a beneficia de un proces echitabil, precum şi de judecarea acestuia într-un termen rezonabil.
Se constatã cã dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 15 alin. (1) şi art. 20 din Constituţie, precum şi dispoziţiile art. 4 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale nu sunt incidente în cauzã.

Faţã de cele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, excepţie ridicatã de Adrian Almãşan în Dosarul nr. 3.464/83/2004 al Tribunalului Satu Mare - Secţia penalã.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 din aceeaşi ordonanţã, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al Tribunalului Satu Mare - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 martie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016