Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 209 din 9 iulie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 108/1996 , cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 209 din 9 iulie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1996 , cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 725 din 4 octombrie 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sinaia"-S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 1.979/C/2002 al Tribunalului Timis.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, întrucât criticile formulate privesc aplicarea legii şi, sub acest aspect, Curtea Constituţionalã nu este competenta sa se pronunţe.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 aprilie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 1.979/C/2002, Tribunalul Timis a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Sinaia" - S.R.L. din Timişoara într-o cauza având ca obiect contestaţia în anulare formulatã de aceasta societate comercialã impotriva titlului executoriu şi a somaţiei de începere a executãrii silite emise de Administraţia Finanţelor Publice Timis.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile de lege criticate incalca prevederile art. 41 alin. (2) din Constituţie, deoarece "mãsura de urmãrire pentru plata unor sume datorate bugetului, dar achitate, determina în mod direct o diminuare a patrimoniului pretinsului debitor şi care astfel constituie o încãlcare a prevederilor constituţionale privind ocrotirea proprietãţii".
Tribunalul Timis apreciazã ca prevederile <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 nu incalca dispoziţiile art. 41 alin. (2) din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens, se arata ca în cauza este vorba despre o problema de stricta aplicare a legii, iar nu despre constituţionalitatea prevederilor <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 .
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare, dispoziţii al cãror conţinut este urmãtorul: "Pentru plãtitorii care au cont bancar, data plãţii este data la care bãncile debiteaza contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, confirmate prin ştampila şi semnatura autorizata a acestora, cu condiţia creditarii contului bugetar corespunzãtor."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate acest text de lege contravine art. 41 alin. (2) din Constituţie, care prevede: "Proprietatea privatã este ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetãţenii strãini şi apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta a fost ridicatã într-un litigiu având ca obiect contestaţia formulatã de autorul exceptiei impotriva titlului executoriu emis de Administraţia Finanţelor Publice Timis privind executarea silitã a unor sume reprezentând impozit pe salarii. În contestaţie se arata ca "debitoarea S.C. <<Sinaia>> - S.R.L. a fãcut dovada plãţii prin instrumente de decontare corespunzãtoare, confirmate, stampilate şi semnate la banca unde aceasta avea deschis cont bancar", dar banca "n-a creditat contul bancar bugetar corespunzãtor", astfel ca debitoarei i se solicita, din nou, efectuarea plãţii obligaţiei bugetare. Asa fiind, se considera ca <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , în temeiul cãruia a fost dispusã "mãsura de urmãrire pentru plata unor sume datorate bugetului, dar achitate", contravine art. 41 alin. (2) din Constituţie, referitor la ocrotirea proprietãţii private.
Rezulta ca, în realitate, în cauza nu se critica constituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , ci modul de aplicare a acestora. Întrucât, potrivit <>art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, aceasta "nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei", excepţia de neconstituţionalitate ridicatã urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sinaia" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 1.979/C/2002 al Tribunalului Timis.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 9 iulie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016