Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 206 din 26 iunie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 206 din 26 iunie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 657 din 19 octombrie 2001
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfãşurarea activitãţii de realizare şi de verificare a lucrãrilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei de cãtre persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Asociaţia Patronala de Cadastru şi Geodezie din Bucureşti în Dosarul nr. 1.540/2000 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 19 iunie 2001 în prezenta reprezentantului autorului exceptiei şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 26 iunie 2001.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 noiembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 1.540/2000, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfãşurarea activitãţii de realizare şi de verificare a lucrãrilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei de cãtre persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Asociaţia Patronala de Cadastru şi Geodezie din Bucureşti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- art. 1 alin. (3), deoarece ordonanta criticata "infrange principiul statului de drept prin aceea ca ea este contrarã dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 9 din Legea nr. 72/1996 ";
- art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi;
- art. 53, referitor la contribuţiile financiare;
- art. 59 alin. (2), privind dreptul organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale la un loc de deputat;
- art. 114 alin. (1) coroborat cu art. 107 alin. (3), "deoarece, pe de o parte, se modifica o lege organicã şi anume <>Legea nr. 7/1996 , iar, pe de alta parte, sunt incalcate limitele abilitarii date prin <>Legea nr. 206/1999 , întrucât prin ordonanta criticata se reglementeazã modul de constituire a unor surse extrabugetare pentru Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie";
- art. 138 alin. (1), privind stabilirea taxelor şi impozitelor numai prin lege.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi-a exprimat opinia cu privire la constituţionalitatea întregului articol 20 din <>Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 , deşi autorul exceptiei a invocat neconstituţionalitatea numai a literei b) din cadrul art. 20 alin. (1). Astfel instanta apreciazã ca nu se poate retine o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale invocate, excepţia de neconstituţionalitate fiind consideratã neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia ridicatã este nefondata, întrucât textul de lege criticat nu incalca nici una dintre dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea exceptiei.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile autorului exceptiei şi concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfãşurarea activitãţii de realizare şi de verificare a lucrãrilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei de cãtre persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Persoanele autorizate sunt obligate sa plãteascã Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie urmãtoarele sume: [...]
b) o cota de 5% din onorariile brute încasate ca urmare a desfãşurãrii activitãţilor de specialitate pentru care au fost autorizate."
Dispoziţiile constituţionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate de textul de lege criticat sunt:
- Art. 1 alin. (3): "România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertãţile cetãţenilor, libera dezvoltare a personalitãţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintã valori supreme şi sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 53: "(1) Cetãţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestaţii sunt interzise, în afarã celor stabilite prin lege, în situaţii excepţionale.";
- Art. 59 alin. (2): "Organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, care nu întrunesc în alegeri numãrul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament au dreptul la câte un loc de deputat, în condiţiile legii electorale. Cetãţenii unei minoritãţi naţionale pot fi reprezentaţi numai de o singura organizaţie.";
- Art. 107 alin. (3): "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.";
- Art. 114 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.";
- Art. 138: "(1) Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
(2) Impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, în limitele şi în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata urmãtoarele:
I. Prin excepţia de neconstituţionalitate se susţine ca textul criticat incalca <>Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, respectiv dispoziţiile art. 1 lit. G pct. 3 referitoare la lucrãri publice şi amenajarea teritoriului. Astfel se arata ca <>art. 20 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 , care stabileşte plata cãtre Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie a unei cote de 5% din onorariile brute încasate de persoanele autorizate sa realizeze şi sa verifice lucrãrile de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, depãşeşte limitele abilitarii legislative - de a reglementa activitãţile desfãşurate de persoanele autorizate sa execute lucrãri de cadastru, geodezie şi cartografie pe teritoriul României - şi, prin urmare, nesocoteste prevederile art. 107 alin. (3) din Constituţie.
Excepţia de neconstituţionalitate este, sub acest aspect, neîntemeiatã şi urmeazã sa fie respinsã. Curtea constata ca prevederea din <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 nu incalca limitele instituite prin <>art. 1 lit. G pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi deci nici prevederile constituţionale ale art. 107 alin. (3). În cadrul reglementãrii activitãţii desfãşurate de persoanele autorizate sa execute lucrãri de cadastru, geodezie şi cartografie pe teritoriul României pot fi avute în vedere şi aspecte de natura organizatoricã, inclusiv instituirea unor cote procentuale, astfel cum este cea prevãzutã de textul criticat.
II. Curtea constata ca este neîntemeiatã şi susţinerea autorului exceptiei potrivit cãreia dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie, deoarece modifica prevederi dintr-o lege organicã, şi anume <>art. 9 din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 26 martie 1996), text potrivit cãruia "Finanţarea activitãţii Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie [...] se asigura de la bugetul de stat [...]".
<>Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 a fost emisã în temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al <>art. 1 lit. G pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe. În art. 20 alin. (2) din ordonanta se menţioneazã ca sumele încasate de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, potrivit art. 20 alin. (1), obiect al exceptiei de neconstituţionalitate, au regimul de venituri extrabugetare. Sub acest aspect Curtea retine ca completarea unei surse bugetare printr-o sursa extrabugetara nu poate fi prin ea însãşi neconstitutionala.
Într-adevãr <>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 este o lege organicã, fiind adoptatã cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţie, însã dispoziţia cuprinsã în art. 9 din lege reglementeazã aspecte ce ţin de domeniul fiscal, care nu intra în sfera de reglementare a legilor organice, în condiţiile art. 72 alin. (3) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie. Faptul ca dispoziţia legalã respectiva a fost cuprinsã, sub aspect tehnico-legislativ, în <>Legea nr. 7/1996 nu îi schimba natura. În acest sens este şi jurisprudenta Curţii Constituţionale, de exemplu, Decizia nr. 53 din 18 mai 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 9 noiembrie 1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementãrii prin lege organicã sunt limitativ prevãzute de Constituţie şi sunt de stricta interpretare. De aceea o lege organicã, chiar dacã din motive de politica legislativã cuprinde şi norme de natura legii ordinare, nu poate extinde domeniile rezervate de Constituţie legii organice şi asupra acestor norme. Asemenea consecinta este inadmisibila, deosebirea dintre legea organicã şi cea ordinarã fiind exclusiv de natura constituţionalã, nu legalã.
În consecinta, prevederile <>art. 9 din Legea nr. 7/1996 neavând caracterul unor norme de natura legii organice, rezulta ca susţinerea referitoare la neconstituţionalitatea <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constituţie este neîntemeiatã.
III. Analizând critica de neconstituţionalitate referitoare la încãlcarea prin textul de lege criticat a dispoziţiilor constituţionale ale art. 138 alin. (1), Curtea constata ca nici aceasta nu poate fi primitã. Cota de 5% prevãzutã la <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 nu cade sub incidenta prevederilor art. 138 alin. (1) din Constituţie, care au în vedere impozitele, taxele şi orice alte venituri bugetare, iar nu şi pe cele extrabugetare, cum este cazul în speta.
IV. Curtea urmeazã, de asemenea, sa respingã susţinerea potrivit cãreia dispoziţiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, text care stabileşte egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, deoarece acest text constituţional se referã la egalitatea în drepturi a cetãţenilor în raport cu prevederile legii, ceea ce a fost respectat prin ordonanta criticata.
V. În sfârşit, nu poate fi primitã nici critica de neconstituţionalitate referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (3), art. 53 şi ale art. 59 alin. (2) din Constituţie, deoarece acestea nu au relevanta în cauza.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu majoritate de voturi,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfãşurarea activitãţii de realizare şi de verificare a lucrãrilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei de cãtre persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Asociaţia Patronala de Cadastru şi Geodezie din Bucureşti în Dosarul nr. 1.540/2000 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 iunie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016