Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 201 din 4 martie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea   art. 3^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 201 din 4 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea art. 3^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 211 din 2 aprilie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, excepţie ridicatã de Florica Cãtrunã, Fãnel Botea, Claudiea Mihãilã, Constantin Mihalache şi Maria Stancu în Dosarul nr. 6.359/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 5.351D/2009.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 5.582D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicatã de Dorina Carmen Popescu, Mariana Gheniu, Steliana Dobrescu, Carol Puiu, Daniel George Caloian, Cristina Mãdãlina Cone în Dosarul nr. 616/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Şi în acest dosar, la apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedurã civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 5.582D/2009 la Dosarul nr. 5.351D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, actul normativ contestat nemaifiind în vigoare la data examinãrii constituţionalitãţii sale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 23 iunie 2009 şi 8 mai 2009, pronunţate în dosarele nr. 6.359/2/2008 şi nr. 616/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat. Excepţiile au fost ridicate de funcţionari publici, angajaţi ai Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în cauze având ca obiect obţinerea unor drepturi salariale.
În motivãrile excepţiilor de neconstituţionalitate având un conţinut similar, autorii susţin cã ordonanţa de urgenţã criticatã "se prezintã ca un refuz al Guvernului de a aplica şi executa în totalitate legea votatã de Parlament şi promulgatã de Preşedintele României, abrogând discreţionar partea privind majorãrile salariale ale funcţionarilor publici din Ministerul Agriculturii care nu au beneficiat de majorãrile din 2006". Aratã cã, "prin aceasta, se încalcã comportamentul constituţional loial, comportament care rezultã din principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat". Or, în acest caz, Guvernul a încercat "sã se situeze într-o poziţie opusã şi conflictualã cu Parlamentul". Totodatã, susţin cã aceeaşi ordonanţã a fost emisã "prin încãlcarea dispoziţiilor constituţionale privind delegarea legislativã". În acest sens, aratã cã delegarea legislativã "nu implicã dreptul executivului de a se opune legislativului, de a-l contracara, intrând astfel într-un conflict constituţional". În fine, autorii aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 contravine art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afecteazã dreptul fundamental la salariu, dreptul la muncã şi protecţia socialã a acesteia şi dreptul la un nivel de trai decent.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere transmis în Dosarul nr. 5.582D/2009, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate, nemaifiind în vigoare. În susţinerea acestei opinii aratã cã, din aplicarea prevederilor <>art. 62 alin. (2) şi (5) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, rezultã cã prin intermediul <>art. 37 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 a fost abrogatã inclusiv <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 .
Avocatul Poporului apreciazã, în punctul sãu de vedere transmis în Dosarul nr. 5.582D/2009, cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 este constituţionalã. În acest sens, precizeazã cã instituţia delegãrii legislative reprezintã o excepţie de la monopolul Parlamentului în materie de legiferare, prevãzutã chiar de Legea fundamentalã, iar urgenţa care a determinat adoptarea actului normativ criticat este motivatã în preambulul ordonanţei de urgenţã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 12 mai 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 51/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 7 aprilie 2009.
În opinia autorilor excepţiei, actul normativ criticat contravine urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 1 alin. (4) şi (5) care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 41 alin. (4) care prevede egalitatea femeilor şi a bãrbaţilor în ceea ce priveşte salariul cuvenit pentru muncã egalã, art. 61 alin. (1) care statueazã cã Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţãrii, art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) referitoare la informarea Parlamentului de cãtre Guvern şi celelalte organe ale administraţiei publice şi art. 115 care reglementeazã instituţia delegãrii legislative.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, prin <>Decizia nr. 1.509 din 12 noiembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 23 decembrie 2009, a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra ordonanţei de urgenţã ce formeazã obiectul prezentei excepţii, prin prisma aceloraşi critici ca şi cele formulate în cauza de faţã şi prin raportare la aceleaşi texte din Legea fundamentalã. Cu acel prilej, Curtea a constatat cã, prin abrogarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 , excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã. Aceasta, deoarece <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 , al cãrei unic scop a fost acela de a abroga <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 , a rãmas fãrã obiect de reglementare de vreme ce a fost abrogat în întregime însuşi actul normativ din care fãcea parte articolul abrogat, ceea ce echivaleazã cu o abrogare implicitã. Or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, excepţie ridicatã de Florica Cãtrunã, Fãnel Botea, Claudiea Mihãilã, Constantin Mihalache şi Maria Stancu în Dosarul nr. 6.359/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi de Dorina Carmen Popescu, Mariana Gheniu, Steliana Dobrescu, Carol Puiu, Daniel George Caloian, Cristina Mãdãlina Cone în Dosarul nr. 616/2/2009 al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 martie 2010.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016