Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 197 din 10 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si ale art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea si functionarea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 197 din 10 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si ale art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea si functionarea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti" si a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii si industriei alimentare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 14 aprilie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti" şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, excepţie ridicatã de Maria Hajas în Dosarul nr. 4.118/55/2009 al Tribunalului Arad - Secţia civilã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                          CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 1 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 4.118/55/2009, Tribunalul Arad - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti" şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, excepţie ridicatã de Maria Hajas într-o cauzã civilã având ca obiect fond funciar.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele de lege criticate împiedicã reconstituirea dreptului de proprietate prin crearea unui tratament juridic privilegiat în favoarea unor categorii de instituţii, în detrimentul altor persoane. De asemenea, considerã cã prevederile <>art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 aduc atingere principiului neretroactivitãţii legii civile, în mãsura în care se aplicã inclusiv cererilor de reconstituire validate prin hotãrâri ale comisiilor de fond funciar, adoptate anterior intrãrii în vigoare a legii. Apreciazã cã o astfel de intervenţie legislativã adoptatã în cursul procedurii de reconstituire a dreptului de proprietate şi nefinalizatã aduce atingere art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, aspect reţinut de Curtea Europeanã în Hotãrârea din 28 octombrie 1999, pronunţatã în Cauza Zielinski, Pradal, Gonzales şi alţii împotriva Franţei.
    Tribunalul Arad - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã, reglementarea criticatã fiind în concordanţã cu normele constituţionale şi convenţionale.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã reglementarea criticatã este constituţionalã, fiind conformã cu dispoziţiile constituţionale invocate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, şi cele ale <>art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti" şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 30 martie 2009.
    Textele de lege criticate au urmãtorul cuprins:
    - <>Art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991: "Terenurile proprietate de stat, administrate de institutele şi staţiunile de cercetãri ştiinţifice, agricole şi silvice, destinate cercetãrii şi producerii de seminţe şi material sãditor din categorii biologice superioare şi a animalelor de rasã, precum şi din administrarea Institutului pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor de Plante de Culturã şi a centrelor sale teritoriale aparţin domeniului public şi rãmân în administrarea acestora. În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul, la propunerea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, va delimita suprafeţele de teren strict necesare cercetãrii şi producerii de seminţe şi material sãditor din categorii biologice superioare şi animalelor de rasã şi pe cele destinate producţiei, din administrarea institutelor şi staţiunilor de cercetare şi producţie agricolã.";
    - <>Art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009:
    "Terenurile date în administrarea instituţiilor şi unitãţilor de cercetare-dezvoltare de drept public sunt inalienabile, insesizabile, imprescriptibile şi nu pot fi scoase din proprietatea publicã şi din administrarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din agriculturã şi silviculturã decât prin lege, exceptând terenurile prevãzute la art. 6 alin. (3)."
    Autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii civile şi celor ale art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea în drepturi. Totodatã, este invocatã şi înfrângerea dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã nu pot fi primite susţinerile autorului acesteia referitoare la faptul cã terenurile aflate în perimetrul instituţiilor enumerate la <>art. 35 alin. (2) din Legea nr. 18/1991 şi în <>Legea nr. 45/2009 nu se retrocedeazã şi rãmân în administrarea acestor instituţii. Autorul considerã cã pãstrarea acestor terenuri, pentru care s-a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate, în administrarea unor instituţii specializate ar fi acceptabilã numai dupã ce vor fi soluţionate toate cererile de reconstituire, nicidecum de a se înlãtura ab initio retrocedarea lor.
    Curtea constatã cã, aşa cum reiese din actele dosarului, suprafaţa de teren asupra cãreia se solicitã reconstituirea dreptului de proprietate se aflã în proprietatea publicã a statului şi în administrarea Agenţiei Domeniilor Statului, respectiv în administrarea Staţiunii de Cercetare-Dezvoltare pentru Creşterea Bovinelor Arad.
    Potrivit art. 10 alin. (8) din Regulamentul privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 890/2005, reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile amplasamente se face în perimetrul unitãţilor de cercetare-dezvoltare pe terenuri agricole care nu sunt indispensabile cercetãrii.
    De asemenea, potrivit prevederilor <>art. 52 alin. (1) din Legea nr. 45/2009, terenurile aparţinând foştilor proprietari, dar indispensabile activitãţii de cercetare-dezvoltare-inovare, colecţiile de material biologic, loturi demonstrative, suprafeţe destinate producerii de sãmânţã şi material de plantat din verigi superioare, testãri tehnologice şi terenurile pentru producerea furajelor necesare animalelor de experienţã şi producţie, plantaţii cu rol în ameliorare, parcele amenajate special pentru experimentãri multianuale rãmân în administrarea unitãţilor de profil. Reconstituirea dreptului de proprietate se face pe alte amplasamente dacã existã teren la nivelul comisiilor locale sau persoanele îndreptãţite sunt despãgubite prin echivalent, potrivit legilor fondului funciar.
    În acest context, Curtea constatã cã textele de lege care reglementeazã regimul juridic al acestor terenuri dispun pentru viitor, fiind conforme cu principiile neretroactivitãţii legii civile şi egalitãţii în drepturi, dat fiind cã aceste prevederi legale nu creeazã privilegii sau discriminãri şi nici inegalitãţi în faţa legii şi a autoritãţilor publice, ci se aplicã tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de ipoteza normei legale.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                   CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                       În numele legii
                          DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 35 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 31 alin. (3) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti" şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, excepţie ridicatã de Maria Hajas în Dosarul nr. 4.118/55/2009 al Tribunalului Arad - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2011.

             PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                      AUGUSTIN ZEGREAN

                    Magistrat-asistent,
                    Ingrid Alina Tudora

                         --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016