Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 195 din 23 noiembrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 195 din 23 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 21 februarie 2000


Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava în Dosarul nr. 10.348/1998 al Tribunalului Suceava - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile: Asociaţia familialã "Lion" din Suceava şi Societatea Comercialã "Service Prompt" - S.R.L. din Suceava, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public, ţinând seama de jurisprudenta Curţii Constituţionale în materie, solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 aprilie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 10.348/1998, Tribunalul Suceava - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicatã de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava cu ocazia judecãrii apelului formulat impotriva Sentinţei civile nr. 2.340 din 23 martie 1998, pronunţatã de Judecãtoria Suceava, în contradictoriu cu Societatea Comercialã "Service Prompt" - S.R.L. din Suceava.
În motivarea exceptiei se susţine ca <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este neconstitutionala în absenta Legii funcţionarului public şi a Legii rãspunderii ministeriale, care sa instituie rãspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici, deoarece se incalca art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca "excepţia invocatã este nefondata, motivat de faptul ca orice acţiune şi cerere introdusã la instanţele judecãtoreşti se timbreazã, iar nepromulgarea Legii funcţionarului public şi a Legii rãspunderii ministeriale nu are nici o legatura cu obligaţia apelantei de a timbra legal apelul declarat".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã excepţia ridicatã ca fiind neîntemeiatã şi considera ca "argumentele invocate de reclamanta-apelanta nu pot fi reţinute", fiind "irelevante" şi neavând "nici o concludenta pentru soluţionarea cauzei".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia de neconstituţionalitate vizeazã dispoziţiile <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, lege despre care autorul exceptiei susţine ca incalca art. 16 din Constituţie, referitor la egalitatea în drepturi, prin aceea ca, pentru a putea fi aplicatã, <>Legea nr. 146/1997 trebuie completatã cu Legea privind Statutul funcţionarilor publici şi cu Legea privind responsabilitatea ministerialã, care sa instituie rãspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici.
Cu privire la aceste sustineri Curtea constata ca, prin Decizia nr. 82 din 25 mai 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, a fost respinsã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 , ridicatã chiar de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava în Dosarul nr. 8.610/1998 al Tribunalului Iaşi. Pentru a pronunţa aceasta soluţie Curtea a reţinut ca motivul referitor la neadoptarea Legii privind responsabilitatea ministerialã, care sa instituie rãspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici, nu poate fi primit, deoarece, pe de o parte, nu vizeazã o problema de constitutionalitate, ci una de legiferare, care, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie, este atributul exclusiv al Parlamentului, iar pe de alta parte, aceasta critica nu are nici o legatura cu problema ce face obiectul litigiului aflat în fata instanţei judecãtoreşti.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, aceasta soluţie îşi menţine valabilitatea şi în cauza de fata.
Curtea constata ca între timp, deşi au intrat în vigoare <>Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 28 iunie 1999, completatã ulterior prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 20 septembrie 1999, precum şi <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, aceste reglementãri nu au atras vreo consecinta sub aspectul constituţionalitãţii prevederilor legale criticate.
În sfârşit, în ceea ce priveşte invocarea art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi, Curtea constata ca aceasta critica este nesemnificativa în raport cu obiectul litigiului.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava în Dosarul nr. 10.348/1998 al Tribunalului Suceava - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 noiembrie 1999.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

-------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016