Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 195 din 19 iunie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , ale   art. 95 din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata, precum si ale   art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 195 din 19 iunie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , ale art. 95 din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata, precum si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 12 septembrie 2001

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 20 alin. (2) lit. f) şi ale <>art. 95 din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Piscicolã" - S.A. Macin în Dosarul nr. 4.216/CA/2000 al Curţii de Apel Constanta - Secţia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, arãtând ca, în speta, nu este vorba de o problema de constitutionalitate, ci de o problema de control al legalitãţii, solicita respingerea acesteia ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 februarie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 4.216/CA/2000, Curtea de Apel Constanta Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 20 alin. (2) lit. f) şi ale <>art. 95 din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Piscicolã" - S.A. Macin cu ocazia soluţionãrii recursului formulat impotriva Sentinţei civile nr. 538 din 7 iunie 2000, pronunţatã de Tribunalul Tulcea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 138 alin. (2) referitoare la taxele şi impozitele locale şi sunt "incidente" asupra celor ale art. 135 alin. (1), potrivit cãrora "statul ocroteşte proprietatea".
Instanta de judecata, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se considera ca, în speta, nu este vorba de o problema de constitutionalitate, ci o problema de legalitate.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, asa cum acesta a fost formulat de autor, îl constituie dispoziţiile art. 20 alin. (2) lit. f) şi ale <>art. 95 din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998.
Aceste texte de lege au urmãtorul cuprins:
- <>Art. 20 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 69/1991 , republicatã:
"f) stabileşte impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, pe timp limitat, în condiţiile legii;";
- <>Art. 95 din Legea nr. 69/1991 , republicatã:
"Consiliile locale şi cele judeţene asigura veniturile comunelor, oraşelor şi ale judeţelor prin stabilirea de impozite şi taxe locale sau judeţene, dupã caz, precum şi prin alte surse stabilite potrivit legii.";
- <>Art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã:
"Impozitele şi taxele locale, stabilite în sume fixe, valorile impozabile prevãzute în anexa nr. 1, precum şi amenzile se indexeazã, anual, prin hotãrâre a consiliilor locale, pana la data de 30 noiembrie a fiecãrui an fiscal, pe baza indicelui de inflaţie aferent unei perioade de 12 luni, care se sfârşeşte la 1 noiembrie a aceluiaşi an şi atunci când creşterea acestuia depãşeşte 20%."
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, <>Legea nr. 69/1991 , republicatã, a fost abrogatã în temeiul <>art. 157 din noua Lege a administraţiei publice locale nr. 215/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001. Curtea observa însã ca doar dispoziţiile art. 20 alin. (2) lit. f) au fost preluate identic în cuprinsul <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea nr. 215/2001 , cele ale art. 95 nemaifiind preluate de noua reglementare.
În practica sa jurisdicţionalã Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant ca, atunci când dupã ridicarea exceptiei de neconstituţionalitate dispoziţia legalã criticata a fost modificatã sau preluatã în noul act normativ, excepţia poate sa fie examinata, dacã textul legal, în noua sa redactare, conserva reglementarea iniţialã. De aceea, având în vedere cele expuse mai sus, Curtea urmeazã sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea nr. 215/2001 , precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã.
Autorul exceptiei susţine ca aceste dispoziţii legale sunt "în discordanta vãditã cu art. 138 alin. (2) din Constituţia României", potrivit cãruia "Impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, în limitele şi în condiţiile legii".
De asemenea, se apreciazã ca "lipsa de preciziune" din articolele de lege criticate, "este incidenta alin. (1) din art. 135 al Constituţiei, deoarece oferã posibilitatea consiliilor locale şi celor judeţene de a stabili impozite şi taxe nelimitate şi fãrã nici un fel de condiţii, cu efecte negative asupra proprietãţii".
Examinând aceste sustineri, Curtea constata ca, în speta dedusã judecaţii, nu este vorba de o problema de constitutionalitate, întrucât autorul exceptiei nu are în vedere "limitele legale", ci "limitele" în înţelesul de "niveluri" ale impozitelor şi taxelor, domeniu care tine de politica fiscalã. În acest domeniu autoritãţile administraţiei publice locale au drept de apreciere şi de decizie autonomã, hotãrârile lor fiind însã supuse controlului prefecţilor, în temeiul prevederilor <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 , potrivit cãrora: "Prefectul poate ataca, în total sau în parte, în fata instanţei de contencios administrativ, hotãrârile adoptate de consiliul local sau de consiliul judeţean, precum şi dispoziţiile emise de primar sau de preşedintele consiliului judeţean, în cazul în care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de drept." Acest control al legalitãţii are în vedere, între altele, şi analiza asezarii juste a sarcinilor fiscale, prevãzutã la art. 53 alin. (2) din Constituţie.
În legatura cu susţinerea autorului exceptiei privind "incidenta" textelor de lege criticate asupra alin. (1) al art. 135 din Constituţie, Curtea observa ca aceasta nu poate fi reţinutã, întrucât aşezarea anuala a impozitelor nu are nici o legatura cu obligaţia statului de a ocroti proprietatea. Indexarea anuala a impozitelor şi taxelor locale intervine în limitele şi în condiţiile legii, fiind determinata de rata inflaţiei, legea stabilind un criteriu obiectiv de indexare anuala a impozitelor şi taxelor de cãtre consiliile locale şi judeţene.
Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea nr. 215/2001 , precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, este neîntemeiatã, urmând sa fie respinsã.
În legatura cu dispoziţiile <>art. 95 din Legea nr. 69/1991 , republicatã, Curtea constata ca acestea, fiind abrogate, excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii a devenit inadmisibila, potrivit <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Piscicolã" - S.A. Macin în Dosarul nr. 4.216/CA/2000 al Curţii de Apel Constanta Secţia contencios administrativ.
2. Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 95 din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, excepţie ridicatã în acelaşi dosar de acelaşi autor.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 19 iunie 2001.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Doina Suliman


────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016