Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 194 din 9 iulie 2007  pentru stabilirea unor masuri de imbunatatire a activitatii serviciilor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 194 din 9 iulie 2007 pentru stabilirea unor masuri de imbunatatire a activitatii serviciilor publice

EMITENT: GUVERNUL - PRIMUL-MINISTRU
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 465 din 11 iulie 2007

In baza Memorandumului cu tema "Masuri necesare pentru imbunatatirea activitatii serviciilor publice", aprobat in sedinta Guvernului din data de 9 mai 2007, si a Notei privind stadiul indeplinirii masurilor prevazute de memorandum, aprobata in sedinta Guvernului din data de 4 iulie 2007,
in temeiul <>art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,

primul-ministru emite prezenta decizie.

ART. 1
Se aproba Sistemul unitar de panotaj in serviciile publice si Regulile privind confectionarea panourilor, prevazute in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezenta decizie.
ART. 2
Pana la data de 18 iulie 2007, Ministerul Internelor si Reformei Administrative, Ministerul Economiei si Finantelor si Ministerul Justitiei vor comunica serviciilor publice aflate sub autoritatea lor modelele de afisaj prevazute in anexa nr. 2, pentru punerea in practica a sistemului unitar de panotaj.
ART. 3
Pana la data de 6 august 2007, institutiile prefectului judetene si a municipiului Bucuresti, serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple judetene si al municipiului Bucuresti, serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor judetene si al municipiului Bucuresti, serviciile cazier judiciar, statistica si evidenta operativa din cadrul inspectoratelor de politie judetene, respectiv din cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si oficiile registrului comertului judetene si al municipiului Bucuresti vor finaliza panotajul propriu-zis.
ART. 4
In cazul in care, din motive tehnice, in unele servicii publice se constata intarzieri in aplicarea masurilor de imbunatatire a activitatii serviciilor publice, fiecare minister va analiza cauzele care au determinat intarzierile si va adopta decizii pentru respectarea termenelor de eliberare a documentelor. Pentru aceste servicii, pana in 6 august 2007 se va preciza data de punere in practica a masurilor.
ART. 5
Ministerele prevazute la art. 2 vor efectua o evaluare a spatiilor de lucru cu publicul si a conditiilor in care sunt deserviti cetatenii si vor stabili necesarul de fonduri pentru amenajari. Datele vor fi centralizate pana la data de 6 august 2007.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneaza:
---------------
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan

Seful Cancelariei
Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plangu

Bucuresti, 9 iulie 2007.
Nr. 194.

ANEXA 1

SISTEMUL UNITAR
de panotaj in serviciile publice

Guvernul Romaniei are obligatia sa asigure accesul tuturor cetatenilor la servicii publice echitabile si transparente. Cetatenii Romaniei au dreptul la o primire de calitate, iar Guvernul sustine o serie de angajamente pentru ca serviciile publice sa ii deserveasca cat mai bine pe cetateni.
In acest scop, Guvernul Romaniei a aprobat in sedinta din data de 9 mai 2007 Memorandumul cu tema "Masuri necesare pentru imbunatatirea activitatii serviciilor publice", denumit in continuare Memorandum, stabilindu-se urmatoarele termene de eliberare a documentelor si datele propuse pentru punerea in practica a masurilor de crestere a calitatii serviciilor publice:



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Termenul
Masura care va fi pentru Institutia/structura Ministerul
implementata implementarea care va responsabil
masurii implementa masura
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea pasapoartelor in 15 mai 2007 Directia generala Ministerul
regim de urgenta - in 2 ore de pasapoarte Internelor si
Reformei
Administrative
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea pasapoartelor in 15 mai 2007 Directia generala Ministerul
regim de normal - in 7 zile de pasapoarte Internelor si
Reformei
Administrative
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea permiselor de 1 iunie 2007 Directia regim Ministerul
conducere - in 2 ore permise de Internelor si
conducere si Reformei
inmatriculare a Administrative
vehiculelor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea certificatelor de 1 iunie 2007 Directia regim Ministerul
inmatriculare - in 2 ore permise de Internelor si
conducere si Reformei
inmatriculare a Administrative
vehiculelor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea numerelor de 1 iunie 2007 Directia regim Ministerul
inmatriculare (exclusiv permise de Internelor si
cele preferentiale) - conducere si Reformei
in 2 ore inmatricularea Administrative
vehiculelor

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea numerelor de 1 ian. 2008 Directia regim Ministerul
inmatriculare preferentiale - permise de Internelor si
in 2 ore in toate judetele conducere si Reformei
inmatriculare a Administrative
vehiculelor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea cazierelor 1 ian. 2008 Inspectoratul Ministerul
judiciare - pe loc in General de Politie Internelor si
municipiul Bucuresti Reformei
Administrative
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea cazierelor 1 iulie 2007 Inspectoratul Ministerul
judiciare - pe loc in General de Politie Internelor si
toata tara (fara Reformei
municipiul Bucuresti) Administrative
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea certificatelor 1 iunie 2007 Oficiul National Ministerul
constatatoare si copii din al Registrului Justitiei
registrul comertului - Comertului
pe loc
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eliberarea cazierelor 1 sept. 2007 Agentia Nationala Ministerul
fiscale - in 2 ore de Administrare Economiei si
Fiscala Finantelor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Apostilarea documentelor - 1 august 2007 Institutiile Ministerul
in 2 ore prefectilor Internelor si
Reformei
Administrative
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Punerea in practica a unei politici generale privind primirea cetatenilor in serviciile publice se bazeaza pe:
I. obligatia de a asigura accesul tuturor cetatenilor la servicii echitabile si transparente;
II. dreptul cetatenilor la o primire de calitate si asumarea unor serii de angajamente pentru o servire mai buna:
1. primire atenta si politicoasa;
2. raspuns clar la cereri, intr-un interval prestabilit;
3. raspuns prompt la reclamatii;
4. servirea publicului fara cozi la ghisee;
5. in serviciile publice nu se primesc "atentii".
Punerea in practica a acestor angajamente implica si adoptarea unor masuri in sfera organizarii proprii a fiecarui serviciu public si a folosirii unor standarde minimale pentru informarea cetatenilor.
1. Primirea atenta şi politicoasa
Felul in care cetatenii sunt primiti in serviciile publice genereaza in randul lor o anumita perceptie privind functionarea statului. De aceea, starea spatiilor in care publicul are acces, a ghiseelor de lucru, precum si atitudinea functionarului sunt elementele care trebuie avute in vedere pentru oferirea unor servicii publice de calitate.
Dimensionarea spatiilor pentru public trebuie sa se faca in asa fel incat si in orele de varf sa fie evitata aglomeratia. In unele judete insa spatiile de lucru cu publicul (pasapoarte, inmatriculari, caziere judiciare) sunt subdimensionate, aglomeratia fiind greu de evitat. In toate spatiile insa poate fi asigurata o curatenie si o ingrijire exemplare.
Vor fi intocmite, pe zile si ore, grafice cu personalul care va monitoriza asigurarea curateniei in spatiile de lucru cu publicul.
Ghiseele de lucru cu publicul sunt amenajate conform modelelor din anexa nr. 2.
1. Ghiseul deschis (tip 1) la care cetateanul si functionarul stau fata in fata. Acest model de ghiseu trebuie avut in vedere la amenajarea noilor spatii de lucru.
2. Ghiseul deschis (tip 2 - receptie) la care cetateanul sta pe scaun in fata functionarului (anexa nr. 2).
3. Ghiseul "in zid" (tip 3) la care functionarul si cetateanul sunt in camere diferite, regasit in serviciile de pasapoarte, caziere judiciare, permise si inmatriculari. In cazul in care dimensiunile minime prevazute in anexa nr. 2 nu sunt respectate, in cel mai scurt timp aceste ghisee vor fi reamenajate in asa fel incat cetatenii sa nu mai fie pusi in situatii umilitoare. La amenajarea noilor spatii, se va evita acest tip de ghisee.
Elementele despartitoare dintre cetateni si functionari instalate la unele ghisee (cu exceptia casieriilor), cum ar fi: gratii, geamuri, placi din PAL etc., care obtureaza vizibilitatea si posibilitatea de comunicare a cetatenilor, trebuie dezafectate (vezi exemplele negative din anexa nr. 2).
Trebuie sa oferim cetatenilor numele interlocutorilor din serviciile publice. De aceea, toti angajatii care deservesc publicul trebuie sa poarte ecuson.
2. Raspuns clar la cereri, intr-un interval prestabilit
Au fost stabilite termene scurte de eliberare a documentelor care sa poata fi respectate de catre serviciile publice din toate judetele. Respectarea termenelor de eliberare prevazute in Memorandum este obligatorie si trebuie monitorizata in permanenta. Pentru informarea cetatenilor vor fi amplasate in proximitatea ghiseelor de lucru cu publicul intr-un loc vizibil, situate la nivelul ochilor, anunturile privind termenele de eliberare a documentelor, prevazute la pct. 1 din anexa nr. 2.
Anunturile vor cuprinde, dupa caz, urmatoarele texte:
"Pasapoartele se emit in 2 ore in regim de urgenta."
"Pasapoartele se emit in 7 zile in regim normal."
"Certificatele de inmatriculare se emit in 2 ore."
"Permisele de conducere se emit in 2 ore."
"Documentele cu apostila se emit in 2 ore."
"Cazierul judiciar se emite pe loc in regim de urgenta."
"Cazierul fiscal se emite pe loc in regim de urgenta."
"Certificatul constatator simplu se emite pe loc in regim de urgenta."
3. Raspuns prompt la reclamatii
Solicitantul trebuie sa aiba posibilitatea de a formula reclamatii despre:
- comportamentul functionarului de la ghiseu;
- respectarea procedurilor de lucru;
- eliberarea documentelor in termenele anuntate;
- alte aspecte privind functionarea serviciului public.
Prin urmare, in fiecare serviciu public nominalizat in Memorandum trebuie sa fie afisat cel putin un numar de telefon pentru sesizari, la care sa se raspunda pe durata programului de lucru cu publicul.
Se va afisa un numar de telefon de la secretariatul:
- prefectului sau subprefectului coordonator;
- directorului sau adjunctului coordonator;
- sefului serviciului.
La sesizarea telefonica, este obligatoriu ca cel sesizat sau un inlocuitor sa intervina imediat pentru rezolvarea disfunctionalitatilor sesizate.
Afisajul cu numarul de telefon pentru reclamatii va fi pus intr-un loc vizibil, la o inaltime situata la nivelul ochilor, pentru a fi sesizat usor de cetateni. Modelul de afisaj este prezentat la pct. 3 din anexa nr. 2.
4. Servirea publicului fara cozi la ghisee
Este un element foarte important care trebuie avut in vedere pentru realizarea unor servicii publice de calitate.
Timpul de asteptare si, implicit, formarea cozilor sunt invers proportionale cu numarul de ghisee si durata programului de lucru. In cazul in care spatiile nu permit amenajarea unui numar de ghisee care sa faca posibila servirea cetatenilor intr-un interval de 8 ore fara cozi la ghisee, se va extinde programul de lucru cu publicul cu cateva ore zilnic. In programul extins, in afara orelor de varf, se va functiona cu un numar de ghisee si cu un personal minim.
Cand este posibila amenajarea unui numar suficient de mare de ghisee care sa poata prelua fara probleme solicitarile si in orele de varf, numarul de ghisee deschise va tine cont de volumul de solicitari. In aceste cazuri, se vor putea folosi si afisa proceduri de lucru de tipul celor prevazute la pct. 4 din anexa nr. 2.
In cazul in care timpul de preluare a documentelor implica perioade de asteptare (de exemplu la inmatriculari), servirea se va face pe baza numerelor de ordine.
5. In serviciile noastre nu se primesc "atentii"
In unele servicii publice, cozile la depunerea solicitarilor, procedurile interpretabile, care erau folosite in mod abuziv (vezi "de regula" sau "temeinic justificate") si termenele lungi de eliberare a documentelor au generat o coruptie de sistem.
Pentru eliminarea acesteia, Memorandumul stabileste termene scurte si proceduri clare care nu mai pun cetatenii in situatia de a oferi "atentii".
Reflexele formate insa de-a lungul unor ani de zile pot genera in interiorul serviciilor publice o rezistenta la schimbarile impuse. Putem avea situatii in care sa se incerce continuarea unor practici de coruptie. De aceea, cetatenii trebuie sa fie informati cu privire la atitudinea conducerii institutiei de a stopa aceste practici.
Se va afisa astfel la loc vizibil anuntul prevazut la pct. 2 din anexa nr. 2.
Personalul trebuie sa fie instruit asupra obligativitatii respectarii sarcinilor in mod impartial si echitabil. Este necesar ca prin atitudine si prin masurile luate sa fie evidentiate urmarile comportamentului corupt in serviciile publice:
- coruptia dauneaza tuturor si strica imaginea statului si a angajatilor sai;
- coruptia provoaca dependenta si conduce la pierderea locului de munca.


ANEXA 2

REGULI
privind confectionarea panourilor

Panourile vor fi realizate din folie autocolanta tiparita aplicata pe suport rigid de tip Komatex, Forex sau similar.
Dimensiunile prezentate respecta proportiile date de multiplicarea unui modul de pagina A4. In functie de spatiul avut la dispozitie, ele se pot adapta cu respectarea urmatoarelor reguli:
- vor fi pastrate proportiile intre inaltime si latime;
- sunt acceptate abateri de la dimensiunile recomandate de maximum 15%.
Culorile indicate sunt obligatorii.
Fontul folosit este Haettenschweiler, fiind ales pentru faptul ca este un caracter de litera inalt si vizibil. Folosirea lui este, de asemenea, obligatorie.
Zona disponibila pentru text va pastra o distanta de 1/7 din inaltimea panoului fata de marginea acestuia.
Caracterul de litera nu va fi mai mic de 1/8 din inaltimea panoului, iar intreg textul va fi centrat atat pe orizontala, cat si pe verticala fata de marginile panoului. Vor fi folosite numai majuscule.

NOTA(CTCE)
----------
Model de panou se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 13 (a se vedea imaginea asociata).

1. Anunturi privind termenul de eliberare a documentelor
Sunt panouri de marimea a doua sau 3 formate A3.
Vor fi folosite in serviciile de permise si inmatriculari, serviciul de pasapoarte, serviciul cazier, directiile judetene de finante publice - pentru cazierul fiscal, oficiul registrului comertului - pentru certificatele constatatoare, institutia prefectului - pentru apostilarea documentelor.

NOTA(CTCE)
----------
Model de - Anunt privind termenul de eliberare a documentelor, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 13 (a se vedea imaginea asociata).

2. Anunt privind masurile anticoruptie
Sunt panouri de marimea a doua formate A4. Vor fi folosite in toate serviciile publice.

NOTA(CTCE)
----------
Model de - Anunt privind masurile anticoruptie, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 14 (a se vedea imaginea asociata).

3. Anunturi pentru sesizari
Sunt panouri de marimea a unul sau doua formate A3. Vor fi folosite in toate serviciile publice.
Panourile de mai jos sunt cu titlu de exemplu. Afisierul se adapteaza cu informatiile necesare de la caz la caz.

NOTA(CTCE)
----------
Model de - Anunturi pentru sesizari, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 14 (a se vedea imaginea asociata).

4. Anunturi privind procedurile de lucru
Sunt panouri de marimea a 4 formate A3. Vor fi folosite in serviciile publice in care numarul de ghisee in functiune poate fi adaptat fluxului de solicitanti.

NOTA(CTCE)
----------
Model de - Anunturi privind procedurile de lucru, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 15 (a se vedea imaginea asociata).

4. Anunturi privind politica generala a Guvernului
Vor fi folosite in serviciile publice in care standardele de calitate privind amenajarea spatiilor si ghiseelor, procedurile de lucru si timpul stabilit de eliberare a documentelor sunt respectate.
Aceste anunturi vor fi amplasate dupa verificarea respectarii standardelor de calitate de catre Secretariatul General al Guvernului.

NOTA(CTCE)
----------
Model de - Anunturi privind politica generala a Guvernului, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 15 (a se vedea imaginea asociata).

Ghiseul tip 1 - fata in fata
(relatie directa cetatean - functionar)

Ghiseul tip 2 - receptie
(cetateanul in picioare)

Ghiseul tip 3 - in zid
(cetateanul si functionarul in camere diferite)

NOTA(CTCE)
----------
Modelele de - Ghiseu tip 1, 2, 3 se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 11 iulie 2007, la pagina 16 (a se vedea imaginea asociata).

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016