Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 190 din 13 mai 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice, aprobata si modificata prin   Legea nr. 247/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 190 din 13 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice, aprobata si modificata prin Legea nr. 247/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 363 din 28 mai 2003

Costica Bulai - preşedinte
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 247/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Municipiului Hunedoara în Dosarul nr. 71/2002 al Curţii de Conturi - Colegiul jurisdicţional Hunedoara.
La apelul nominal, pentru autorul exceptiei, rãspunde Demis Marius Sparios. Lipsesc celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca instanţele Curţii de Conturi sunt instanţe judecãtoreşti şi solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate, deoarece textul de lege criticat contravine art. 119 şi 120 din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public, în temeiul <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 octombrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 71/2002, Colegiul Jurisdicţional Hunedoara al Curţii de Conturi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 247/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Municipiului Hunedoara.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 119 şi ale art. 120 alin. (1). În acest sens arata ca se aduce atingere principiului constituţional al autonomiei locale, întrucât plafonarea nivelului cheltuielilor lunare pentru telefoane ar trebui aprobatã prin hotãrâre de cãtre consiliul local care are competenta exclusiva a aprobãrii bugetului local.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia este inadmisibila, deoarece instanţele Curţii de Conturi nu pot sesiza Curtea Constituţionalã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul în cauza întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 247/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 9 mai 2002, astfel cum acestea au fost modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 68/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 649 din 31 august 2002, şi <>Ordonanta Guvernului nr. 25/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003.
Aceste dispoziţii legale au urmãtoarea redactare:
"Art. 7. - (1) Cheltuielile anuale pentru convorbiri telefonice se reduc cu 10% pentru toate autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, comparativ cu media anuala a acestor cheltuieli efectiv realizate în anul 2001. Cheltuielile privind convorbirile telefonice vor putea fi majorate în raport cu evoluţia indicelui inflaţiei.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica autoritãţilor şi instituţiilor publice prevãzute la art. 1 alin. (3), Ministerului Afacerilor Externe şi misiunilor diplomatice ale României, Ministerului Administraţiei Publice, Agenţiei Naţionale de Presa ROMPRES, Centrului Naţional pentru Programul de Formare Profesionalã <<Leonardo da Vinci>> şi Agenţiei Naţionale <<Socrates>>."
În susţinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca încãlcarea urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- "Art. 119. - Administraţia publica din unitãţile administrativ-teritoriale se întemeiazã pe principiul autonomiei locale şi pe cel al descentralizãrii serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (1): "Autoritãţile administraţiei publice, prin care se realizeazã autonomia localã în comune şi în oraşe, sunt consiliile locale alese şi primãrii aleşi, în condiţiile legii."
Examinând excepţia, Curtea constata ca aceasta este inadmisibila, deoarece, în temeiul dispoziţiilor <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, sesizarea legalã a acesteia se poate dispune printr-o încheiere doar de instanta judecãtoreascã în fata cãreia s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate.
Faptul ca instanţele Curţii de Conturi nu sunt instanţe judecãtoreşti rezulta din prevederile constituţionale ale art. 139, care nu fac parte din cap. VI din Constituţie, intitulat "Autoritatea judecãtoreascã".
De altfel, referitor la problema investirii sale, Curtea Constituţionalã, prin Decizia Plenului nr. II din 15 februarie 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 13 martie 1995, a statuat ca, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, excepţiile privind neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor se pot ridica numai în fata instanţelor judecãtoreşti stabilite de <>Legea nr. 92/1992 şi de <>Legea nr. 54/1993 , în baza art. 125 alin. (1) din Constituţie.
Deoarece fata de poziţia adoptatã de Plenul Curţii Constituţionale prin Decizia nr. II din 15 februarie 1995 nu au intervenit elemente noi care sa justifice o eventuala schimbare a practicii jurisdicţionale a Curţii, urmeazã ca excepţia de fata sa fie respinsã ca inadmisibila, Curtea Constituţionalã nefiind legal sesizatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 247/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Municipiului Hunedoara în Dosarul nr. 71/2002 al Curţii de Conturi - Colegiul jurisdicţional Hunedoara.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 13 mai 2003.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman



─────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016