Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 188 din 10 octombrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , articol introdus prin   Legea nr. 148/1999 privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 188 din 10 octombrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 11 decembrie 2000

Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , articol introdus prin <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti în Dosarul nr. 85/2000 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei, Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Ialomita, Administraţia financiarã Fetesti şi Ministerul Finanţelor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ridicate, considerând ca prevederile criticate nu contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 iunie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 85/2000, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, modificatã prin <>Legea nr. 148/1999 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti într-o cauza civilã având ca obiect anularea procesului-verbal întocmit de Administraţia financiarã Fetesti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prevederile <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 contravin urmãtoarelor dispoziţii:
- art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece s-a încãlcat principiul neretroactivitatii legii civile. Prin faptul ca a fost obligat la plata de accize stabilite unor mãrfuri pentru care, în momentul achiziţionãrii, acestea nu se plateau, autorul exceptiei apreciazã ca prevederile <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 reglementeazã o situaţie juridicã nascuta înainte de apariţia sa, ceea ce face ca sa îşi producã efecte pentru trecut. La momentul achiziţionãrii combustibilului nu exista obligaţia comercianţilor de a plati accize. Prin intrarea în vigoare a ordonanţei, societatea comercialã care avea în felul acesta stocuri de carburanţi nu mai trebuia, în mod normal, sa plãteascã accize;
- art. 41 din Constituţie, care protejeaza proprietatea privatã. Se considera ca la data de 1 martie 1999, când autorul exceptiei era proprietarul carburantilor, aceştia au fost achizitionati în condiţiile în care stia ca nu trebuie sa plãteascã accize. În aceste condiţii, prin prevederile ordonanţei criticate, a fost obligat la plata accizelor şi pentru trecut, adicã pentru stocul existent în depozit în momentul apariţiei actului normativ, ceea ce constituie o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale menţionate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, a apreciat ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este intemeiata, deoarece <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 , obligând agenţii economici la plata accizelor şi pentru carburanţii auto existenţi în stoc când nu se plateau accize, are caracter retroactiv, incalcand astfel dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 nu conţine nici o dispoziţie cu caracter retroactiv. Sumele reprezentând diferenţele dintre valoarea majoratã a accizelor stabilite prin actul normativ şi valoarea accizelor achitate fie în vama, fie la achiziţionarea de pe piata interna se datoreazã din momentul livrãrii stocurilor inventariate. Prevederile criticate nu contravin nici dispoziţiilor art. 41 din Constituţie, care stabileşte protecţia proprietãţii private, deoarece sursa înregistrãrii diferenţelor de preţ o reprezintã majorarea accizelor, influenta determinata de aceasta regasindu-se la nivelul preţului de desfacere a carburantilor auto. Or, legiuitorul a dispus, potrivit competentei sale, ca diferenţele sa urmeze regimul accizelor, prin aceasta urmãrindu-se asigurarea aceloraşi condiţii de reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toţi agenţii economici, fãrã discriminare.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca prevederile legale criticate sunt constituţionale numai în mãsura în care data livrãrii stocurilor inventariate, în funcţie de care se stabileşte exigibilitatea obligaţiei bãneşti, se situeaza dupã momentul intrãrii în vigoare a ordonanţei. Din modul de redactare a <>art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 rezulta un înţeles care contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie privitor la neretroactivitatea legii.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Din examinarea încheierii prin care a fost sesizatã Curtea Constituţionalã, precum şi a susţinerilor autorului exceptiei formulate în dosarul cauzei rezulta ca sunt criticate prevederile <>art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte.
Analizând aceste sustineri, Curtea constata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 a fost abrogatã prin <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, lege ce a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, dar, prin articolul unic al acestei legi, pct. 20, se menţine textul normativ criticat, având acelaşi conţinut, şi se dispune introducerea lui la <>art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 . În aceste condiţii obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , articol introdus prin <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, potrivit cãrora: "Sumele reprezentând diferenţele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, şi valoarea accizelor achitate fie în vama, fie la achiziţionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrãrii stocurilor inventariate."
Din analiza acestor prevederi legale rezulta ca, deşi actul normativ criticat a fost abrogat, textul de lege ce constituie obiectul exceptiei a fost preluat, cu acelaşi conţinut, prin legea ulterioara, ceea ce face ca aceasta excepţie de neconstituţionalitate care persista sa fie examinata de Curte. În acest sens Plenul Curţii Constituţionale s-a pronunţat prin Decizia nr. III/1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995.
Examinând, pe fond, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constata urmãtoarele:
Autorul exceptiei considera ca prevederile textului de lege criticat sunt neconstituţionale, întrucât, obligandu-l la plata accizelor pentru mãrfuri existente în depozit la data intrãrii în vigoare a ordonanţei, dispun aplicarea retroactivã a legii. Aceasta situaţie ar contraveni atât dispoziţiilor art. 15 alin. (2), cat şi ale art. 41 alin. (1) din Constituţie.
1. Analizând susţinerea formulatã de autorul exceptiei privind retroactivitatea dispoziţiei legale criticate, Curtea Constituţionalã observa ca aceasta este neîntemeiatã. Majorarea accizelor, în sensul prevederilor <>art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , s-a dispus datoritã modificãrii preţului de desfacere a carburantilor auto de cãtre agenţii economici. Prin aceasta modificare de preţuri era firesc sa se majoreze şi valoarea accizelor cu diferenţele dintre valoarea majoratã a acestora stabilitã prin ordonanta de urgenta, intrata în vigoare dupã efectuarea controlului de cãtre organele financiare la sediul Societãţii Comerciale "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti, şi valoarea accizelor achitate fie în vama, fie la achiziţionarea de pe piata interna din momentul livrãrii stocului inventariat. Aceasta modificare se datoreazã numai în mãsura livrãrii produselor din stoc şi în raport cu preţurile majorate.
2. În legatura cu cea de-a doua critica formulatã, care consta în aceea ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei contravin dispoziţiilor art. 41 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege", Curtea constata ca este, de asemenea, neîntemeiatã. Astfel cum s-a mai arãtat, sursa înregistrãrii diferenţelor la care urmeazã sa fie obligat autorul exceptiei o reprezintã majorarea accizelor ca urmare a modificãrii preţului de desfacere a carburantilor auto. În felul acesta legiuitorul a stabilit, potrivit competentei sale, ca diferenţele de preţ sa urmeze regimul accizelor, urmãrind asigurarea aceloraşi condiţii de reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toţi agenţii economici. Stabilirea acestor sume însã nu este de natura sa aducã vreo atingere dreptului de proprietate al autorului exceptiei.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , articol introdus prin <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti în Dosarul nr. 85/2000 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 octombrie 2000.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016