Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 186 din 25 iunie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 241/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 186 din 25 iunie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari prin Legea nr. 241/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 562 din 31 iulie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 , excepţie ridicatã de Stefania Ilie în Dosarul nr. 19.213/1999 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal rãspunde Simona Maria Kleckner, personal şi asistatã de avocat Iris Nicoleta Christea, lipsind autorul exceptiei, precum şi celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent informeazã asupra cererii formulate de autorul exceptiei pentru acordarea unui nou termen de judecata, în vederea asigurãrii apãrãrii.
Partea prezentatã şi reprezentantul Ministerului Public se opun acordãrii unui nou termen de judecata.
Deliberând, Curtea, cu majoritate de voturi, respinge cererea formulatã.
Avocatul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, ca fiind neîntemeiatã, sustinand ca dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca fiind nefondata, invocand în acest sens jurisprudenta Curţii Constituţionale referitoare la prevederile legale criticate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 decembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 19.213/1999, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 , excepţie ridicatã de Stefania Ilie.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca "aplicarea <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 este neconstitutionala" în raport cu prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, deoarece "reclamanta... are condiţii decente de locuit, iar paratei nu i se pune la dispoziţie o locuinta corespunzãtoare în care sa se poatã muta". Totodatã se arata ca dispoziţiile legale criticate incalca şi prevederile art. 134 alin. (2) lit. f) din Constituţie. În acest sens autorul exceptiei considera ca obligaţia statutului de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calitãţii vieţii incude şi asigurarea unor condiţii decente de locuit.
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate de autorul exceptiei.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor arata ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata întrucât, pe de o parte, "o situaţie materialã mai buna a uneia dintre pãrţi nu presupune aplicarea discriminatorie a prevederilor legale cu privire la aceasta persoana", iar pe de alta parte, "prin conţinutul sau, reglementarea cuprinsã în <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravine obligaţiei statului de a asigura crearea de condiţii necesare pentru creşterea calitãţii vieţii, conform art. 134 alin. (2) lit. f) din Constituţie".
Guvernul apreciazã ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, excepţia fiind astfel neîntemeiatã.
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 (aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 241/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001), dispoziţii potrivit cãrora: "Lipsa unui rãspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriaşului sau al fostului chiriaş de a încheia un nou contract de închiriere în termen de 60 de zile de la primirea notificãrii îl indreptateste pe proprietar sa ceara în justiţie evacuarea necondiţionatã a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonanţei preşedinţiale."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca dispoziţiile legale citate contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 134 alin. (2) lit. f): "(2) Statul trebuie sa asigure: [...]
f) crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calitãţii vieţii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate sub aspectul încãlcãrii prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, Curtea constata ca dispoziţiile <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu instituie nici un fel de privilegii sau discriminãri între proprietari sau între chiriaşi. Asa fiind, departe de a incalca principiul constituţional al egalitãţii dintre cetãţeni, textul criticat nu face decât sa îi dea expresie, prin aceea ca tinde la asigurarea unui echilibru între ocrotirea interesului proprietarului în valorificarea plenara a prerogativelor dreptului sau şi protecţia chiriaşului impotriva oricãrei exercitari abuzive a acestor prerogative. În acest sens este de subliniat ca art. 11 alin. (2) din ordonanta conditioneaza posibilitatea proprietarului de a cere în justiţie evacuarea necondiţionatã a chiriaşului, pe calea procedurii de urgenta a ordonanţei preşedinţiale, de conduita culpabilã a acestuia, constând în refuzul de a rãspunde în scris sau de a încheia un nou contract de închiriere în termen de 60 de zile de la primirea notificãrii. Or, o atare conduita, evident abuzivã, tinzând la împiedicarea proprietarului în valorificarea prerogativelor dreptului sau, se impune a fi reprimata de legiuitor, ceea ce acesta şi face prin textul criticat, fãrã a se incalca principiul constituţional al egalitãţii dintre cetãţeni.
Curtea nu poate retine nici critica privind încãlcarea dispoziţiilor constituţionale consacrate prin art. 134 alin (2) lit. f), deoarece obligaţia statului de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calitãţii vieţii nu indreptateste recunoaşterea prevalentei intereselor chiriaşilor asupra celor ale proprietarilor.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA,
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 241/2001 , excepţie ridicatã de Stefania Ilie în Dosarul nr. 19.213/1999 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 iunie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016