Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 182 din 17 decembrie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, modificate prin   Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 182 din 17 decembrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize, taxa pe valoarea adaugata si comisionul vamal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 53 din 5 februarie 1999

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize, taxa pe valoarea adãugatã şi comisionul vamal, ridicatã de Societatea Comercialã "Qumaia Impex" S.R.L. din Craiova în Dosarul nr. 649/A/1997 al Curţii de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ şi comercialã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 15 decembrie 1998, în prezenta reprezentantului Garzii financiare Dolj, a reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa Societãţii Comerciale "Qumaia Impex" - S.R.L. din Craiova, legal citata, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 17 decembrie 1998.

C U R T E A,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 noiembrie 1997, pronunţatã în Dosarul nr. 649/A/1997, Curtea de Apel Craiova Secţia de contencios administrativ şi comercialã a sesi zat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize, taxa pe valoarea adãugatã şi comisionul vamal. În motivarea exceptiei se arata ca <>art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost modificat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 , cu încãlcarea prevederilor Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, referitoare, între altele, şi la domeniul fiscal, contravenind astfel prevederilor art. 107 alin. (3) din Constituţia României, potrivit cãruia "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta". Se mai apreciazã ca dispoziţiile criticate ingreuneaza relaţia de comerţ, prin introducerea obligativitatii pentru furnizorii de marfa de a elibera copie de pe certificatul care atesta calitatea de plãtitor al taxei pe valoarea adãugatã, precum şi pentru beneficiari, de a solicita, în cazul în care valoarea taxei depãşeşte suma de 2 milioane lei, o asemenea copie.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca textul atacat nu incalca prevederile Constituţiei, iar obligativitatea instituitã în sarcina comerciantului cumpãrãtor de a solicita certificat de înregistrare ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã nu incalca scopul abilitarii, ci constituie doar mãsuri de intarire a disciplinei financiare, de combatere a evaziunii fiscale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. Textul criticat nu contravine prevederilor art. 107 alin. (3) din Constituţia României, iar obligaţia potrivit cãreia agenţii economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã trebuie sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate bunurile şi serviciile achiziţionate şi sa verifice întocmirea corecta a acestora nu incalca domeniile abilitarii.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Din argumentele formulate în sprijinul exceptiei de neconstituţionalitate rezulta ca aceasta nu priveşte în totalitate <>art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 privind modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize, taxa pe valoarea adãugatã şi comisionul vamal, ci numai prevederile de la lit. b) a acestui articol, şi anume: "agenţii economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã sunt obligaţi sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate bunurile şi serviciile achiziţionate şi sa verifice întocmirea corecta a acestora, iar pentru facturile cu o valoare a taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 2 milioane lei sa solicite copia certificatului de înregistrare ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã a furnizorului sau prestatorului".
Prin excepţia de neconstituţionalitate se susţine ca textul criticat incalca Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, respectiv dispoziţiile art. 1 lit. b), referitoare la completarea şi modificarea unor reglementãri în domeniul fiscal, în sensul largirii facilitãţilor, al relaxarii fiscalitatii sau al stimulãrii activitãţii. Se arata ca <>art. 25 lit. B.b), care în redactarea modificatã prin Ordonanta nr. 22/1995 stabileşte obligaţia agenţilor economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru bunurile şi serviciile achiziţionate şi sa verifice întocmirea lor corecta, ingreuneaza activitatea acestora, contravenind scopului abilitarii legislative - acela de a largi facilitãţile - şi, prin urmare, nesocotesc prevederile art. 107 alin. (3) din Constituţie.
Excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã şi urmeazã a fi respinsã. Prevederea din <>art. 25 lit. B.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , în forma modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 , reprezintã o mãsura cu caracter tehnic, prin care se precizeazã o condiţie indispensabila pentru sistemul legal de stabilire şi încasare de cãtre stat a taxei pe valoarea adãugatã, care corespunde necesitãţii de intarire a disciplinei financiare şi de prevenire a evaziunii fiscale. Aceasta dispoziţie nu incalca condiţiile din art. 1 lit. b) al Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi deci nici prevederile constituţionale ale art. 107 alin. (3).
Susţinerea potrivit cãreia textul criticat ingreuneaza activitatea agenţilor economici, deşi prin Legea nr. 81/1995 s-a urmãrit lãrgirea facilitãţilor şi stimularea activitãţii în domeniul fiscal, nu poate fi reţinutã. Într-adevãr legea de abilitare stabileşte numai cu caracter general scopul pentru care Guvernul este abilitat sa emita ordonanţe. În aceste condiţii, respectarea de cãtre Guvern a scopului formulat, principial, în legea de abilitare pentru reglementãrile cuprinse în ordonanţele astfel emise trebuie sa aibã în vedere ansamblul prevederilor fiecãrei ordonanţe, iar nu texte izolate prin care se instituie mãsuri cu caracter tehnic (desigur, numai dacã asemenea mãsuri nu contrazic dispoziţii legale în vigoare sau principii ale Constituţiei). Or, în speta, obligaţia instituitã prin <>art. 25 lit. B.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , modificat, în sarcina agenţilor economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã nu poate fi consideratã, prin ea însãşi, nici ca reprezentând o ingreunare a desfãşurãrii raporturilor contractuale în cadrul economiei de piata şi nici mãcar ca o abatere de la principiul autonomiei de vointa a agenţilor economici în raporturile contractuale. Dispoziţia legalã atacatã constituie o mãsura cu caracter fiscal ce corespunde intereselor statului, având efectul introducerii unei formalitãţi tehnice necesare, a carei oportunitate aparţine exclusiv deciziei Guvernului.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 25 lit. B din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la accize, taxa pe valoarea adãugatã şi comisionul vamal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Qumaia impex" - S.R.L. din Craiova în Dosarul nr. 649/A/1997 al Curţii de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ şi comercialã.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 17 decembrie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu


---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016