Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 18 din 21 ianuarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 18 din 21 ianuarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 156 din 11 martie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Lucian Paulescu în Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului Calarasi.
La apelul nominal rãspunde Serviciul Roman de Informaţii, prin consilier juridic, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Serviciului Roman de Informaţii solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca sintagma "cadre militare în activitate", folositã în <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 , nu poate fi interpretatã în sensul ca ar include cadrele militare trecute în rezerva sau în retragere, iar textul criticat nu contravine art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece autorul exceptiei solicita interpretarea dispoziţiei legale criticate pentru neconstituţionalitate, ceea ce contravine <>art. 2 alin. (3) teza finala din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 septembrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 1.479/2002, Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 , excepţie ridicatã de Lucian Paulescu într-o cauza având ca obiect o contestaţie la decizia de stabilire a pensiei.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia a arãtat ca dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale în mãsura în care sintagma "cadre militare în activitate" se interpreteazã în sensul ca restrânge aplicabilitatea textului la militarii activi. Excluderea de la beneficiul acestor dispoziţii legale a militarilor în rezerva şi a celor în retragere este contrarã principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Deşi soluţionarea cauzei sale depinde de dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 , autorul exceptiei arata ca situaţia este identicã şi în privinta art. 12 şi 14 din aceeaşi lege, care se referã la pensia de serviciu pentru limita de varsta, respectiv la pensia de serviciu anticipata parţialã.
Tribunalul Calarasi apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, "nefiind vorba de o discriminare în sensul criteriilor stabilite de art. 4 alin. (2) din Constituţie, ci de o oportunitate a legiuitorului în raport cu situaţii de fapt diferite".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere ca <>art. 12 şi 13 din Legea nr. 164/2001 "nu produc o discriminare în raport cu cadrele militare în activitate, în rezerva sau în retragere, întrucât aceştia nu se gãsesc în aceleaşi circumstanţe, fapt care a determinat legiuitorul sa adopte soluţii legislative distincte". De altfel, soluţii asemãnãtoare s-au adoptat şi prin <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, legiuitorul distingand între categoriile de persoane aflate în ipostaze diferite.
Guvernul considera ca "dispoziţiile <>art. 12, 13 şi 14 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat vizeazã, deopotrivã, toate persoanele care se afla într-o situaţie identicã, respectiv au calitatea de cadre militare în activitate la data solicitãrii dreptului la pensie de serviciu în sistemul pensiilor militare de stat" şi, ca atare, ele "nu sunt de natura sa creeze nici privilegii şi nici discriminãri, în sensul criteriilor prevãzute de art. 4 alin. (2) din Constituţie". De altfel, apreciazã Guvernul, în privinta dispoziţiilor legale criticate "nu se pune nici o problema de constitutionalitate, ci se pun numai probleme de interpretare şi aplicare, care sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti", Curtea Constituţionalã, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, neputându-se pronunţa în acest sens, motiv pentru care excepţia este inadmisibila.
Avocatul Poporului considera ca dispoziţiile criticate sunt constituţionale, întrucât, potrivit <>art. 3 din Legea nr. 164/2001 , de prevederile acestei legi beneficiazã "cadrele militare în activitate, în rezerva sau în retragere", fãrã a exclude vreo categorie de cadre militare. Dispoziţiile legale criticate stabilesc doar condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã diferite categorii de cadre militare pentru a beneficia de o anumitã pensie militarã de stat.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor, Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipata cadrele militare în activitate care îndeplinesc condiţiile de vechime prevãzute la art. 12 lit. b) şi se afla în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) au împlinit varsta de 50 de ani şi sunt trecute în rezerva ca urmare a implinirii limitei de varsta în grad prevãzutã de <>Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizãrii unor unitãţi şi a reducerii unor funcţii în statele de organizare, precum şi pentru alte motive sau nevoi ale instituţiilor din domeniul apãrãrii naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
b) sunt trecute în rezerva sau direct în retragere ca urmare a clasarii ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de cãtre comisiile de expertiza medico-militarã."
În opinia autorului exceptiei, dispoziţiile legale criticate, în interpretarea care le-a fost data de Casa de Pensii a Serviciului Roman de Informaţii, de Comisia de contestaţii şi de prima instanta, sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, conform cãrora:
"(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea retine ca, fãrã a incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai cadrelor militare trecute în rezerva sau direct în retragere dupã data intrãrii în vigoare a legii.
Curtea constata, de asemenea, ca dispoziţiile <>Legii nr. 164/2001 nu instituie privilegii sau discriminãri între cetãţenii aflaţi în situaţii identice. Astfel, potrivit art. 3, "De prevederile prezentei legi beneficiazã cadrele militare în activitate, în rezerva sau în retragere, denumite în continuare cadre militare, precum şi urmaşii acestora".
Conform art. 10 din aceeaşi lege, "Sistemul pensiilor militare de stat cuprinde:
a) pensia de serviciu;
b) pensia de invaliditate;
c) pensia de urmaş",
iarart. 11 prevede ca "Pensia de serviciu poate fi:
a) pentru limita de varsta;
b) anticipata;
c) anticipata parţialã".

Este evident ca persoanele care urmeazã sa beneficieze de una sau de alta dintre cele trei categorii de pensie de serviciu se afla în situaţii obiectiv diferite, în raport cu care este justificat şi tratamentul juridic diferenţiat.
Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decât alte categorii de pensii, conform opţiunii legiuitorului, se acorda persoanelor care rãmân în activitate militarã pana la pensionare, dar nu sunt excluse nici fostele cadre militare, având în vedere dispoziţiile <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 , conform cãrora "Cadrele militare care la data trecerii în rezerva nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime în serviciul militar de cel puţin 15 ani pentru bãrbaţi şi 10 ani pentru femei, beneficiazã de pensie militarã de stat la împlinirea varstelor standard prevãzute în <>Legea nr. 19/2000 , proporţional cu numãrul anilor de serviciu militar".
Pensia de serviciu anticipata, prevãzutã de <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 , se poate acorda numai în cazul îndeplinirii anumitor condiţii speciale, în afarã de cele referitoare la varsta şi la vechime, care depind de motivele trecerii în rezerva sau direct în retragere, cum sunt: împlinirea limitei de varsta în grad; reorganizarea unitãţii militare şi reducerea unor funcţii; alte motive sau nevoi ale instituţiei militare; împrejurarea ca persoana este inapta sau parţial apta pentru serviciul militar. Aceste condiţii speciale demonstreaza şi situaţia diferita a cadrelor militare care solicita acordarea acestui tip de pensie, ceea ce indreptateste instituirea unui tratament diferit pentru fiecare categorie.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Lucian Paulescu în Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului Calarasi.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 21 ianuarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016