Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 174 din 8 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 174 din 8 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 239 din 6 aprilie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Burcã Vilhem în Dosarul nr. 6.583/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã, asigurãri sociale.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea acesteia ca neîntemeiatã. Se aratã cã dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin <>Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, însã soluţia legislativã cuprinsã de acestea a fost preluatã în art. 56, 57 şi <>art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010. Astfel, se apreciazã cã textele criticate nu încalcã art. 16 din Constituţie şi cã aspectele de aplicare şi interpretare ridicate în excepţie ţin de competenţa de soluţionare a instanţelor judecãtoreşti.

                           CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 17 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 6.583/110/2008, Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã, asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Burcã Vilhem într-o cauzã având ca obiect recalcularea cuantumului pensiei.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt contrare principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor. În acest sens, aratã cã, potrivit <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, punctajul mediu anual se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte realizate la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare. În mod corespunzãtor, în cazul persoanelor pentru care legea prevede un stagiu de cotizare redus, prevederile de lege criticate stabilesc cã punctajul mediu anual se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte realizat la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare prevãzut de legiuitor a fi realizat de fiecare categorie de asiguraţi. Cu toate acestea, în ultima ipotezã nu sunt încadrate şi persoanele la care face referire <>art. 42 din Legea nr. 19/2000, respectiv cele care au lucrat în condiţii deosebite de muncã, deşi acestea beneficiazã şi ele de reducerea vârstei standard de pensionare. În acest mod, ultima categorie de persoane este discriminatã, întrucât nu i se aplicã aceleaşi principii de calcul al punctajului mediu anual ca şi celorlalte categorii de asiguraţi.
    Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã, asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                             CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierea de sesizare, îl reprezintã <>art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. <>Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, a abrogat întreaga <>Lege nr. 19/2000, însã prin art. 95 alin. (2) a preluat numai soluţia de principiu cuprinsã în alin. (2) al <>art. 77 din Legea nr. 19/2000. Potrivit jurisprudenţei sale, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra dispoziţiilor <>art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 şi <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, texte care au urmãtorul cuprins:
    - <>Art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010: "(2) În situaţia persoanelor prevãzute la art. 56-59, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare complete prevãzute la aceste articole.";
    - <>Art. 77 alin. (3) din Legea nr. 19/2000: "(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5."
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
    1. Cu referire la <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, Curtea constatã cã soluţia legislativã cuprinsã de acesta nu a fost preluatã prin noua reglementare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate privind acest text legal urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.
    2. În privinţa soluţiei legislative cuprinse în prezent în <>art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, instanţa constituţionalã a stabilit constituţionalitatea acesteia în raport cu critici identice de neconstituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia nr. 998 din 8 iulie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 539 din 3 august 2010, Curtea a statuat cã legea pensiilor impune douã condiţii pe care o persoanã trebuie sã le îndeplineascã pentru a dobândi pensia pentru limitã de vârstã. Aceste condiţii sunt stagiul de cotizare şi vârsta standard de pensionare. Stagiile de cotizare minime şi complete sunt prevãzute, în mod diferenţiat pentru bãrbaţi şi femei, în cuprinsul aceluiaşi articol de lege.
    Curtea a stabilit cã, "Având în vedere situaţia deosebitã a persoanelor care desfãşoarã munca în condiţii speciale şi a persoanelor care au realizat stagiul de cotizare în condiţii de handicap preexistent calitãţii de asigurat, legea a prevãzut beneficiul reducerii vârstei de pensionare concomitent cu reducerea stagiului de cotizare, condiţionatã însã de realizarea acestuia în condiţiile menţionate a unui numãr de ani stabilit de lege. Acest fapt a determinat şi modul de calcul al punctajului mediu anual care ţine cont de reducerea stagiului de cotizare necesar pentru a obţine dreptul la pensie."
    În ceea ce priveşte, însã, situaţia persoanelor care au desfãşurat activitatea în condiţii deosebite şi despre care autorul excepţiei afirmã cã se aflã într-o situaţie comparabilã cu cea a persoanelor care au desfãşurat munca în condiţii speciale, Curtea a constatat cã acestea beneficiazã doar de reducerea vârstei de pensionare şi numai în condiţiile în care au realizat un stagiu complet de cotizare. În atare condiţii, Curtea a reţinut cã este firesc ca punctajul mediu anual sã se calculeze în funcţie de acest stagiu de cotizare, care reprezintã stagiul efectiv realizat, iar nu de un altul.
    Prin urmare, Curtea a concluzionat cã "situaţiile puse în discuţie [...] sunt diferite, astfel cã tratamentul juridic diferenţiat este justificat, necontravenind principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor".
    Neexistând elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    1. Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Burcã Vilhem în Dosarul nr. 6.583/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, cauze minori, familie, conflicte de muncã, asigurãri sociale.
    2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 95 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 februarie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                  Benke Karoly

                                 -------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016