Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 173 din 8 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul bugetar si art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 173 din 8 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul bugetar si art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 237 din 5 aprilie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar şi <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Victor Cordoş în Dosarul nr. 158/112/2010 al Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã textul legal criticat nu mai este în vigoare.

                              CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 21 iunie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 158/112/2010, Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar şi <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Victor Cordoş într-o cauzã având ca obiect recalcularea cuantumului pensiei.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã dreptul de proprietate privatã din moment ce pensionarul are un drept de proprietate privatã asupra cuantumului pensiei sale. Astfel, suspendarea succesivã a dispoziţiilor <>art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale în privinţa determinãrii cuantumului punctului de pensie constituie o încãlcare atât a prevederilor art. 44, cât şi a celor ale art. 47 din Constituţie.
    Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, se aratã cã textele criticate au fost adoptate în scopul contracarãrii unei mãsuri de politicã legislativã în domeniul pensionãrii adoptate de Parlament, astfel încât sunt pe deplin aplicabile şi în cauza de faţã considerentele de principiu care au stat la baza pronunţãrii <>Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008 şi a Deciziei nr. 842 din 2 iunie 2009.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât, în considerarea deficitului resurselor bugetului de asigurãri sociale de stat, legiuitorul este în drept sã menţinã şi pentru anul 2010 valoarea punctului de pensie la nivelul stabilit la momentul 1 octombrie 2009. Mai mult, se aratã cã, în conformitate cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale, legiuitorul, ordinar sau delegat, poate suspenda temporar aplicarea unor dispoziţii legale în situaţia în care condiţiile economice, financiare şi sociale o impun. Totodatã, se aratã cã stabilirea punctajului mediu anual este de competenţa legiuitorului şi cã nici jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi nici cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului nu garanteazã dreptul la o pensie într-un anumit cuantum, sumele plãtite cu titlu de contribuţie la sistemul de asigurãri sociale neputând da naştere vreunui drept de creanţã asupra statului.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                           CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 februarie 2009, şi <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiarbugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, care au urmãtorul cuprins:
    - <>Art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009: "Prevederile <>art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã în anul 2009.";
    - <>Art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009: "Prevederile <>art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã în anul 2010."
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 44 privind dreptul de proprietate privatã şi art. 47 privind nivelul de trai.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã textele legale criticate au avut o aplicare limitatã în timp, respectiv <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 s-a aplicat în cursul anului 2009, iar <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, în cursul anului 2010. În aceste condiţii, se constatã cã, în momentul de faţã, aceste dispoziţii legale nu mai sunt în vigoare în sensul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992; astfel, ţinând seama şi de faptul cã sesizarea Curţii a intervenit în cursul anului 2010, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã, iar cea privind <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, ca devenitã inadmisibilã.
    Obiter dictum, Curtea constatã cã <>Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, nu a mai preluat modalitatea de calcul şi actualizare a punctului de pensie în funcţie de salariul mediu brut, prevãzutã de <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 - în prezent abrogatã. Prin urmare, Curtea reţine cã nici soluţia legislativã criticatã nu a mai fost preluatã de noua reglementare legalã în materie.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar şi <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Victor Cordoş în Dosarul nr. 158/112/2010 al Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 februarie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                  Benke Karoly

                                 -------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016