Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 173 din 26 septembrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 173 din 26 septembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 5 februarie 2001
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Marius Draghici şi Mihnea Petru Parvu în Dosarul nr. 488/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor: Marius Draghici, Mihnea Petru Parvu, Radu Sarbu, ziarul "Adevãrul" şi Alexandru Boariu, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiatã, considerând ca prevederile <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru nu contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (3) şi în art. 54, deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie, Parlamentul, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, are latitudinea de a stabili prin lege anumite categorii de persoane sau de litigii scutite de plata taxei judiciare de timbru, fãrã ca prin aceasta sa fie incalcate drepturile şi libertãţile cetatenesti.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 aprilie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 488/2000, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Marius Draghici şi Mihnea Petru Parvu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin ca textul <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine mai întâi dispoziţiilor art. 54 din Constituţie, deoarece se considera ca "Prin derogarea pe care o introduce în raport cu regimul general al acţiunilor în justiţie evaluabile în bani, art. 15 lit. f^1) faciliteazã în mod direct arbitrariul şi abuzul de drept, transformand instituţia repararii daunelor morale într-o sinecura pentru profitori şi, mai grav, într-un instrument de presiune asupra libertãţii de exprimare şi dreptului de informare, ambele garantate de Constituţie".
În al doilea rând autorii exceptiei considera ca textul menţionat contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Constituţie.
În opinia autorilor regimul derogator al textului art. 15 lit. f^1) din lege nu corespunde cerinţelor statului de drept şi garantarii dreptatii, pentru ca instituie un regim de inegalitate între cei care pretind daune evaluabile în bani, dezavantajandu-i grav pe cei care au suferit prejudicii materiale în raport cu cei care au suferit doar prejudicii morale. Acest regim "transforma justiţia într-un instrument de presiune asupra libertãţii de exprimare" şi, în fine, "transfera prerogativa legiuitorului de a stabili competenta materialã a instanţelor judecãtoreşti, punând-o la bunul plac al reclamantului care, prin simplul fapt al autoevaluarii morale, alege competenta de prima instanta fãrã nici un control judiciar ...".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca de lege lata prevederea ce face obiectul exceptiei nu incalca nici un text expres din Constituţie, însã de lege ferenda s-ar impune pentru echitabila reglementare o taxa chiar şi sub numele de cauţiune. În ceea ce priveşte obiecţia ridicatã de reclamant, instanta considera ca <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 cuprinde prevederi de care depinde judecarea cauzei cu care a fost sesizatã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece scutirea de la plata taxei judiciare de timbru este opera voinţei legiuitorului, aceasta exceptare decurgând din natura nepatrimoniala a valorilor ocrotite (onoarea şi demnitatea persoanei). Pe de alta parte Guvernul arata ca prin <>Ordonanta de urgenta nr. 53/2000 se instituie obligaţia reclamantului care cere daune morale de a depune o cauţiune, care are rolul de a limita solicitarea unor sume mari pentru aceste daune.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse de parte, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
I. Cu privire la excepţia ridicatã Curtea observa ca, prin Încheierea din 25 aprilie 2000 a Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã şi de contencios administrativ, a fost sesizatã cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, dispoziţii introduse prin pct. 4 al <>art. I din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 şi modificate prin <>Legea nr. 112/1998 privind aprobarea acestei ordonanţe (lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998).
Aceste dispoziţii au urmãtorul conţinut: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru: acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la: [...]
f^1) stabilirea şi acordarea de despãgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii sau reputaţiei unei persoane fizice."
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele mãsuri privind soluţionarea cererilor referitoare la acordarea de despãgubiri pentru daunele morale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus modificãri <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , care are în prezent urmãtorul cuprins: "Stabilirea şi acordarea de despãgubiri persoanei fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii, reputaţiei, vieţii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine."
În jurisprudenta sa Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant ca, atunci când dispoziţia legalã invocatã a fost modificatã, excepţia poate sa fie examinata dacã textul legal, în noua sa redactare, conserva substanta din reglementarea iniţialã. De aceea, având în vedere ca aceasta cerinta este îndeplinitã, Curtea urmeazã sa se pronunţe asupra exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 în forma modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 .
II. Autorii exceptiei critica dispoziţiile <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , pe motiv ca acestea contravin prevederilor art. 1 alin. (3) şi ale art. 54 din Constituţie, texte ce au urmãtorul conţinut:
- Art. 1 alin. (3): "România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertãţile cetãţenilor, libera dezvoltare a personalitãţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintã valori supreme şi sunt garantate."
- Art. 54: "Cetãţenii romani, cetãţenii strãini şi apatrizii trebuie sa-şi exercite drepturile şi libertãţile constituţionale cu buna-credinţa, fãrã sa încalce drepturile şi libertãţile celorlalţi."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate sub aspectul criticii privind încãlcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (3), Curtea constata ca instituirea unor excepţii (scutiri de la plata taxei) de la regula generalã a plãţii taxelor judiciare de timbru este o prerogativa exclusiva a legiuitorului. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constituţie "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Stabilirea unor excepţii de la plata taxelor de timbru trebuie corelata cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Cetãţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi taxe, la cheltuielile publice", în mãsura în care, în situaţii diferite, aceasta obligaţie este prevãzutã prin lege. Întrucât legiuitorului îi aparţine prerogativa de a reglementa cu privire la taxe şi impozite, Curtea observa ca adoptarea unei anumite politici fiscale în materia taxelor judiciare de timbru nu aduce atingere prevederilor constituţionale privitoare la statul de drept.
Curtea considera ca fiind neîntemeiat şi argumentul potrivit cãruia prin textul de lege criticat s-ar institui un instrument de presiune asupra libertãţii de exprimare şi s-ar aduce astfel atingere principiului exercitãrii cu buna-credinţa a drepturilor şi libertãţilor, prevãzut la art. 54 din Constituţie. Astfel Curtea retine ca libertatea de exprimare nu este absolutã, întrucât, conform art. 30 alin. (6) din Legea fundamentalã, aceasta "nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particularã a persoanei şi nici dreptul la propria imagine".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Marius Draghici şi Mihnea Petru Parvu în Dosarul nr. 488/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 septembrie 2000.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016