Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 173 din 23 mai 2001  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 173 din 23 mai 2001 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 500 din 24 august 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Augustin Ungureanu în Dosarul nr. 4.272/2000 al Curţii de Apel Bacau.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 22 mai 2001 în prezenta autorului exceptiei şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 23 mai 2001.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 decembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.272/2000, Curtea de Apel Bacau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Augustin Ungureanu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 , în întregul sau, precum şi cele ale art. I pct. 2, 4, 17, 22 şi 24 şi ale art. II alin. (1) contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- art. 114 alin. (1), deoarece "ordonanta a fost emisã fãrã a fi întrunitã condiţia esenţialã a urgenţei cerutã de textul constituţional, şi anume fãrã a exista o situaţie exceptionala care sa o justifice";
- art. 138 alin. (1), privind stabilirea taxelor şi impozitelor numai prin lege;
- art. 78 coroborat cu art. 15 alin. (2), întrucât "în art. II alin. (1) al ordonanţei s-a prevãzut ca dispoziţiile art. 43^1 şi <>art. 43^2 (dispoziţii introduse în Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 ) se aplica de la data de 1 iulie 2000, deşi nu sunt aplicabile decât de la data de 3 iulie 2000 (data publicãrii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 în Monitorul Oficial al României)";
- art. 43 alin. (2), deoarece acest text constituţional, "considerând <<nivelul de trai>> un drept fundamental, prevede, între altele, ca cetãţenii au dreptul la pensie, intelegandu-se ca acest drept priveşte pensia în integralitatea sa";
- art. 38, deoarece "pensia, constituind unul dintre principalele mijloace de protecţie socialã, nu poate fi diminuata prin impozitare";
- art. 49, întrucât "ipoteza reglementatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 nu se înscrie în nici unul dintre cazurile în care exercitarea unor drepturi fundamentale poate fi restrânsã prin lege";
- art. 16 alin. (1), deoarece "se creeazã o discriminare atât între diverse categorii de pensii care sunt plãtite din bugetul asigurãrilor sociale de stat, cat şi între pensionãrii plãtiţi, deopotrivã, din bugetul asigurãrilor sociale de stat şi din bugetul de stat".
Curtea de Apel Bacau, exprimandu-şi opinia, arata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 este neconstitutionala, fiind emisã cu încãlcarea dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. j), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 43 alin. (2), art. 49 alin. (1), art. 78, 114 şi ale art. 138 alin. (1) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 sunt constituţionale, astfel încât se impune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate. Se arata ca nici o dispoziţie constituţionalã nu interzice legiuitorului ca printr-o lege noua sa poatã retrage, sa anuleze sau sa reducã scutirile acordate printr-o lege anterioarã şi ca restrictia emiterii ordonanţelor în domenii care fac obiectul legilor organice nu este aplicabilã în cazurile excepţionale la care face referire art. 114 alin. (4) din Constituţie.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, întrucât prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 nu contravin dispoziţiilor art. 114 alin. (4), art. 78, art. 15 alin. (2), art. 43 alin. (2), art. 49, 38 şi ale art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000. Prin aceasta ordonanta s-a reglementat, printre altele, şi regimul de impunere a pensiilor.
Astfel, potrivit art. I pct. 2, 4, 17, 22 şi 24:
- pct. 2: "La articolul 4 alineatul (1), dupã litera d) se introduce litera d^1) cu urmãtorul cuprins:
d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depãşeşte 2.000.000 lei pe luna."; [...]
- pct. 4: "La articolul 8 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
(2) Pentru calculul impozitului lunar pentru veniturile din salarii şi din pensii Ministerul Finanţelor va stabili, pentru semestrul I al anului 2000, baremul lunar cuprinzând tranşele de venituri impozabile lunare şi impozitul lunar, care reprezintã 1/12 din baremul anual prevãzut la alin. (1)."; [...]
- pct. 17: "La Capitolul II, dupã Secţiunea a 5-a se introduce Secţiunea a 6-a cu urmãtorul cuprins:

SECŢIUNEA a 6-a
Venituri din pensii
Art. 43^1. - (1) Este impozabilã totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de cãtre contribuabili, plãtite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socialã, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţatã de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depãşeşte suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezintã diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
(3) Venitul brut din pensie reprezintã sumele plãtite cu titlu de pensii de asigurãri sociale de stat şi, dupã caz, pensii plãtite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordatã pentru asigurãri sociale de sãnãtate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei.
Art. 43^2. - (1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeazã lunar de unitãţile plãtitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevãzut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 43^1 alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuãrii plãţii pensiei şi se vireazã la bugetul de stat la unitatea fiscalã pe raza cãreia îşi au sediul plãtitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalcheaza pe lunile la care se referã în vederea calculãrii impozitului datorat."; [...]
- pct. 22: "Articolul 74 va avea urmãtorul cuprins:
(1) Plãţile anticipate pentru anul fiscal 2000 se determina pe baza impozitului stabilit pe anul fiscal 1999 sau a venitului estimat pe anul fiscal 2000.
(2) Pentru anul 2000 se considera ca fiind în termen plãţile anticipate efectuate pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din trimestrul II.
(3) Pentru diferenţele de impozit rezultate din interpretarea textului ordonanţei, în ceea ce priveşte impunerea veniturilor din salarii şi din pensii pentru primul an de aplicare a ordonanţei, nu se datoreazã majorãri de întârziere şi nu se aplica amenzi şi alte sancţiuni prevãzute de legislaţia în vigoare.";[...]
- pct. 24: "Articolul 86 se completeazã cu o noua liniuta cu urmãtorul cuprins: - prevederile <>art. 7 cu privire la impozitare din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenta socialã, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977, cu modificãrile ulterioare."
De asemenea, conform art. II alin. (1) "Dispoziţiile art. 43^1 şi 43^2 se aplica veniturilor din pensii cuvenite începând cu data de 1 iulie 2000".
Autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile ordonanţei referitoare la impunerea pensiilor contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 38: "(1) Dreptul la munca nu poate fi îngrãdit. Alegerea profesiei şi alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariaţii au dreptul la protecţia socialã a muncii. Mãsurile de protecţie privesc securitatea şi igiena muncii, regimul de munca al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul sãptãmânal, concediul de odihna plãtit, prestarea muncii în condiţii grele, precum şi alte situaţii specifice.
(3) Durata normalã a zilei de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu bãrbaţii.
(5) Dreptul la negocieri colective în materie de munca şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective sunt garantate.";
- Art. 43 alin. (2): "Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenta medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenta socialã prevãzute de lege.";
- Art. 49: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertãţii.";
- Art. 78: "Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la data publicãrii sau la data prevãzutã în textul ei.";
- Art. 114 alin. (4): "În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta. Acestea intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacã Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacã în mod obligatoriu.";
- Art. 138 alin. (1): "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
I. Examinând critica de neconstituţionalitate privind încãlcarea prevederilor constituţionale ale <>art. 114 alin. (4) prin aceea ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 nu are la baza existenta unui "caz excepţional" care ar fi putut permite Guvernului sa o adopte, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiatã. Astfel motivarea cuprinsã în nota de fundamentare a ordonanţei de urgenta justifica existenta cazului excepţional şi rãspunde totodatã exigenţelor stabilite de Curtea Constituţionalã, prin jurisprudenta sa, cu privire la interesul public şi urgenta reglementãrii pentru aprecierea constituţionalitãţii ordonanţelor de urgenta. Într-adevãr, din cuprinsul notei de fundamentare rezulta ca "în cadrul strategiei economice pe termen mediu a României, secţiunea Politica fiscalã, se prevedea ca impozitarea pensiilor va fi clarificata în anul 2000", ceea ce a determinat "reglementarea modului de impunere a veniturilor din pensii".
De altfel, în legatura cu critica adusã ordonanţei privind încãlcarea art. 114 alin. (4) din Constituţie, la aceeaşi soluţie se ajunge şi pe baza argumentelor înfãţişate în opinia separatã formulatã la Decizia Curţii Constituţionale nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata, o menţin şi în cauza de fata.
II. Curtea constata ca este neîntemeiatã şi susţinerea autorului exceptiei potrivit cãreia ordonanta criticata este neconstitutionala, deoarece a fost emisã cu încãlcarea dispoziţiilor art. 138 alin. (1) din Constituţie. Conform acestor dispoziţii constituţionale impozitele (precum şi alte venituri ale bugetului de stat şi bugetului asigurãrilor sociale de stat) se stabilesc numai prin lege. În cauza impozitul pe venit este reglementat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999), emisã în temeiul prevederilor <>art. 1 lit. D pct. 13 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 22 iulie 1999). Aceasta ordonanta a fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 , ce formeazã obiectul prezentei excepţii de neconstituţionalitate, ordonanta care are putere de lege. Astfel fiind, nu se poate susţine încãlcarea dispoziţiilor constituţionale.
III. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea prevederilor <>art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 , prin raportare la dispoziţiile art. 78, coroborat cu art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constata ca textul de lege criticat nu conţine nici o dispoziţie cu caracter retroactiv. Astfel textul, referindu-se la "pensiile cuvenite începând cu data de 1 iulie 2000", are în vedere venitul impozabil lunar din pensii, deci nu şi pensiile cuvenite anterior datei de 1 iulie 2000, situaţie în care nu se poate susţine existenta unei neconcordante între data de 1 iulie 2000, prevãzutã de text, şi cea a publicãrii ordonanţei în Monitorul Oficial al României.
IV. Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi primitã nici susţinerea autorului exceptiei privind încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 38 şi ale art. 43 alin. (2) din Constituţie, deoarece referirile din aceste texte constituţionale la "dreptul la protecţie socialã" şi, respectiv, la "dreptul la pensie" nu au semnificatia interzicerii posibilitatii impozitãrii pensiilor.
V. Analizând critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 49 din Constituţie, Curtea constata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 nu incalca aceste dispoziţii constituţionale, deoarece art. 49 este aplicabil numai în ipoteza în care exista o restrangere a exercitãrii drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor, restrangere care, astfel cum s-a arãtat anterior, nu se poate constata.
VI. În sfârşit, Curtea urmeazã sa respingã şi susţinerea potrivit cãreia dispoziţiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, text care stabileşte egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, deoarece acest text constituţional se referã la egalitatea în drepturi a cetãţenilor în raport cu prevederile legii, ceea ce a fost respectat prin ordonanta criticata.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu majoritate de voturi în ceea ce priveşte critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Augustin Ungureanu în Dosarul nr. 4.272/2000 al Curţii de Apel Bacau.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 mai 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016