Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 17 din 8 ianuarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   cap. IX din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 17 din 8 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor cap. IX din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 48 din 27 ianuarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>cap. IX din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru Bãlan în Dosarul nr. 4.275/99/2006 al Tribunalului Iaşi - Secţia litigii de muncã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei aratã cã <>Legea nr. 19/2000 , datoritã redactãrii ei, nu poate fi aplicatã în ceea ce priveşte acordarea sporului de grupã. Totodatã, se aratã cã legea respectivã nu este în concordanţã cu tratatele comunitare la care România este parte.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se aratã cã prevederile legale criticate reglementeazã pensiile din sistemul public, spre deosebire de prevederile din dreptul comunitar care se referã la un alt sistem de pensii.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 4.275/99/2006, Tribunalul Iaşi - Secţia litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>cap. IX din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Alexandru Bãlan în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de recalculare a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>cap. IX din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 142 alin. (2) şi (4) din Constituţie, precum şi cu prevederile Directivei nr. 2003/41/CE. Se aratã cã textele de lege criticate au eliminat din legislaţie sporul de grupã de muncã, pe care îl considerã a fi tot o pensie suplimentarã, iar reglementãrile comunitare menţionate protejeazã drepturile de creanţã faţã de administratorul unui fond de pensii suplimentare, respectiv statul român. În acest sens, aminteşte art. 234 din Tratatul de Instituire a Comunitãţii Europene.
Tribunalul Iaşi - Secţia litigii de muncã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se aratã cã, potrivit <>Legii nr. 19/2000 , contribuabililor nu le sunt reţinute cote procentuale din veniturile realizate în vederea constituirii fondului pentru pensia suplimentarã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã textul criticat se referã la dispoziţii tranzitorii care nu aduc atingere regulilor constituţionale referitoare la prioritatea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene faţã de dispoziţiile contrare din legile interne.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>cap. IX "Dispoziţii tranzitorii" din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 148 alin. (2) şi (4) privind integrarea în Uniunea Europeanã, precum şi prevederile Directivei 2003/41/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, din 3 iunie 2003, privind activitãţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 235 din 23 septembrie 2003.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Potrivit art. 148 alin. (2) din Constituţie, "Ca urmare a aderãrii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţã de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare". Din analiza acestor dispoziţii constituţionale, rezultã cã atât tratatele constitutive ale Uniunii Europene, cât şi celelalte reglementãri comunitare, inclusiv reglementãrile comunitare invocate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, au prioritate faţã de dispoziţiile contrare din legile interne. Aceasta înseamnã cã instanţele judecãtoreşti sunt singurele care, prin interpretarea prevederilor legale criticate în cauzele pe care le soluţioneazã, pot constata eventuala contrarietate a acestora cu reglementãrile comunitare şi aplicarea acestora în conformitate cu art. 148 din Constituţie.
Rezultã cã aspectele criticate de autorul excepţiei, legate de interpretarea şi aplicarea legii prin raportare la dispoziţiile art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţie, aparţin competenţei instanţei de judecatã.
Având în vedere dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor, fãrã a se putea pronunţa şi asupra modalitãţii de interpretare a acestora, considerãm cã excepţia este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>cap. IX din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru Bãlan în Dosarul nr. 4.275/99/2006 al Tribunalului Iaşi - Secţia litigii de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016