Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 168 din 22 mai 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 1 alin. (1) lit. c) si p) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 168 din 22 mai 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) lit. c) si p) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 9 august 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) lit. c) şi p) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, excepţie ridicatã de Grigore Hategan în Dosarul nr. 3.234/2000 al Judecãtoriei Lugoj.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 noiembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 3.234/2000, Judecãtoria Lugoj a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) lit. c) şi p) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice. Excepţia a fost ridicatã de Grigore Hategan cu ocazia judecãrii plângerii formulate impotriva unui proces-verbal de constatare a contravenţiei silvice emis de Ocolul Silvic Lugoj.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca "incriminarea în textul legii şi sancţionarea tãierii de arbori şi de cãtre proprietari" contravine prevederilor art. 41 alin. (1) şi (6), precum şi ale art. 135 alin. (1) şi (6) din Constituţie, în sensul ca astfel se aduce "o atingere grava dreptului de proprietate privatã". Se susţine ca acest fapt este "în contradictie cu dispoziţiile art. 49 din Constituţie".
Judecãtoria Lugoj, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, excepţia fiind neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece "Dispoziţiile art. 135 din Constituţie reglementeazã cadrul constituţional al proprietãţii în ţara noastrã şi împreunã cu prevederile art. 41 vizeazã ordinea şi garantarea dreptului de proprietate, în timp ce <>Legea nr. 31/2000 se referã la modalitatea de exploatare şi întreţinere a pãdurilor proprietate privatã, dar şi la circulaţia şi controlul circulaţiei materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de transformat lemn rotund".
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate este neîntemeiatã. Se arata ca dreptul de proprietate asupra fondului forestier nu poate fi exercitat decât cu respectarea dispoziţiilor legale care îi determina conţinutul şi limitele, şi anume Codul silvic (<>Legea nr. 26/1996 ) şi <>Legea nr. 31/2000 .
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1 alin. (1) lit. c) şi p) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 6 aprilie 2000, dispoziţii care prevãd: "Constituie contravenţii silvice şi se sancţioneazã cu închisoare de la 2 luni la 6 luni sau cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei urmãtoarele fapte: [...]
c) taierea, ruperea sau scoaterea din rãdãcini, fãrã drept, de arbori, puieţi sau lastari, cu sau fãrã ridicarea acestora din fondul forestier naţional sau de pe terenurile cu vegetaţie forestierã din afarã acestuia, dacã valoarea pagubei, stabilitã conform legii, este de pana la de 5 ori preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior; [...]
p) transportul materialelor lemnoase sau al celorlalte produse specifice fondului forestier, cu orice mijloc de transport, fãrã documente legale de provenienta, sau refuzul conducatorului mijlocului de transport auto sau hipo de a transporta materialul încãrcat la locul indicat de agentul constatator ori de a opri la semnalul acestuia sau de a prezenta, la cerere, actele de provenienta. Sancţiunea se aplica conducatorului mijlocului de transport;".
Autorul exceptiei susţine ca acest text de lege incalca urmãtoarele prevederi constituţionale:
- Art. 41 alin. (1) şi (6): "(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege. [...]
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protecţia mediului şi asigurarea bunei vecinãtãţi, precum şi la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.";
- Art. 49: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertãţii.";
- Art. 135 alin. (1) şi (6): "(1) Statul ocroteşte proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privatã este, în condiţiile legii, inviolabilã."
Examinând excepţia, Curtea constata ca prin dispoziţiile legale criticate se sancţioneazã nerespectarea de cãtre proprietarii de terenuri forestiere a obligaţiilor prevãzute de lege, în limitele stabilite de prevederile constituţionale ale art. 41 alin. (1) şi (6). Interese majore, precum protecţia mediului înconjurãtor, echilibrul ecologic şi sãnãtatea populaţiei impun incriminarea şi sancţionarea faptelor prevãzute de textele de lege criticate, chiar dacã acestea sunt sãvârşite de proprietarii terenurilor respective. În aceste condiţii, Curtea constata ca restrangerea exercitãrii dreptului de proprietate se face cu respectarea deplina a condiţiilor impuse de alin. (1) al art. 49 din Constituţie.
Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) lit. c) şi p) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, excepţie ridicatã de Grigore Hategan în Dosarul nr. 3.234/2000 al Judecãtoriei Lugoj.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 22 mai 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016