Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 166 din 10 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si a prevederilor art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) si   art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii, asa cum a fost modificata prin   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiintarea inchisorii contraventionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 166 din 10 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si a prevederilor art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) si art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii, asa cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiintarea inchisorii contraventionale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 180 din 23 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent-şef delegat


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, excepţie ridicatã de Judecãtoria Ploieşti în Dosarul nr. 11.281/281/2008, Dosarul nr. 9.992/281/2008 şi în Dosarul nr. 11.871/281/2008 ale aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.066D/2008, nr. 2.277D/2008 şi nr. 2.448D/2008 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere dispoziţiile art. 164 din Codul de procedurã civilã, nu se opune conexãrii dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 2.448D/2008 şi a Dosarului nr. 2.277D/2008 la Dosarul nr. 2.066D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, deoarece de la data sesizãrii instanţei de contencios constituţional şi pânã în prezent dispoziţiile legale criticate au fost declarate neconstituţionale prin <>Decizia nr. 1.354 din 10 decembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 decembrie 2008.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 8 octombrie 2008, 10 noiembrie 2008 şi, respectiv, 21 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 11.281/281/2008, nr. 9.992/281/2008 şi nr. 11.871/281/2008, Judecãtoria Ploieşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale.
Excepţia a fost ridicatã, în dosarele de mai sus, din oficiu de cãtre instanţa de judecatã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor art. 1 alin. (3) şi (5) şi art. 16 din Constituţia României, deoarece înlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii este condiţionatã de consimţãmântul contravenientului, ceea ce are ca efect exonerarea acestuia de orice sancţiune, în ipoteza în care nu are venituri care sã poatã fi urmãrite. În aceeaşi ordine de idei, se susţine cã, în condiţiile arãtate, desfiinţarea închisorii contravenţionale este de naturã sã lipseascã statul de puterea de constrângere prin care asigurã respectarea legii.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aşa cum a fost modificat prin articolul unic pct. 1 din <>Legea nr. 352/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006, precum şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003.
În realitate, critica autorilor excepţiei, aşa cum rezultã din motivarea acesteia, vizeazã dispoziţiile <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi prevederile art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) şi <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunii prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, aşa cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiinţarea închisorii contravenţionale, texte asupra cãrora Curtea urmeazã sã se pronunţe, şi care au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 : "În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termenul prevãzut la alin. (4), instanţa procedeazã la înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligãrii la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, cu acordul acestuia.";
- <>Art. 1 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 : "Sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii poate fi aplicatã numai dacã existã consimţãmântul contravenientului.";
- <>Art. 8 alin. (5) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 : "(5) Instanţa apreciazã asupra legalitãţii şi temeiniciei procesului-verbal şi pronunţã una dintre urmãtoarele soluţii:
[...]
b) aplicã sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, cu consimţãmântul contravenientului, dacã apreciazã cã aplicarea amenzii contravenţionale nu este îndestulãtoare ori contravenientul nu dispune de mijloace materiale şi financiare pentru plata acesteia;";
- <>Art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 : "În toate situaţiile, dupã luarea consimţãmântului contravenientului instanţa, prin hotãrâre, stabileşte natura activitãţilor ce vor fi prestate de acesta în folosul comunitãţii, pe baza datelor comunicate de primarul localitãţii în care contravenientul îşi are domiciliul sau reşedinţa, ţinând seama de aptitudinile sale fizice şi psihice, precum şi de nivelul pregãtirii profesionale."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, dupã sesizarea sa prin încheierile din prezenta cauzã, a pronunţat <>Decizia nr. 1.354 din 10 decembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 decembrie 2008, şi a admis o excepţie identicã, statuând cã sintagma "cu acordul acestuia" din <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi sintagmele "numai dacã existã consimţãmântul contravenientului", "cu consimţãmântul contravenientului" şi "dupã luarea consimţãmântului contravenientului" din art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) şi, respectiv, <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunii prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, aşa cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiinţarea închisorii contravenţionale, sunt neconstituţionale.
Aşa fiind, având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale potrivit cãrora "nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã", Curtea urmeazã sã respingã prezenta excepţie de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi a prevederilor art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) şi <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunii prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, aşa cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiinţarea închisorii contravenţionale, excepţie ridicatã de Judecãtoria Ploieşti în dosarele nr. 11.281/281/2008, nr. 9.992/281/2008 şi nr. 11.871/281/2008 ale aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef delegat,
Afrodita Laura Tutunaru

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016