Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 163 din 10 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) si (5) si   art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 163 din 10 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) si (5) si art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 160 din 16 martie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent-şef delegat

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (5) şi <>art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, excepţie ridicatã de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 936/2/2008, Dosarul nr. 9.071/2/2007 şi Dosarul nr. 3.575/2/2007 ale aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Erdem Mustafa Resat, doamna avocat Violeta Aştileanu din cadrul Baroului Bucureşti, cu delegaţie la dosar şi se constatã lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.017D/2008, nr. 2.018D/2008 şi nr. 2.019D/2008 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Apãrãtorul ales al pãrţii Erdem Mustafa Resat nu se opune conexãrii celor trei dosare.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere dispoziţiile art. 164 din Codul de procedurã civilã, nu se opune conexãrii dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 2.019D/2008 şi a Dosarului nr. 2.018D/2008 la Dosarul nr. 2.017D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Apãrãtorul ales al pãrţii Erdem Mustafa Resat pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 16 şi art. 21 din Constituţia României.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care face trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 23 septembrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 936/2/2008, nr. 9.071/2/2007 şi nr. 3.575/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (5) şi <>art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate.
Excepţia a fost ridicatã, în dosarele de mai sus, din oficiu de cãtre instanţa de judecatã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecatã susţine cã prevederile legale contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 referitoare la Egalitatea în drepturi şi art. 21 referitoare la Accesul liber la justiţie, deoarece atât instanţa de judecatã, cât şi reclamantul nu au acces la înscrisurile cu caracter "secret de stat" aflate în posesia pârâtului şi în temeiul cãrora s-a dispus mãsura respingerii cererii de acordare a dreptului de şedere permanentã pe teritoriul României. De asemenea, judecãtorul, neavând acces la înscrisurile clasificate de care se prevaleazã o parte, nu poate face o dreaptã judecatã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorulraportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (5) şi <>art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 12 aprilie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 17 lit. f) din Legea nr. 182/2002 : "În categoria informaţiilor secrete de stat sunt cuprinse informaţiile care reprezintã sau care se referã la: [...]
f) activitatea de informaţii desfãşuratã de autoritãţile publice stabilite prin lege pentru apãrarea ţãrii şi siguranţa naţionalã;".
- <>Art. 24 alin. (5) din Legea nr. 182/2002 : " (5) Se interzice clasificarea ca secrete de stat a informaţiilor datelor sau documentelor în scopul ascunderii încãlcãrilor legii, erorilor administrative, limitãrii accesului la informaţiile de interes public, restrângerii ilegale a exerciţiului unor drepturi ale vreunei persoane sau lezãrii altor interese legitime."
- <>Art. 28 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 182/2002 : "(1) Accesul la informaţii secrete de stat este permis numai în baza unei autorizaţii scrise, eliberate de conducãtorul persoanei juridice care deţine astfel de informaţii, dupã notificarea prealabilã la Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat.[...]
(5) Neacordarea autorizaţiei sau retragerea motivatã a acesteia determinã de drept interdicţia de acces la informaţii secrete de stat."
- <>Art. 33 din Legea nr. 182/2002 : "Este interzisã clasificarea ca secrete de serviciu a informaţiilor care, prin natura sau conţinutul lor, sunt destinate sã asigure informarea cetãţenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludãrii legii sau obstrucţionarea justiţiei."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului instanţei de contencios constituţional prin raportare la critici similare. Astfel, cu prilejul pronunţãrii <>Deciziei nr. 1.335 din 9 decembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 15 ianuarie 2009, Curtea Constituţionalã a respins ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) şi (4), art. 9 lit. b), art. 15 lit. h), art. 17 lit. f), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (5) şi <>art. 28 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, reţinând în esenţã cã "dispoziţiile, referitoare la persoanele ce urmeazã sã aibã acces la informaţiile clasificate, protecţia acestor informaţii prin mãsuri procedurale, nivelul de secretizare a acestora, precum şi interdicţia clasificãrii unor categorii de informaţii ori accesul la informaţiile secrete de stat nu reprezintã impedimente de naturã sã afecteze drepturile şi libertãţile constituţionale, fiind în deplin acord cu normele din Legea fundamentalã invocate. De asemenea, acestea nu înlãturã posibilitatea judecãtorului de a avea acces la informaţiile secrete de stat, cu respectarea regulilor de naturã proceduralã prevãzute de lege."
Deoarece pânã în prezent nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele deciziei mai sus menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã, inclusiv pentru <>art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (5) şi <>art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, excepţie ridicatã de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 936/2/2008, Dosarul nr. 9.071/2/2007 şi nr. 3.575/2/2007 ale aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef delegat,
Afrodita Laura Tutunaru
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016