Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 162 din 28 februarie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 162 din 28 februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 27 martie 2006


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitãţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum şi la autorizarea funcţionãrii persoanelor juridice, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "La Ninette" - S.R.L. din Satu Mare în Dosarul nr. 1.548/C/2005 al Curţii de apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând cã <>Legea nr. 359/2004 are ca scop simplificarea unor operaţii de înregistrare în registrul comerţului, astfel cã textul de lege criticat este în concordanţã cu dispoziţiile constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 septembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 1.548/C/2005, Curtea de Apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitãţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum şi la autorizarea funcţionãrii persoanelor juridice, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "La Ninette" - S.R.L. din Satu Mare într-un recurs formulat împotriva încheierii pronunţate de judecãtorul delegat la oficiul registrului comerţului, prin care s-a dispus dizolvarea acestei societãţi.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã simpla neîndeplinire a unei proceduri de formã, fãrã legãturã cu condiţiile de fond ale constituirii unei societãţi, contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 45, art. 47 alin. (1) şi ale art. 135 alin. (2) lit. a).
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal considerã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate, acesta având scopul de a crea un cadru favorabil dezvoltãrii tuturor factorilor de producţie, prin eliminarea de pe piaţã a societãţilor care nu au solicitat codul unic de înregistrare, ce este utilizat de toate sistemele informatice.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. Se aratã cã scopul urmãrit de legiuitor prin <>Legea nr. 359/2004 a fost acela de simplificare a procedurilor administrative şi de promovare a calitãţii serviciilor, precum şi de instituire a unei proceduri simple şi rapide de înmatriculare în registrul comerţului şi de înregistrare fiscalã a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, care, potrivit legii, au obligaţia sã cearã înmatricularea în registrul comerţului.
Avocatul Poporului considerã prevederile legale criticate ca fiind constituţionale, întrucât prin reglementarea procedurii de preschimbare a certificatului de înmatriculare, precum şi a celui de înregistrare fiscalã se asigurã cadrul legal necesar desfãşurãrii unei activitãţi economice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintã prevederile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitãţilor la înscrierea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum şi la autorizarea funcţionãrii persoanelor juridice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Neefectuarea preschimbãrii certificatului de înmatriculare şi a celui de înregistrare fiscalã cu noul certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare, pânã la termenul prevãzut la art. 26, atrage dizolvarea de drept a persoanelor juridice prevãzute la art. 2."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 45 privind libertatea economicã, ale art. 47 alin. (1) privind obligaţia statului de a asigura cetãţenilor un nivel de trai decent şi ale art. 135 alin. (2) lit. a) referitor la libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate într-o cauzã în care ca şi în prezentul dosar se invoca încãlcarea art. 45, art. 47 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie.
Astfel, prin <>Decizia nr. 83 din 7 februarie 2006 , nepublicatã la data pronunţãrii prezentei decizii, Curtea Constituţionalã, respingând excepţia de neconstituţionalitate, a reţinut, în esenţã, cã procedura de înmatriculare în registrul comerţului şi de înregistrare fiscalã a comercianţilor, instituitã prin <>Legea nr. 359/2004 , precum şi obligaţia preschimbãrii vechilor forme de certificate de înmatriculare şi de înregistrare fiscalã pânã la un anumit termen, sub sancţiunea dizolvãrii de drept a persoanei juridice, nu reprezintã o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale privind libertatea economicã, obligaţia statului de a asigura cetãţenilor un nivel de trai decent şi celor referitoare la libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, ci reprezintã consecinţa încãlcãrii unor dispoziţii de lege.
Cele statuate prin decizia menţionatã îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã, întrucât nu au intervenit elemente noi de naturã sã justifice schimbarea acestei jurisprudenţe.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitãţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum şi la autorizarea funcţionãrii persoanelor juridice, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "La Ninette" - S.R.L. din Satu Mare în Dosarul nr. 1.548/C/2005 al Curţii de apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 februarie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016