Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 162 din 22 mai 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 162 din 22 mai 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 9 august 2001

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoanele fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romanian Broadcasting System" - S.A. Oradea în Dosarul nr. 2.582/CA/2000 al Curţii de Apel Oradea.
La apelul nominal se prezintã avocat Augustin Man, pentru autorul exceptiei, precum şi consilier juridic Nicoleta Negut, pentru Ministerul Finanţelor Publice, lipsind celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstituţionalitate solicita admiterea acesteia, arãtând ca dispoziţiile legale invocate privind impozitarea, prin aplicarea unei penalitãţi de 100%, echivaleaza cu mãsura confiscãrii.
Ministerul Finanţelor Publice, prin consilier juridic, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca aceasta a devenit inadmisibila. În acest sens se arata, pe de o parte, ca dispoziţiile legale invocate au fost abrogate expres prin <>art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 83 din 25 august 1998 , fiind însã reluate în integralitate prin art. 6 alin. (3) din ordonanta sus-menţionatã; pe de alta parte, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat cu privire la neconstituţionalitatea <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 , admiţând excepţia de neconstituţionalitate având ca obiect acest text legal.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstituţionalitate, deoarece prin Decizia nr. 101 din 10 aprilie 2001 a Curţii Constituţionale, în curs de publicare, a fost admisã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 , text legal al cãrui conţinut este identic cu obiectul exceptiei din prezenta cauza.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 octombrie 2000, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoanele fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romanian Broadcasting System" - S.A. Oradea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata ca dispoziţiile <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 stabilesc "drept sancţiune plata unei penalitãţi de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi vãrsat", care se plãteşte "pe lângã majorãrile de întârziere aplicabile oricãrui impozit". În acest fel, considera autorul exceptiei, textul respectiv incalca dispoziţiile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, întrucât mãsura prevãzutã la <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 "echivaleaza, prin efecte, cu o confiscare", dar, în speta,"nu suntem în prezenta unor bunuri destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii", iar suma menţionatã în textul respectiv "nu constituie nici despãgubiri, deoarece despãgubirile se includ în majorãrile legale, [...] care se achitã o data cu impozitele datorate".
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, deoarece penalitatea de 100% aplicatã la impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vãrsat este neconstitutionala, "echivaland cu mãsura confiscãrii în afarã unui cadru legal".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca "<>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 nu contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, întrucât nu este vorba de o confiscare, ci despre o penalitate pe care statul, din considerente economice, a înţeles sa o reglementeze ca sancţiune fiscalã, nivelul acesteia neputând conduce în mod automat la interpretãri de ordinul unei mãsuri a confiscãrii".
Preşedintele Senatului şi preşedintele Camerei Deputaţilor nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, conform dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost legal sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, îl constituie dispoziţiile <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 , care au urmãtorul conţinut: "Neretinerea la sursa a impozitului datorat conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi/sau nevãrsarea acestuia la bugetul de stat se sancţioneazã cu o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vãrsat, care va avea regimul juridic şi procedura aplicabile acestui impozit."
Textele constituţionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt art. 41 alin. (7) şi (8), care au urmãtorul conţinut: ")(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile criticate ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 47/1997 nu mai erau în vigoare la data ridicãrii exceptiei de neconstituţionalitate, 9 octombrie 2000, întrucât, prin <>art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 83 din 25 august 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998, se dispusese abrogarea în întregime a <>Ordonanţei Guvernului nr. 47/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 180/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Curtea constata însã ca dispoziţia criticata din <>Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 , abrogatã, a fost reluatã în mod integral, într-o redactare identicã, prin dispoziţiile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, astfel încât Curtea Constituţionalã urmeazã sa se pronunţe cu privire la acest text. Sub acest aspect, Curtea retine ca dispoziţiile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 au fost declarate ca fiind neconstituţionale prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 101 din 10 aprilie 2001. În conformitate cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, nu pot face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale. Asa fiind, rezulta ca excepţia de neconstituţionalitate ce face obiectul prezentei cauze a devenit inadmisibila, conform dispoziţiilor alin. (6) al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83//1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romanian Broadcasting System" - S.A. Oradea în Dosarul nr. 2.582/CA/2000 al Curţii de Apel Oradea.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 22 mai 2001.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Cristina Radu


───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016