Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 16 din 18 februarie 2008  pentru examinarea recursului in interesul legii cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) pct. II si ale   art. 94 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata, raportate la dispozitiile   art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizatia corespunzatoare functiei elective.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 16 din 18 februarie 2008 pentru examinarea recursului in interesul legii cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) pct. II si ale art. 94 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata, raportate la dispozitiile art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizatia corespunzatoare functiei elective.

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 12 decembrie 2008


Dosar nr. 72/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-au întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) pct. II şi ale <>art. 94 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, modificatã şi completatã, raportate la dispoziţiile <>art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei elective.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 87 de judecãtori din totalul de 114 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, solicitând admiterea acestuia şi pronunţarea unei decizii în sensul de a se stabili cã persoanele care ocupã funcţii de consilier local pot cumula indemnizaţia de şedinţã cu pensia de invaliditate de gradul II.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor judecãtoreşti s-a constatat cã nu existã un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) pct. II şi ale <>art. 94 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, modificatã şi completatã, raportate la dispoziţiile <>art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, modificatã şi completatã, referitoare la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei elective.
Astfel, unele instanţe au considerat cã aleşii locali nu pot cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei elective şi au respins acţiunile formulate, menţinând deciziile de încetare, respectiv de suspendare a plãţii pensiei de invaliditate emise de casele teritoriale de pensii.
S-a motivat cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 1 din Legea nr. 19/2000 , dreptul la asigurãri sociale este garantat de stat şi se exercitã în condiţiile prezentei legi, prin sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
S-a mai relevat cã <>art. 36 din Legea nr. 393/2004 prevede posibilitatea cumulãrii pensiei cu celelalte drepturi cuvenite aleşilor locali, dar tot în condiţiile <>Legii nr. 19/2000 , şi cã potrivit dispoziţiilor art. 94 alin. (1) lit. a)-d) din aceastã lege rezultã cã pensia de invaliditate de gradul II nu poate fi cumulatã cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionalã.
S-a mai subliniat cã aleşii locali, beneficiari ai pensiei de invaliditate de gradul II, nu fac parte din categoriile expres şi limitativ prevãzute de <>art. 94 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr. 19/2000 , astfel încât aceştia nu pot cumula pensia cu alte venituri.
Alte instanţe, dimpotrivã, s-au pronunţat în sensul cã şi consilierii locali, beneficiari ai pensiei de invaliditate de gradul II, pot cumula aceastã pensie cu indemnizaţia prevãzutã de <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 .
În motivarea acestei soluţii s-a relevat cã exercitarea de cãtre consilierii locali a atribuţiilor ce le revin în aceastã calitate nu reprezintã o activitate profesionalã, în sensul prevederilor <>art. 94 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , deoarece nu constã în prestarea unei munci cu regim continuu într-o anumitã profesie sau meserie.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, modificatã şi completatã: "Drepturile bãneşti cuvenite aleşilor locali, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia şi cu alte venituri, în condiţiile legii."
În privinţa drepturilor de pensie, actul normativ-cadru îl reprezintã <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, modificatã şi completatã, care în art. 94 alin. (1) prevede cã: "Pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionalã, indiferent de nivelul veniturilor respective:
a) copiii urmaşi orfani de ambii pãrinţi, pe perioada şcolarizãrii, pânã la vârstele prevãzute la art. 66 lit. a) şi b);
b) nevãzãtorii;
c) pensionarii pentru limitã de vârstã;
d) pensionarii de invaliditate de gradul III."
Pe de altã parte, în art. 5 alin. (1) pct. II din acelaşi act normativ se prevede cã: "(1) În sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii: [...] II. persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugãreşti, ale cãror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevãzute la pct. I", adicã persoanele care desfãşoarã activitãţi pe bazã de contract individual de muncã şi funcţionarii publici.
Coroborarea acestor dispoziţii legale nu poate justifica excluderea automatã de la beneficiul cumulului pensiei de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei elective a consilierilor locali, câtã vreme aceste indemnizaţii nu reprezintã venituri realizate dintr-o activitate profesionalã.
În privinţa pensiei de invaliditate de orice grad, condiţiile de acordare sunt reglementate de dispoziţiile <>art. 53-64 din Legea nr. 19/2000 , modificatã şi completatã.
Cauzele de încetare, respectiv de suspendare a plãţii pensiei, precum şi situaţiile în care pensia poate fi cumulatã cu alte venituri sunt expres şi limitativ prevãzute în actul normativ menţionat.
Astfel, potrivit dispoziţiilor <>art. 91 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 : "Plata pensiei înceteazã începând cu luna urmãtoare celei în care: [...] b) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cãrora i-a fost acordatã pensia;", împrejurare care, în ceea ce priveşte pensia de invaliditate, este prevãzutã în art. 62 alin. (2) lit. c) din acelaşi act normativ, conform cãruia încetarea calitãţii de pensionar de invaliditate se dispune ca urmare a redobândirii capacitãţii de muncã, stabilitã în urma revizuirii medicale periodice de cãtre medicul specializat în expertizã medicalã şi recuperarea capacitãţii de muncã din cadrul casei teritoriale de pensii.
Totodatã, potrivit dispoziţiilor art. 92 alin. (1) lit. c) coroborat cu <>art. 62 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , plata pensiei de invaliditate se suspendã începând cu luna urmãtoare celei în care beneficiarul acestui tip de pensie nu se prezintã, din motive imputabile, la revizuirea medicalã periodicã.
Din interpretarea per a contrario a prevederilor <>art. 94 din Legea nr. 19/2000 rezultã cã plata pensiei se suspendã şi în situaţia în care pensionarul are venituri realizate dintr-o activitate profesionalã, iar dispoziţia legalã respectivã nu-i permite cumulul.
Conform art. 94 alin. (1) lit. d) cumulul este permis numai pensionarilor de invaliditate de gradul III, însã activitatea desfãşuratã de consilierii locali nu este o activitate profesionalã în sensul acestei dispoziţii legale.
Activitatea consilierului local nu se desfãşoarã în urma încheierii unui contract de muncã, a unui contract civil sau a unui contract de drept public.
Între consiliul local şi consilier nu existã raporturi specifice celor dintre un angajator şi salariat sau dintre o instituţie şi funcţionarul public, activitatea alesului local realizându-se în baza unui mandat rezultat din alegeri.
Pe de altã parte, natura juridicã a indemnizaţiei de şedinţã, la care au dreptul consilierii locali pentru participarea la lucrãrile consiliului şi ale comisiilor de specialitate, potrivit <>art. 34 din Legea nr. 393/2004 , nu justificã încadrarea ei într-o remuneraţie sau alt venit cu caracter permanent susceptibil a se constitui în cumul împreunã cu pensia de invaliditate de gradul II.
În aceastã privinţã este de observat cã indemnizaţia de şedinţã la care au dreptul consilierii locali, conform dispoziţiilor din textul de lege menţionat, nu este decât o remuneraţie ocazionalã şi nepermanentã şi care prin cuantumul ei nu poate sã fie asemãnãtoare sumelor de bani asimilabile unui venit, având o semnificaţie de naturã a determina suspendarea plãţii pensiei sau cumulul acesteia.
Aceastã indemnizaţie de care beneficiazã consilierii locali este corespunzãtoare numãrului de şedinţe la care au participat şi nu poate fi asimilatã cu un venit constant şi permanent de natura indemnizaţiilor şi salariilor pe care le primesc demnitarii, funcţionarii publici, angajaţii etc.
Prin urmare, calitatea de consilier local nu poate fi asimilatã cu o activitate profesionalã, dupã cum nici indemnizaţia aferentã acestei calitãţi nu poate fi asimilatã cu veniturile realizate dintr-o astfel de activitate.
În aceste condiţii, consilierii locali pot cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia la care au dreptul pe durata îndeplinirii funcţiei elective.

În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, şi ale art. 329 alin. 2 şi 3 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã dispoziţiile art. 5 alin. (1) pct. II, <>art. 94 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, raportate la dispoziţiile <>art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, modificatã şi completatã, se interpreteazã în sensul cã persoanele alese în funcţie de consilieri locali pot cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei elective.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Dispoziţiile art. 5 alin. (1) pct. II, <>art. 94 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, raportate la dispoziţiile <>art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, modificatã şi completatã, se interpreteazã în sensul cã:
Persoanele alese în funcţii de consilieri locali pot cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei elective.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 18 februarie 2008.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prov. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016