Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 16 din 17 ianuarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 16 din 17 ianuarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 153 din 7 martie 2012
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Daniela Maftei.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, excepţie ridicatã de Sultana Nurciu în Dosarul nr. 36.950/3/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 281D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, deoarece prevederile legale criticate nu contravin Legii fundamentale.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 27 septembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 36.950/3/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 7 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940.
    Excepţia a fost ridicatã de Sultana Nurciu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva unei sentinţe civile pronunţate de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal, privind anularea unui act administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât aduc atingere unor principii fundamentale ale dreptului civil, şi anume egalitatea pãrţilor în procesul civil, tratamentul egal în faţa legii, precum şi accesul liber la justiţie. Astfel, autorul excepţiei este nemulţumit de diferenţa care existã între modalitatea de examinare a problematicii Legii nr. 9/1998 - ce este supusã analizei instanţelor de contencios administrativ şi fiscal, şi cea a restituirii caselor naţionalizate, care este supusã controlului instanţelor civile.
    Totodatã, aratã cã procedura specialã instituitã de textul de lege criticat reprezintã, în esenţã, o "verigã administrativã creatã pentru a împiedica partea interesatã de a avea acces nemijlocit la o instanţã de judecatã", ceea ce, în practicã, s-a dovedit a reprezenta numai un mijloc de tergiversare a soluţionãrii dosarelor având ca obiect Legea nr. 9/1998. Aşa fiind, apreciazã cã prin aplicarea prevederilor art. 7 din Legea nr. 9/1998 opereazã de facto o restrângere a accesului liber la justiţie, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, care prevãd expresis verbis situaţiile în care opereazã aceste restrângeri.
    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece mãsurile dispuse prin textul de lege criticat nu aduc atingere dreptului de proprietate în însãşi esenţa sa, ci instituie modul de rezolvare a cererilor de acordare a compensaţiilor. De asemenea, aratã cã prevederile art. 7 din Legea nr. 9/1998 nu contravin nici dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 şi art. 53, dat fiind cã termenele instituite de textul de lege criticat sunt aplicabile tuturor cetãţenilor aflaţi în ipoteza reglementatã de acest text, acestea având ca scop limitarea în timp a stãrii de incertitudine în desfãşurarea raporturilor juridice.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã prevederile art. 7 din Legea nr. 9/1998 sunt constituţionale. În acest sens, aratã cã nu poate fi reţinutã critica privind înfrângerea dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, deoarece instituirea unor termene în care persoanele îndreptãţite pot solicita acordarea de compensaţii şi pot contesta în justiţie actele comisiilor judeţene sau a municipiului Bucureşti se aplicã tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de norma legalã, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Avocatul Poporului apreciazã cã nu sunt incidente în cauzã.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 7 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, lege republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
    Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
    - Art. 7: "(1) Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti primesc, verificã şi rezolvã cererile de acordare a compensaţiilor. Hotãrârile privind acordarea compensaţiilor se dau în termen de cel mult 6 luni de la primirea cererilor. Hotãrârile se adoptã cu majoritatea voturilor membrilor comisiei şi se comunicã comisiei centrale, spre validare, precum şi solicitantului.
    (2) În termen de 15 zile de la comunicare, solicitantul nemulţumit de hotãrârea comisiei poate face contestaţie la comisia centralã.
    (3) În termen de cel mult 60 de zile, comisia centralã va analiza contestaţiile şi va valida sau va invalida mãsurile stabilite de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti, admiţând sau respingând, dupã caz, contestaţiile ce i-au fost adresate. Hotãrârea comisiei centrale se comunicã solicitanţilor şi direcţiilor generale ale finanţelor publice.
    (4) Hotãrârile comisiei centrale sunt supuse controlului judecãtoresc, putând fi atacate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la secţia de contencios administrativ a tribunalului în raza cãruia domiciliazã solicitantul.
    (5) Hotãrârile pronunţate de tribunal sunt supuse recursului.
    (6) În vederea soluţionãrii cererilor, comisiile prevãzute la art. 6 pot solicita acte şi informaţii oricãror instituţii publice, persoane fizice şi juridice.
    (7) În cazul în care compensaţia este solicitatã de mai mulţi moştenitori ai aceleiaşi persoane, precum şi atunci când dupã adoptarea hotãrârii apar şi alte persoane având vocaţie succesoralã, raporturile dintre succesori privind compensaţia se soluţioneazã potrivit dreptului comun."
    Autorul excepţiei considerã cã prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi celor ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie, reglementarea competenţei instanţelor judecãtoreşti şi a procedurii de judecatã este atributul exclusiv al legiuitorului. În speţã, autorul excepţiei este nemulţumit de diferenţa care existã între modalitatea de examinare a problematicii Legii nr. 9/1998, ce este supusã analizei instanţelor de contencios administrativ şi fiscal, şi cea a restituirii caselor naţionalizate, care este supusã controlului instanţelor civile. Totodatã, susţine cã, în practicã, procedura specialã instituitã de textul de lege s-a dovedit a reprezenta numai un mijloc de tergiversare a soluţionãrii dosarelor având ca obiect Legea nr. 9/1998.
    Aşa fiind, Curtea constatã cã, în realitate, autorul excepţiei nu formuleazã o veritabilã criticã de neconstituţionalitate, ci deduce contrarietatea textului de lege criticat cu Legea fundamentalã din modalitatea de reglementare a procedurii şi a competenţei de soluţionare a cererilor de acordare a compensaţiilor cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, prin comparaţie cu reglementãrile conţinute de un alt act normativ.
    În acest context, aşa cum a statuat Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa, examinarea constituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestuia cu dispoziţii din Constituţie sau din actele internaţionale la care România este parte, iar nu compararea prevederilor mai multor legi între ele şi nici coroborarea lor sau posibilele contradicţii din cadrul legislaţiei interne.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, excepţie ridicatã de Sultana Nurciu în Dosarul nr. 36.950/3/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 ianuarie 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                              Ingrid Alina Tudora

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016