Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 158 din 30 martie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 158 din 30 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 420 din 11 mai 2004
Costicã Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirecu - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Costin Ţugui în Dosarul nr. 1.425/2003 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât apreciazã cã textele de lege criticate nu sunt contrare dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind încãlcate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 ianuarie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 1.425/2003, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Costin Ţugui într-o cauzã de contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã textul de lege criticat este neconstituţional, "întrucât nu prevede accesul liber la datele personale ale persoanei care solicitã date despre [...] persoana sa şi nu a altor persoane", astfel încât contravine dispoziţiilor art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie, precum şi dispoziţiilor art. 2, 7, 8, 10, 29 şi 30 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ considerã cã <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor informaţiile cu privire la datele personale, noţiune ce nu poate fi asimilatã cu cea cuprinsã în art. 31 alin. (2) din Constituţie, republicatã, care "se referã la neîngrãdirea informaţiei de interes public". Mai mult, apreciazã cã legiuitorul are posibilitatea sã stabileascã informaţiile care au caracter public, ca şi excepţiile de la accesul liber al cetãţenilor la unele informaţii de interes public.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã prevederile de lege criticate nu încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 31 alin. (1) şi (2), ci, dimpotrivã, "constituie un adevãrat reflex al lor", conturând "limitele juridice ale dreptului fundamental la informaţie". Considerã, de asemenea, cã raţiunea exceptãrii informaţiilor cu privire la date personale de la accesul liber al cetãţenilor constã "în obligaţia autoritãţilor publice de a asigura, în cadrul operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, garantarea şi protejarea celorlalte drepturi şi libertãţi fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului la viaţã intimã, familialã şi privatã".
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã dreptul la informaţie nu implicã şi accesul la informaţiile cu privire la date personale, care nu fac parte din categoria informaţiilor publice. Informaţia de interes public este definitã, prin <>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, ca fiind acea informaţie "care priveşte activitãţile sau rezultã din activitãţile unei autoritãţi publice sau instituţii publice". De asemenea, aratã cã textul de lege criticat este în consens şi cu prevederile art. 10 pct. 2 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, care prevede: "(1) Se excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor, prevãzut la art. 1, urmãtoarele informaţii: [...]
d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii;"
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii de lege contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 31 alin. (1) şi (2), al cãror conţinut este urmãtorul: "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrãdit.
(2) Autoritãţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate sã asigure informarea corectã a cetãţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal."
De asemenea, autorul excepţiei considerã cã textul de lege ce face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate este în contradicţie şi cu unele prevederi din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, şi anume cu: art. 2, potrivit cãruia fiecare se poate prevala de toate drepturile şi libertãţile din declaraţie, fãrã nici o deosebire de ordin politic sau statut civil; art. 7, referitor la egalitatea şi protecţia tuturor oamenilor în faţa legii, fãrã discriminãri; art. 8, privind dreptul oricãrei persoane de a se adresa în mod efectiv instanţelor de judecatã împotriva actelor care le violeazã drepturile fundamentale; art. 10, care dispune în legãturã cu dreptul oricãrei persoane de a fi ascultatã în mod echitabil şi public de un tribunal indepedent şi imparţial; art. 29, care prevede cã, în exercitarea drepturilor şi libertãţilor sale, orice persoanã este supusã numai îngrãdirilor stabilite prin lege, exclusiv în sensul asigurãrii recunoaşterii şi respectului drepturilor şi libertãţilor celorlalţi; art. 30, cu privire la imposibilitatea interpretãrii prevederilor declaraţiei sau sãvârşirii vreunei activitãţi sau act, care sã conducã la desfiinţarea drepturilor şi libertãţilor enunţate în aceasta.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã reţine:
<>Art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor informaţiile cu privire la datele personale, ceea ce, în opinia autorului excepţiei, contravine art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie, precum şi art. 2, 7, 8, 10, 29 şi 30 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
Prevederile constituţionale menţionate consacrã dreptul persoanei de a avea acces neîngrãdit "la orice informaţie de interes public" şi obligaţia corelativã a autoritãţilor publice, potrivit competenţelor ce le revin, de a asigura informarea corectã "a cetãţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal". Aşadar, dreptul la informaţie consacrat de art. 31 din Constituţie se referã numai la informaţiile de interes public, în sensul cãruia, <>art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 stabileşte cã "prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activitãţile sau rezultã din activitãţile unei autoritãţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei". Prin autoritate publicã sau instituţie publicã, conform lit. a) a art. 2 din lege, "se înţelege orice autoritate sau instituţie publicã, precum şi orice regie autonomã care utilizeazã resurse financiare publice şi care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României, potrivit Constituţiei". În condiţiile aceleiaşi legi, oricãrei persoane i se asigurã accesul liber şi neîngrãdit cu privire la informaţiile de interes public, pe care are dreptul sã le solicite şi sã le obţinã de la autoritãţile şi instituţiile publice.
Astfel cum rezultã chiar din titlul <>Legii nr. 544/2001 , obiectul sãu de reglementare priveşte doar liberul acces la informaţiile de interes public, aşa încât informaţiile privind datele personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c) din lege, "[...] se înţelege orice informaţie privind o persoanã fizicã identificatã sau identificabilã", sunt exceptate, conform art. 12 alin. (1) lit. d) din lege, de la accesul liber al cetãţenilor. Faţã de cele arãtate, rezultã cã nici prevederile constituţionale ale art. 31 şi nici dispoziţiile din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, menţionate ca fiind încãlcate, nu sunt incidente în cauzã.
Stabilirea, în concret, dacã anumite informaţii intrã sau nu în sfera noţiunii "de informaţie cu privire la datele personale" nu este o problemã de constituţionalitate, ci reprezintã un aspect ce ţine de competenţa instanţei de judecatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Costin Ţugui în Dosarul nr. 1.425/2003 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 martie 2004.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016