Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 149 din 27 octombrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 4 februarie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 115 din Legea nr. 69/1991 , republicatã, invocatã de Consiliul Local al Municipiului Arad în Dosarul nr. 3.508/CA/1994 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi comercial.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 20 octombrie 1998 şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 27 octombrie 1998.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi comercial, prin Încheierea din 27 ianuarie 1998, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 115 din Legea nr. 69/1991 , republicatã, ridicatã de Consiliul Local al Municipiului Arad într-o cauza civilã având ca obiect anularea dispoziţiilor Hotãrârii Guvernului nr. 706/1994, prin care au fost trecute în administrarea prefecturii imobilele situate în municipiul Arad, Bd. Revoluţiei nr. 73-75.
Instanta de judecata apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor art. 135 alin. (4) teza ultima din Constituţie, prin lege pot fi stabilite ca bunuri din domeniul exclusiv al proprietãţii publice şi altele decât cele enumerate în art. 135 din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca dispoziţiile <>art. 115 alin. (2) din Legea nr. 69/1991 , republicatã, sunt constituţionale, iar problema ridicatã nu este de neconstituţionalitate, ci de apreciere a probelor. Totodatã art. 135 alin. (4) din Constituţie prevede ca, în afarã bunurilor enumerate, fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice şi altele stabilite prin lege. De aceea, prevederile atacate sunt în deplina concordanta cu dispoziţia constituţionalã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pârâtului, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
Prin art. 1 al Hotãrârii Guvernului nr. 706/1994, s-a stabilit ca Palatele administrative din municipii-resedinta de judeţ, care au funcţionat ca sedii ale fostului partid comunist, trecute în proprietatea statului prin Decretul-lege nr. 30/1990 şi prin Hotãrârea Guvernului nr. 115/1990, sunt bunuri proprietate publica de interes naţional, iar prin art. 2 s-a dispus ca acestea sa treacã în administrarea fostelor prefecturi, fiind nominalizate în anexa la hotãrâre, unde se regãsesc şi imobilele din municipiul Arad, Bd Revoluţiei nr. 73-75, judeţul Arad.
Ulterior datei de 28 decembrie 1994, când a fost sesizatã instanta de judecata, <>Legea nr. 69/1991 a fost modificatã prin Legea nr. 24 din 12 aprilie 1996 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996; între alte dispoziţii ale acestei legi, a fost adãugatã şi cea cuprinsã în art. 105, potrivit cãreia consiliul judeţean şi aparatul propriu al acestuia îşi au sediul în Palatul administrativ, proprietate publica de interes naţional, care este situat în municipiul-resedinta de judeţ.
Întrucât în susţinerea legalitãţii Hotãrârii Guvernului nr. 706/1994 s-a invocat noul text de lege, astfel cum a fost modificat, devenit art. 115 alin. (2), excepţia de neconstituţionalitate a avut ca obiect tocmai aceasta reglementare, care prevede ca "prefectul, subprefectul şi aparatul propriu îşi desfãşoarã activitatea în prefectura. Prefectura şi, dupã caz, consiliul judeţean şi aparatul propriu al acestuia îşi au sediul în Palatul administrativ, proprietate publica de interes naţional, care este situat în municipiul-resedinta de judeţ".
Dispoziţia legalã potrivit cãreia Palatul administrativ, sediul prefecturii şi al aparatului propriu al acesteia aparţine proprietãţii publice este în concordanta cu prevederile art. 135 alin. (4) din Constituţie, care permit organului legislativ ca, în afarã bunurilor expres enumerate în conţinutul normei constituţionale, sa stabileascã şi altele care pot face obiectul proprietãţii publice. Prin aceasta nu se aduce nici o atingere principiului ocrotirii dreptului de proprietate privatã prevãzut la art. 41 din Constituţie, fiind incontestabil ca aceste imobile nu au avut niciodatã caracter de proprietate privatã.
De altfel, cu privire la dispoziţiile <>art. 115 din Legea nr. 69/1991 , republicatã, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 40 din 11 aprilie 1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 13 aprilie 1996, constatandu-se constituţionalitatea lor, deoarece prevederile ei nu sunt în contradictie cu dispoziţiile art. 119, care reglementeazã principiul autonomiei locale şi cel al descentralizãrii serviciilor publice, cu ale dispoziţiilor art. 135 relativ la proprietatea publica şi nici cu dispoziţiile referitoare la autonomia localã şi consiliul judeţean, cuprinse la art. 120 şi 121 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 115 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, excepţie invocatã de Consiliul Local al Municipiului Arad în Dosarul nr. 3.508/CA/1994 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi comercial.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 octombrie 1998.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: