Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 147 din 9 mai 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor judecatori si procurori financiari si ale   art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, introduse prin   art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 147 din 9 mai 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului Presedintelui Romaniei nr. 423/2001 privind eliberarea din functie a unor judecatori si procurori financiari si ale art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 508 din 15 iulie 2002

Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 , excepţie ridicatã de Ecaterina Chiriac în Dosarul nr. 2.838/2001 al Curţii de Apel Iaşi.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. În acest sens se arata ca asupra constituţionalitãţii <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 Curtea Constituţionalã nu este competenta sa se pronunţe, iar excepţia referitoare la neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 a devenit inadmisibila, întrucât prin <>Legea nr. 101/2002 ordonanta criticata a fost respinsã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 noiembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 2.838/2001, Curtea de Apel Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 şi a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 , excepţie ridicatã de Ecaterina Chiriac într-o cauza de contencios administrativ, având ca obiect anularea ordinului de eliberare a sa din funcţia de judecãtor financiar al Colegiului Jurisdicţional Iaşi, ordin emis în temeiul <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 .
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 se susţine, pe de o parte, ca <>Legea nr. 94/1992 este o lege organicã şi nu poate fi modificatã printr-o ordonanta de urgenta, iar pe de alta parte, ca nu exista o situaţie exceptionala, în sensul art. 114 alin. (4) din Constituţie, care sa justifice modificarea acesteia. Se mai susţine ca prevederile ordonanţei criticate afecteazã inamovibilitatea judecãtorilor, incalcandu-se astfel dispoziţiile art. 124 din Constituţie. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 , se arata ca acesta a fost emis cu încãlcarea principiului neretroactivitatii legii civile, consacrat la art. 15 alin. (2) şi la art. 78 din Constituţie, precum şi la art. 1 din Codul civil.
Curtea de Apel Iaşi apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este fondatã, deoarece ordonanta criticata a fost emisã cu încãlcarea dispoziţiilor art. 124 alin. (1) din Constituţie, conform cãrora judecãtorii numiţi de Preşedintele României sunt inamovibili, potrivit legii, iar pe de alta parte, modifica dispoziţiile <>Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi a României, care este o lege organicã, ceea ce este contrar dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate privind <>Decretul Preşedintelui României nr. 423/2001 este inadmisibila, deoarece în competenta Curţii Constituţionale nu intra controlul constituţionalitãţii actelor Preşedintelui României. Pe de alta parte, cazul excepţional care a stat la baza emiterii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 a fost determinat de necesitatea aplicãrii Legii bugetului de stat pe anul 2001. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea ordonanţei criticate fata de prevederile art. 124 din Constituţie, Guvernul considera ca în cauza sunt aplicabile dispoziţiile art. 139 alin. (4), care stabilesc statutul membrilor Curţii de Conturi. În acest context Constituţia permite legiuitorului sa stabileascã limitele şi conţinutul inamovibilitatii, astfel încât dispoziţiile legale criticate sunt emise în conformitate cu Legea fundamentalã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata urmãtoarele:
I. Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã de autorul acesteia, îl constituie dispoziţiile <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 privind eliberarea din funcţie a unor judecãtori şi procurori financiari şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea <>art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 7 iunie 2001. Ordonanta a fost modificatã, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin <>art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002.
Prin Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, s-a statuat ca, "în cazul în care, dupã invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în fata instanţelor judecãtoreşti, prevederea legalã supusã controlului a fost modificatã, Curtea Constituţionalã se pronunţa asupra constituţionalitãţii prevederii legale, în noua redactare, numai dacã soluţia legislativã din legea sau ordonanta modificatã este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificãrii".
În cauza, potrivit noii reglementãri, deşi cuprinsul alin. (2) şi (3) ale <>art. 116 din Legea nr. 94/1992 , republicatã, este modificat, se menţine soluţia legislativã din redactarea textelor ce formeazã obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel ca, prin prezenta decizie, Curtea urmeazã sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii prevederilor <>art. 116 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 94/1992 , republicatã, introduse prin <>art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 . Aceste texte de lege prevãd: "(2) Mandatul de judecãtor sau, dupã caz, de procuror financiar înceteazã şi în caz de reorganizare, ca urmare a reducerii, prin lege, a numãrului de posturi, precum şi în cazul refuzului de a ocupa un alt post corespunzãtor de judecãtor sau de procuror financiar, ca urmare a acestei reorganizari.
(3) Eliberarea din funcţie a judecãtorilor şi a procurorilor financiari aflaţi în situaţia prevãzutã la alin. (2) se face de Preşedintele României, la propunerea plenului Curţii de Conturi, care hotãrãşte cu votul majoritãţii membrilor prezenţi."
Asupra constituţionalitãţii acestor prevederi de lege Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 91 din 21 martie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 7 iunie 2002, într-o cauza în care, în esenta, se sustineau aceleaşi motive de neconstituţionalitate, prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Constituţie ca şi în prezentul dosar. Cu acel prilej s-a reţinut ca, în legatura cu statutul legal al judecãtorilor Curţii de Conturi, Curtea Constituţionalã a statuat prin Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, în sensul ca: activitatea jurisdicţionalã a Curţii de Conturi nu este prevãzutã în Constituţie la capitolul VI "Autoritatea judecãtoreascã" din titlul III, ci la titlul IV "Economia şi finanţele publice"; magistraţii Curţii de Conturi, care exercita activitatea jurisdicţionalã a acesteia, nu sunt judecãtori în sensul constituţional al termenului; singura asemãnare cu judecãtorii ce compun instanţele judecãtoreşti este ca ei sunt independenţi şi inamovibili şi ca li se aplica incompatibilitãţile prevãzute de lege pentru judecãtori; chiar din prevederile art. 139 alin. (4) din Constituţie, care se referã exclusiv la membrii Curţii de Conturi numiţi de Parlament, rezulta ca statutul lor este similar, dar nu identic cu cel al judecãtorilor autoritãţii judecãtoreşti.
Asa fiind, cele statuate sub acest aspect prin deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza, deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente.
Autorul exceptiei mai susţine ca reorganizarea autoritãţii publice în care îşi desfãşoarã activitatea judecãtorii financiari nu poate afecta inamovibilitatea acestora. Sub acest aspect, în jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia nr. 91 din 21 martie 2002, care îşi menţine valabilitatea şi în prezentul dosar, Curtea Constituţionalã a reţinut ca mãsura încetãrii mandatului membrilor Curţii de Conturi înainte de termen, ca urmare a reorganizãrii activitãţii şi a reducerii numãrului de membri care o compun, mãsuri stabilite prin dispoziţiile legii organice de modificare şi completare a <>Legii nr. 94/1992 , nu incalca dispoziţiile art. 139 alin. (4) din Constituţie cu privire la inamovibilitatea şi independenta membrilor Curţii de Conturi. Aceasta deoarece art. 139 din Constituţie nu stabileşte nici numãrul membrilor Curţii de Conturi şi nici durata mandatului acestora şi lasa legiuitorului posibilitatea de a stabili limitele inamovibilitatii şi independentei membrilor Curţii de Conturi.
Fata de cele arãtate, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 116 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 94/1992 , republicatã, introduse prin <>art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 , urmeazã sa fie respinsã.
II. Cea de-a doua critica de neconstituţionalitate priveşte dispoziţiile <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 .
Cu privire la aceasta critica Curtea constata ca analiza constituţionalitãţii decretelor emise de Preşedintele României nu figureazã printre atribuţiile sale, astfel cum sunt prevãzute la art. 144 din Constituţie şi la <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, prevederi potrivit cãrora aceasta "[...] asigura controlul constituţionalitãţii legilor, a regulamentelor Parlamentului şi a ordonanţelor Guvernului".
Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 urmeazã sa fie respinsã ca inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

I. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 116 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicatã, introduse prin <>art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicatã de Ecaterina Chiriac în Dosarul nr. 2.838/2001 al Curţii de Apel Iaşi.
II. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a <>Decretului Preşedintelui României nr. 423/2001 privind eliberarea din funcţie a unor judecãtori şi procurori financiari, excepţie ridicatã de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 9 mai 2002.


PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu


────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016