Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 146*) din 29 mai 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 146*) din 29 mai 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 27 noiembrie 1997
*) Definitiva prin nerecurare.


Victor Zlatescu - preşedinte
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmãtoarele:
Tribunalul Iaşi, prin Închirierea din 9 decembrie 1996, pronunţatã în Dosarul nr. 1.713/1996, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1996, ridicatã de Societatea Comercialã "Faliment" - S.R.L. Iaşi.
În motivarea exceptiei se arata ca <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu a fost înaintatã spre aprobare Parlamentului în termenul prevãzut de art. 2 din Legea nr. 4/1994, ceea ce determina ineficienta juridicã a acesteia.
Exprimandu-şi opinia potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Tribunalul Iaşi apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã este vadit nefondata întrucât: se face confuzie între sancţiunea încetãrii efectelor ordonanţei datoratã pretinsei nerespectari a procedurii de aprobare prevãzute de Legea nr. 4/1994 şi neconstituţionalitatea acestui act normativ care presupune contradictia dintre dispoziţiile sale şi Constituţie; indiferent de respectarea prevederilor Legii nr. 4/1994, <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a cãpãtat putere de lege pentru faptele sãvârşite, cum este cazul în speta, ulterior Legii nr. 12/1995 prin care ordonanta a fost aprobatã.
În scopul soluţionãrii, în temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea a solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Senatul, prin Comisia juridicã, de numiri, disciplina, imunitãţi şi validari, apreciazã ca excepţia este vadit neîntemeiatã.
Camera Deputaţilor a comunicatã ca <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisã la data de 21 ianuarie 1994 şi a fost înaintatã Parlamentului la data de 29 ianuarie 1994 (Camera Deputaţilor) şi la data de 30 ianuarie 1994 (Senalul României); Parlamentul şi-a reluat lucrãrile în prima sesiune ordinarã la data de 1 februarie 1994; Ordonanta Guvernului a fost discutata şi aprobatã prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera excepţia neîntemeiatã, deoarece <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisã în baza şi în limitele prevãzute în Legea de abilitare nr. 4/1994 şi a fost aprobatã, cu modificãri, prin Legea nr. 12/1995.

CURTEA,

având în vedere încheierea de sesizare, punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului şi al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 , raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de necostitutionalitate cu care a fost legal sesizatã.
Prin excepţia invocatã de Societatea Comercialã "Faliment" - S.R.L. Iaşi se susţine ca <>Ordonanta Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici este neconstitutionala, deoarece nu a fost înaintatã Parlamentului spre aprobare, în temeiul prevãzut de art. 2 din Legea nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi autorizarea contractãrii şi garantarii unor credite externe. Se apreciazã ca aceasta omisiune lipseşte de eficienta juridicã ordonanta menţionatã.
Excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã şi urmeazã a fi respinsã ca vadit nefondata.
ART. 1 din Legea nr. 4 din 13 ianuarie 1994, prin care Guvernul este abilitat sa emita ordonanţe, prevede ca acestea urmeazã sa fie adoptate "de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi pana la reluarea lucrãrilor Parlamentului în prima sesiune ordinarã a anului 1994", iar art. 2 din aceeaşi lege stabileşte ca ordonanţele sa fie înaintate Parlamentului spre aprobare, pana la reluarea lucrãrilor acestuia în prima sesiune ordinarã a anului 1994.
ART. 114 din Constituţie, referitor la delegarea legislativã, prevede la alin. (3): "Dacã legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobãrii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei".
Asa cum rezulta din datele comunicate de Camera Deputaţilor, Parlamentul şi-a reluat lucrãrile în prima sesiune ordinarã la data de 1 februarie 1994, iar Ordonanta Guvernului nr. 18, emisã la data de 21 ianuarie 1994, a fost înaintatã spre aprobare Camerei Deputaţilor la data de 29 ianuarie 1994 şi Senatului la data de 30 ianuarie 1994. Prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995 a fost aprobatã <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , emisã în baza Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi autorizarea contractãrii şi garantarii unor credite externe. Legea nr. 12/1995 a fost adoptatã de Senat şi de Camera Deputaţilor în şedinţele din 28 decembrie 1994 şi, respectiv, 29 decembrie 1994 şi a fost promulgatã prin Decretul nr. 13 din 2 februarie 1995.
Din cele arãtate rezulta ca, în ceea ce priveşte procedura şi termenele de aprobare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 , au fost respectate întru totul dispoziţiile Legii nr. 4/1994.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) şi al art. 25 din Legea nr. 47/1992, în unanimitate,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 , invocatã de Societatea Comercialã "Faliment" - S.R.L. Iaşi în Dosarul Tribunalului Iaşi nr. 1.713/1996.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã în şedinţa din 29 mai 1997.


PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu


Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016