Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 144 din 21 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 12 martie 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, excepţie ridicatã de Amet Orhan Danior în Dosarul nr. 15.170/55/2010 al Judecãtoriei Arad - Secţia civilã şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 252D/2011.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 februarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 15.170/55/2010, Judecãtoria Arad - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de petentul Amet Orhan Danior, în contradictoriu cu intimatul Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România S.A. - Direcţia Regionalã de Drumuri şi Poduri Timişoara - Secţia Drumuri Naţionale Arad, într-o cauzã civilã având ca obiect o plângere contravenţionalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã "Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor [...] nu îndeplineşte exigenţele impuse de art. 115 alin. (4) din Constituţie [...], ceea ce atrage şi înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5)."
Instanţa de judecatã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu poate fi primitã, deoarece autorul acesteia "face confuzie între o ordonanţã simplã şi o ordonanţã de urgenţã."
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestei ordonanţe, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5) care consacrã obligativitatea respectãrii supremaţiei Constituţiei şi a legilor şi ale art. 115 alin. (4) potrivit cãrora "Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 a fost emisã în temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, fiind adoptatã sub regimul prevederilor art. 114 alin. (1) din Constituţia în redactarea anterioarã revizuirii din anul 2003, prevederi care corespund celor ale art. 115 alin. (1) din Constituţia republicatã, conform cãrora "Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice."
Curtea observã cã autorul excepţiei invocã în mod greşit prevederile constituţionale ale art. 115 alin. (4). Acestea nu sunt incidente în speţã, deoarece sunt aplicabile ordonanţelor de urgenţã, iar nu şi ordonanţelor simple ale Guvernului.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, excepţie ridicatã de Amet Orhan Danior în Dosarul nr. 15.170/55/2010 al Judecãtoriei Arad - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 februarie 2012.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
______
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: