Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 140 din 5 octombrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 140 din 5 octombrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 540 din 4 noiembrie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 146 din Codul penal, ridicatã de Condrat Echimov, Alexandru Prodan şi Nicolae Stoean în Dosarul nr. 2.209/1998 al Tribunalului Constanta - Secţia penalã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 30 septembrie 1999 şi au fost consemnate în încheierea din acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 5 octombrie 1999.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 mai 1999 Tribunalul Constanta - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 146 din Codul penal, excepţie ridicatã de Condrat Echimov, Alexandru Prodan şi Nicolae Stoean într-o cauza penalã privind pe autorii exceptiei, trimişi în judecata pentru sãvârşirea infracţiunilor prevãzute la art. 215 şi 282 din Codul penal.
În motivarea exceptiei autorii acesteia susţin ca dispoziţiile art. 146 din Codul penal sunt neconstituţionale, în partea referitoare la producerea unei pagube mai mari de 50.000.000 lei, text la care face trimitere alineatul ultim al art. 215 din Codul penal, potrivit cãruia "Înşelãciunea care a avut consecinţe deosebit de grave se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi". Se arata ca textul criticat contravine prevederilor art. 123 alin. (2) din Constituţie, privind înfãptuirea justiţiei. Or, dacã judecãtorul poate aprecia gravitatea perturbarii activitãţii, el este limitat în cazul unei pagube materiale a carei valoare este mai mare de 50.000.000 lei, deoarece depãşirea acestei limite duce automat la aprecierea faptei ca având consecinţe deosebit de grave. Totodatã textul art. 146 din Codul penal este neconstitutional şi pentru ca nu prevede, în locul stabilitatii legii, un element variabil şi relativ, determinat de actualele realitati economice. Ca urmare a devalorizarii monedei naţionale, consecinţele deosebit de grave privesc în fapt o suma actualizatã de circa 10.000.000 lei. Consecinta este, în opinia autorilor exceptiei, o imensa nedreptate, deoarece pentru o paguba care înseamnã, în valori reale, doar 10.000.000 lei se poate ajunge la o pedeapsa de maximum 20 de ani închisoare, la fel ca şi pentru infracţiunea de omor, prevãzutã în art. 174 din Codul penal.
Exprimandu-şi opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, instanta de judecata apreciazã ca aceasta este intemeiata, fiind o încãlcare a prevederilor art. 123 alin. (2) din Constituţie, deoarece textul art. 146 din Codul penal ingradeste libertatea de apreciere a judecãtorului. Aceasta libertate este exclusa atâta timp cat paguba materialã, stabilitã de partea vãtãmatã, depãşeşte valoarea de 50.000.000 lei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere primit din partea Guvernului se considera ca legiuitorul a prevãzut doua criterii pentru stabilirea gravitatii consecinţelor produse prin infracţiunile contra patrimoniului: unul constând în valoarea pagubei materiale produse, peste 50.000.000 lei, iar altul reprezentat de gravitatea perturbarii activitãţii unei persoane juridice sau fizice. Guvernul apreciazã ca prin stabilirea acestor criterii nu se aduce atingere principiului independentei judecãtorilor, consacrat la art. 123 alin. (2) din Constituţie, întrucât trimiterea la lege din cuprinsul dispoziţiilor constituţionale priveşte inclusiv legea penalã, deci şi art. 146 din Codul penal. Pe de alta parte, judecãtorii nu sunt independenţi fata de lege, ei sunt chemaţi sa aplice toate reglementãrile în vigoare, inclusiv art. 146 din Codul penal, astfel încât acest text nu aduce atingere principiului constituţional al independentei judecãtorilor.
Dar, deşi nu exista temeiuri care sa justifice concluzia ca dispoziţiile art. 146 din Codul penal sunt neconstituţionale, în raport cu art. 123 alin. (2) din Constituţie, Guvernul apreciazã ca actualul criteriu de evaluare a consecinţelor deosebit de grave, în funcţie de producerea unei pagube mai mari de 50.000.000 lei, trebuie sa fie reapreciat fata de noile realitati economice. Guvernul se referã, în acest sens, la Decizia Curţii Constituţionale nr. 148/1998, prin care a fost respinsã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 146 din Codul penal, dar prin care s-a reţinut şi faptul ca limita de 50.000.000 lei, prevãzutã de acest articol, nu mai reprezintã o valoare fixa fata de care se impune un regim sanctionator mai sever. În aceeaşi decizie Curtea Constituţionalã a statuat ca, potrivit competentei sale, ea nu poate modifica sau completa prevederea legalã supusã controlului, deoarece s-ar substitui Parlamentului.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi prevederile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Din examinarea încheierii de sesizare, precum şi a motivelor formulate de autorul exceptiei rezulta ca acesta a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 146 din Codul penal numai în partea referitoare la limita valoricã de 50.000.000 lei, stabilitã pentru determinarea consecinţelor deosebit de grave. Se susţine, în esenta, ca acest text contravine dispoziţiilor art. 123 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia "Judecãtorii sunt independenţi şi se supun numai legii".
Art. 146 din Codul penal prevede: "Prin consecinţe deosebit de grave se înţelege o paguba materialã mai mare de 50.000.000 lei sau o perturbare deosebit de grava a activitãţii, cauzatã unei autoritãţi publice sau oricãreia dintre unitãţile la care se referã art. 145 ori altei persoane juridice sau fizice."
Referirea autorului exceptiei la art. 123 alin. (2) din Constituţie, atunci când se invoca neconstituţionalitatea textului de lege criticat, nu are relevanta în cauza.
Asupra prevederilor legale criticate de autorii exceptiei invocate Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin Decizia nr. 148 din 27 octombrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 9 martie 1999, precum şi prin alte decizii ulterioare şi a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 146 din Codul penal. Deşi a constatat ca, într-adevãr, în condiţiile unei rate ridicate a inflaţiei, limita de 50.000.000 lei prevãzutã în art. 146 din Codul penal nu mai reprezintã o valoare fixa, fata de care se impune un regim sanctionator mai sever, aceasta nu înseamnã ca dispoziţiile criticate contravin prevederilor Constituţiei. Totodatã s-a precizat ca, potrivit competentei sale, înscrisã în <>art. 144 din Constituţie şi în Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã verifica, în cadrul controlului de constitutionalitate a legilor, conformitatea acestora cu dispoziţiile constituţionale, fãrã însã a putea modifica sau completa prevederea legalã supusã controlului. Prin urmare, Curtea Constituţionalã nu se poate substitui Parlamentului pentru modificarea limitei valorice prevãzute în art. 146 din Codul penal.
Întrucât în cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea acestei jurisprudente, excepţia urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 146 din Codul penal, excepţie ridicatã de Condrat Echimov, Alexandru Prodan şi Nicolae Stoean în Dosarul nr 2.209/1998 al Tribunalului Constanta - Secţia penalã.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 octombrie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016