Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 14 din 15 ianuarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si   art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinte proprietate personala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 14 din 15 ianuarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinte proprietate personala

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 6 februarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã, excepţie ridicatã de Otilia Radu şi Ionel Radu în Dosarul nr. 5.714/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii dã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece, pe de o parte, textele de lege criticate nu au legãturã cu soluţionarea litigiului dedus judecãţii iar, pe de altã parte, critica de neconstituţionalitate este fundamentatã exclusiv în considerarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, norme care sunt însã în prezent abrogate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 5.714/30/2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã.
Excepţia a fost ridicatã de Otilia Radu şi Ionel Radu într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unui recurs formulat împotriva unei sentinţe prin care s-a respins acţiunea de anulare a unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt discriminatorii prin condiţiile restrictive impuse cu privire la accesul tinerilor la o anumitã formã de ocrotire socialã şi de dezvoltare, respectiv atribuirea unei suprafeţe de teren în vederea construirii unei locuinţe proprietate personalã. În concret, autorii excepţiei se referã la condiţia prevãzutã de <>art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 15/2003 , potrivit cãreia, pentru obţinerea acestei facilitãţi, este necesar ca pãrinţii tinerilor solicitanţi sã nu deţinã sau sã nu fi deţinut în ultimii 10 ani în proprietate un teren în suprafaţã mai mare de 500 mp în mediul urban sau de 5.000 mp în mediul rural, indiferent de localitatea în care este situat terenul. În opinia lor, aceastã prevedere impune condiţii discriminatorii pentru solicitanţii de teren, condiţii care excedeazã conduitei lor.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Textele de lege criticate stabilesc condiţii obiective de atribuire a terenurilor în discuţie, întrucât se impune ca ajutorul acordat de stat în sprijinul unei categorii sociale sã corespundã unor nevoi reale, care nu pot fi stabilite decât pe baza unor criterii legale.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece textele de lege criticate nu cuprind privilegii sau discriminãri în raport cu criteriile egalitãţii în drepturi, prevãzute de art. 4 din Legea fundamentalã.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile <>art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã sunt constituţionale, întrucât acestea nu conţin în sine nicio dispoziţie de naturã sã încalce principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 22 ianuarie 2003, astfel cum au fost modificate şi completate prin dispoziţiile pct. 2 şi 3 ale articolului unic din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 101/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003, şi ale <>art. I pct. 3, 4 şi 5 din Legea nr. 175/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 20 mai 2004. Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 2: "(1) De prevederile art. 1 beneficiazã, o singurã datã, tinerii în vârstã de pânã la 35 de ani, care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au împlinit vârsta de 18 ani;
b) nu au avut sau nu deţin în proprietate o locuinţã sau un teren destinat construirii unei locuinţe proprietate personalã, atât în localitatea în care se solicitã atribuirea în folosinţã a unui teren, cât şi în alte localitãţi;
c) abrogat.
(2) Consiliile locale pot stabili criterii suplimentare faţã de cele prevãzute la alin. (1), în vederea atribuirii terenurilor disponibile."
- Art. 3: "(1) Cererea pentru atribuirea terenului se depune la consiliul local al comunei, oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti în care solicitantul are domiciliul.
(2) Cererea cuprinde numele şi prenumele solicitantului şi domiciliul acestuia, la care se anexeazã o copie de pe certificatul de naştere, o copie de pe cartea de identitate, o declaraţie a solicitantului, pe propria rãspundere, în care se menţioneazã cã nu deţine sau nu a deţinut în proprietate o locuinţã sau un teren destinat construirii unei locuinţe."
Autorii excepţiei considerã cã textele de lege menţionate încalcã prevederile art. 4 - "Unitatea poporului şi egalitatea între cetãţeni", ale art. 16 - "Egalitatea în drepturi" şi ale art. 49 - "Protecţia copiilor şi a tinerilor" din Constituţie, precum şi ale art. 6 - "Dreptul la un proces echitabil" şi ale art. 14 - "Interzicerea discriminãrii" din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã, în opinia autorilor excepţiei, prevederile <>art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã contravin principiului egalitãţii cetãţenilor în drepturi şi normelor constituţionale care garanteazã protecţia copiilor şi a tinerilor, deoarece impun condiţii "discriminatorii" şi "restrictive" la atribuirea unei suprafeţe de teren în vederea construirii de locuinţã proprietate personalã. În acest sens, autorii excepţiei fac trimitere în special la dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, potrivit cãrora, pentru obţinerea acestei facilitãţi, este necesar ca pãrinţii tinerilor solicitanţi sã nu deţinã sau sã nu fi deţinut în ultimii 10 ani în proprietate un teren în suprafaţã mai mare de 500 mp în mediul urban sau de 5.000 mp în mediul rural, indiferent de localitatea în care este situat terenul.
Or, Curtea constatã cã acest text de lege a fost abrogat expres prin dispoziţiile <>art. I pct. 4 din Legea nr. 175/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 20 mai 2004, astfel cã acesta nu era în vigoare la momentul sesizãrii Curţii Constituţionale cu prezenta excepţie. Ca atare, în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 15/2003 urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
De altfel, se constatã cã întreaga criticã de neconstituţionalitate este formulatã prin raportare la o redactare anterioarã a art. 2 şi 3 din lege, aceea dinaintea modificãrilor intervenite prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 101/2003 şi <>Legea nr. 175/2004 , dar care nu au schimbat soluţia legislativã de principiu. Astfel, în condiţiile în care prevederile art. 2 alin. (1) lit. c) sunt, în realitate, abrogate, iar critica de neconstituţionalitate, deşi indicã atât art. 2 în ansamblul sãu, cât şi art. 3, care conţin norme cu privire la elementele specifice cererii solicitantului, nu vizeazã în concret decât condiţia impusã de textul de lege abrogat, Curtea observã cã, practic, critica de neconstituţionalitate este lipsitã de obiect. De altfel, în afara unor expresii generice, de tipul "condiţii restrictive şi discriminatorii", autorii excepţiei nu argumenteazã în ce constã, în concret, pretinsa contrarietate dintre celelalte dispoziţii de lege atacate şi normele constituţionale şi convenţionale invocate.
Aşa fiind, Curtea urmeazã sã respingã ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personalã, excepţie ridicatã de Otilia Radu şi Ionel Radu în Dosarul nr. 5.714/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 ianuarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016