Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) şi (5), ale art. 44 lit. e) şi ale <>art. 46 alin. (1) pct. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , având în vedere prevederile Deciziei preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 131/2002 privind regimul de autorizare generalã pentru furnizarea reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice, preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie. ART. 1 Prezenta decizie are ca obiect impunerea unor cerinţe minimale de calitate pentru furnizarea anumitor servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, în vederea asigurãrii satisfacerii intereselor utilizatorilor finali. ART. 2 În vederea asigurãrii unor niveluri minime ale calitãţii serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului, prin prezenta decizie se stabilesc un set minimal de indicatori de calitate a serviciilor şi valorile minime acceptate pentru parametrii aferenţi, precum şi un set minimal de caracteristici tehnice necesare atingerii nivelurilor de calitate impuse. ART. 3 (1) Furnizorii serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului au urmãtoarele obligaţii: a) de a respecta cerinţele minimale de calitate prevãzute de prezenta decizie; b) de a raporta periodic Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii, denumita în continuare ANRC, valorile parametrilor aferenţi indicatorilor de calitate a furnizarii serviciilor, în condiţiile prevãzute în anexele la prezenta decizie. (2) În cazul obligaţiilor de raportare cu periodicitate trimestriala, raportarile se vor realiza la datele de 25 ianuarie, 25 aprilie, 25 iulie şi 25 octombrie, dar dupã împlinirea unui termen de 6 luni de la data estimativã indicatã în notificare pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice respective. (3) În cazul obligaţiilor de raportare cu periodicitate anuala, raportarile se vor realiza la data de 25 ianuarie, dar dupã împlinirea unui termen de 6 luni de la data estimativã indicatã în notificare pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice respective. ART. 4 (1) Transmiterea documentelor care conţin valorile parametrilor prevãzuţi la art. 3 alin. (1) lit. b) se poate efectua cãtre sediul central sau oficiul teritorial al ANRC în raza cãruia se situeaza domiciliul/sediul furnizorului numai în unul dintre urmãtoarele moduri: a) prin depunere, personal sau de cãtre un reprezentant al furnizorului, sub luare de semnatura; b) prin serviciul de trimitere recomandatã cu confirmare de primire; c) ca înscris în forma electronica, cãruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsã, bazatã pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnãturii electronice. (2) Este consideratã data a transmiterii, dupã caz, data înscrierii în registrul general de intrare-ieşire a corespondentei al ANRC, data confirmãrii primirii prin serviciul de trimitere recomandatã cu confirmare de primire sau data confirmãrii primirii înscrisului în forma electronica. ART. 5 (1) Nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. a) constituie contravenţie, conform prevederilor <>art. 55 alin. (1) lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 . (2) În cazul nerespectãrii obligaţiei prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b), ANRC poate aplica amenzile administrative prevãzute la <>art. 56 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 . ART. 6 Cerinţele minimale de calitate prevãzute în prezenta decizie vor fi modificate periodic în funcţie de rezultatele raportarilor periodice şi de evolutiile tehnologice în domeniu. ART. 7 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta decizie. ART. 8 Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii, Ion Smeeianu Bucureşti, 16 decembrie 2002. Nr. 138/EN. ANEXA 1 SERVICIUL DE TELEFONIE DESTINAT PUBLICULUI Definitie: Serviciul de telefonie destinat publicului este serviciul de comunicaţii electronice destinat publicului, care consta în transportul direct şi în timp real al vocii prin intermediul unei reţele publice de comunicaţii electronice comutate, astfel încât orice utilizator conectat la un punct terminal al reţelei sa poatã comunica cu orice utilizator conectat la un alt punct terminal al reţelei. Banda standard de transmisie a vocii este cuprinsã între 300 şi 3.400 Hz, cu atenuare la capetele benzii de 8,7 dB fata de atenuarea la frecventa de referinta de 1.020 Hz. Indicatori minimali de calitate Aceşti indicatori minimali de calitate se aplica numai serviciului de telefonie destinat publicului furnizat prin intermediul unei reţele publice fixe de comunicaţii electronice. 1. Timpul necesar pentru începerea furnizarii serviciului Definitie: Timpul necesar pentru începerea furnizarii serviciului este reprezentat de intervalul de timp cuprins între momentul primirii de cãtre furnizorul de servicii a cererii de furnizare a serviciului şi momentul în care acest serviciu devine disponibil pentru utilizatorul care a formulat cererea. Se vor lua în considerare numai cererile pentru care exista condiţii tehnice de instalare. Acest indicator se aplica în cazul instalãrii unei noi linii telefonice, precum şi în cazul în care este instalata o linie suplimentarã de acces, inclusiv în cazul trecerii de la PSTN la ISDN. Consideratii privind mãsurarea parametrilor acestui indicator Se vor raporta valorile urmãtorilor parametri: - intervalul de timp în care 95% din cereri sunt soluţionate; - intervalul de timp în care 99% din cereri sunt soluţionate; - procentajul cererilor soluţionate în intervalul de timp convenit cu utilizatorul. Primii doi parametri vor fi calculati în zile efective, iar nu în zile lucrãtoare. Din calculul acestora se vor exclude cazurile în care utilizatorul solicita amânarea începerii furnizarii serviciului. 2. Deranjamente raportate per linie de acces pe an Definiţii: Un raport de deranjament valid este un raport asupra întreruperii sau degradãrii serviciului, redactat de cãtre un utilizator şi atribuit reţelei prin intermediul cãreia se furnizeazã serviciul sau oricãrei reţele interconectate cu prima, prin intermediul cãreia se transporta apelurile generate de serviciul respectiv. Sunt excluse cazurile în care întreruperea sau degradarea serviciului este cauzatã de defectarea unui echipament terminal. Raportarile privitoare la ratele de acces de baza sau primar (BRA/PRA) sau la accesul de tip analog multilinie vor fi înregistrate ca o raportare unica, indiferent de numãrul de canale activate sau afectate. De asemenea, numãrul de linii de acces considerate va fi 1 pentru rate de acces de baza sau primar, indiferent de numãrul de canale activate. În cazul furnizarii indirecte a serviciului, numãrul de linii de acces se va înlocui cu numãrul de utilizatori ai serviciului (înregistrãri CLI sau de coduri PIN). O linie de acces este un circuit capabil sa stabileascã o legatura vocala între punctul terminal al reţelei şi centrala localã. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Calculul parametrului acestui indicator se face realizandu-se raportul dintre totalul raportarilor valide de deranjamente din perioada de colectare a datelor şi numãrul mediu de linii de acces sau de înregistrãri ale serviciului existente în reţeaua respectiva în intervalul de timp pentru care se efectueazã evaluarea. Se va lua în calcul un numãr mediu de linii (sau utilizãri ale serviciului indirect) în reţea, numãr calculat în funcţie de variatia acestuia în intervalul temporal dat. Raportarile de deranjamente vor fi în general prezumate ca fiind valide. Parametrul se va calcula separat pentru servicii directe şi indirecte. 3. Timpul de remediere a deranjamentelor Definitie: Timpul de remediere a deranjamentelor reprezintã durata de timp masurata între momentul în care deranjamentul a fost raportat la adresa publica indicatã de cãtre furnizorul de servicii şi momentul în care elementul serviciului sau serviciul reclamat a fost readus la parametrii normali de funcţionare. Consideratii privind mãsurarea parametrilor acestui indicator Furnizorul serviciului de telefonie destinat publicului va face public intervalul orar în care se pot depune la adresa publica desemnatã în acest scop notificãri cu privire la deranjamente. Nu se vor lua în calcul cazurile în care furnizorul de servicii încheie cu utilizatorul un contract în care se obliga sa furnizeze servicii preferenţiale de remediere a deranjamentelor, altele decât cele oferite în mod curent. Se vor raporta valorile urmãtorilor parametri: - timpul necesar remedierii deranjamentelor referitoare la linia de acces, în cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 80% din cazuri; - timpul necesar remedierii deranjamentelor referitoare la linia de acces, în cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 95% din cazuri; - timpul necesar remedierii tuturor celorlalte deranjamente raportate, în cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 80% din cazuri; - timpul necesar remedierii tuturor celorlalte deranjamente raportate, în cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 95% din cazuri; - procentajul deranjamentelor totale remediate în termenul convenit cu utilizatorul din totalul deranjamentelor valide raportate. Se vor exclude din statistica cazurile referitoare la deranjamentele a cãror remediere rezida în interiorul altor reţele de comunicaţii electronice, interconectate cu prima, despre care furnizorul serviciului de telefonie destinat publicului nu poate primi informaţii privind remedierea problemei apãrute. Statistica va cuantifica deranjamentele remediate în perioada de colectare a datelor, indiferent de momentul în care s-a produs raportarea deranjamentului. 4. Rata apelurilor nereusite Definitie: Un apel nereusit este un apel cãtre un numãr de identificare valid, corect format, la care nu se obţine nici ton de ocupat, nici ton de apel, nici semnal de rãspuns în cel mult 30 de secunde de când informaţiile necesare identificarii utilizatorului apelat au fost recepţionate de reţea. Consideratii privind mãsurarea parametrilor acestui indicator Rata apelurilor nereusite este reprezentatã de raportul procentual dintre numãrul de apeluri nereusite şi totalul apelurilor încercate într-o perioada de timp specificatã. Se vor raporta valorile urmãtorilor parametri: - procentajul apelurilor nereusite la nivel local; - procentajul apelurilor nereusite la nivel naţional; - procentajul apelurilor nereusite la nivel internaţional. Valorile parametrilor nationali şi internationali vor fi furnizate defalcat pentru fiecare transportator utilizat şi aflat sub jurisdicţia statului roman. Pentru parametrul internaţional nu se impun valori limita. 5. Timpul de stabilire a conexiunii Definitie: Timpul de stabilire a conexiunii reprezintã intervalul dintre momentul în care informaţiile de adresa cerute pentru stabilirea conexiunii au fost recepţionate de reţea şi momentul în care partea apelanta receptioneaza ton de ocupat, ton de apel sau semnal de rãspuns de la partea apelata. Consideratii privind mãsurarea parametrilor acestui indicator Se vor raporta valorile urmãtorilor parametri: - valoarea medie (în secunde) pentru stabilirea apelurilor la nivel local; - timpul (în secunde) în care 95% din totalul legãturilor telefonice locale sunt stabilite; - valoarea medie (în secunde) pentru stabilirea apelurilor la nivel naţional; - timpul (în secunde) în care 95% din totalul legãturilor telefonice naţionale sunt stabilite; - valoarea medie (în secunde) pentru stabilirea apelurilor la nivel internaţional; - timpul (în secunde) în care 95% din totalul legãturilor telefonice internaţionale sunt stabilite. Apelurile considerate nereusite nu se iau în calcul. Valorile parametrilor nationali şi internationali vor fi furnizate defalcat pentru fiecare transportator utilizat şi aflat sub jurisdicţia statului roman. Pentru parametrul internaţional nu se impun valori limita. 6. Timpul de rãspuns pentru servicii de "operatoare" Definitie: Timpul de rãspuns pentru servicii de "operatoare" reprezintã intervalul de timp dintre momentul în care informaţia de adresa pentru un serviciu de "operatoare" a fost corect recepţionatã de reţea şi momentul în care operatorul uman rãspunde utilizatorului apelant pentru a-i furniza serviciul solicitat. Consideratii privind mãsurarea parametrilor acestui indicator Serviciile la care face referire acest indicator sunt cele care pot fi apelate utilizându-se formate speciale de accesare (numere scurte de trei cifre, cu excepţia numerelor de acces la serviciile de urgenta, de tip 112). Serviciile furnizate în întregime în mod automat nu se iau în calcul. Se vor raporta valorile urmãtorilor parametri: - timpul mediu de rãspuns; - procentajul apelurilor cãtre servicii de "operatoare" la care s-a rãspuns în maximum 30 de secunde din totalul apelurilor cãtre aceste servicii. 7. Disponibilitatea telefoanelor publice cu plata Definitie: Telefonul public cu plata este acel echipament terminal de telefonie pus la dispoziţie publicului de cãtre un furnizor al serviciului de telefonie destinat publicului, care poate funcţiona atât ca terminal apelant, cat şi ca terminal apelat. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Se va calcula raportul procentual dintre numãrul de posturi telefonice publice în funcţiune şi totalul posturilor telefonice publice aparţinând furnizorului. 8. Corectitudinea facturii Definitie: O reclamaţie ce vizeazã corectitudinea facturii reprezintã o expresie a dezacordului utilizatorului în legatura cu corespondenta dintre obligaţia sa de plata şi serviciile efectiv furnizate. Nu se va confunda reclamaţia de acest fel cu o cerere de informaţii suplimentare cu privire la factura primitã. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Se va calcula raportul procentual dintre numãrul reclamatiilor cu privire la corectitudinea facturii şi numãrul total al facturilor emise în trimestrul pentru care se face raportarea. Vor fi luate în calcul toate reclamaţiile de acest fel primite, indiferent de validitatea lor. Tabelul 1.1. Indicatori minimali de calitate pentru serviciul de telefonie destinat publicului
Tabelul 1.1. Indicatori minimali de calitate pentru serviciul
de telefonie destinat publicului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Indicator Valoare Periodicitatea raportarii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Timpul necesar pentru începerea furnizarii serviciului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.1. 95% din cazuri*1) Max. 6O zile Anual
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.2. 99% din cazuri*1) Max. 75 zile Anual
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.3 % cazuri rezolvate la termenul Min. 98% Anual
convenit*1)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Ponderea deranjamentelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.1. deranjamente/linie de acces/an*1) Max. O,3 Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.2. deranjamente/linie de acces/an*2) Max. O,4 Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Timpul de remediere a deranjamentelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.1. Intervalul de remediere a 80%
din deranjamente*1) Max. 14h Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.2. Intervalul de remediere a 95%
din deranjamentele sesizate pe Max. 16h Trimestrial
liniile de acces*1)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.3. Intervalul de remediere a 8O% din
deranjamentele de orice alt tip*1)*2) Max. 24h Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.4. Intervalul de remediere a 95% din
deranjamentele de orice alt tip*1)*2) Max. 48h Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.5.1. % deranjamente remediate la
termenul stabilit cu utilizatorul
pentru servicii directe*1) Min. 98% Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.5.2. % deranjamente remediate la
termenul stabilit cu utilizatorul
pentru servicii indirecte*2) Min. 99% Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Rata apelurilor nereusite
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.1. % din totalul apelurilor locale*1)*2) Max. 8% Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.2. % din totalul apelurilor
naţionale*1)*2)*3) Max. 1O% Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.3. % din totalul apelurilor
internaţionale*1)*2)*3)*4) - Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Timpul de stabilire a conexiuni
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.1. Timpul mediu de stabilire pentru
convorbiri locale*1)*2) Max. 4 sec. Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.2. Timpul necesar pentru stabilirea
a 95% din totalul convorbirilor
locale*1)*2) Max. 6 sec. Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.3. Timpul mediu de stabilire pentru
convorbiri naţionale*1)*2)*3) Max. 6 sec. Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.4. Timpul necesar pentru stabilirea a
95% din totalul convorbirilor Max. 7,5 sec. Trimestrial
naţionale*1)*2)*3)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.5. Timpul mediu de stabilire pentru
convorbiri internaţionale*1)*2)*3)*4) - Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.6. Timpul necesar pentru stabilirea a
95% din totalul convorbirilor - Trimestrial
internaţionale*1)*2)*3)*4)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Timpul de rãspuns pentru servicii
de "operatoare"
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.1. Timpul mediu de rãspuns Max. 3O sec. Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.2. % apeluri cãtre servicii de
operator la care s-a rãspuns în Min. 9O% Trimestrial
maximum 3O secunde
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Disponibilitatea telefoanelor publice
cu plata
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.1. % telefoane publice cu plata în Min. 9O% Trimestrial
funcţiune
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Corectitudinea facturii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.1. % reclamaţii cu privire la
corectitudinea facturii Max. 2% Trimestrial
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
*1) "serviciu direct" = serviciu oferit de cãtre un furnizor de servicii
de comunicaţii electronice care furnizeazã şi reţeaua de acces
*2) "serviciu indirect" = serviciu oferit de cãtre un furnizor de servicii
de comunicaţii electronice, pentru care reţeaua de transport este
selectata de cãtre utilizator printr-o forma de selectare a
transportatorului;
*3) cifrele vor fi furnizate defalcat pentru fiecare transportator utilizat
şi aflat sub jurisdicţia statului roman;
*4) nu se impun valori limita; indicatorul se raporteazã cãtre ANRC urmând
a fi monitorizat şi dat publicitãţii;
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 2 SERVICIUL DE LINII ÎNCHIRIATE Definitie: Serviciul de linii închiriate este serviciul de comunicaţii electronice destinat publicului, care oferã o capacitate de transmisie transparenta şi permanenta între doua puncte ale reţelelor şi care nu permite posibilitatea comutãrii la cererea utilizatorilor. A. Indicatori minimali de calitate 1. Disponibilitatea serviciului de linii închiriate Definitie: Disponibilitatea serviciului reprezintã timpul mediu de realã sau potenţiala utilizare a serviciului în condiţii de performanta specificate, exprimat în procente, din perioada de observare. Consideratii privind mãsurarea parametrilor indicatorului
Perioada de observare - Σ Perioada de nedisponibilitate
Disponibilitatea = ───────────────────────────────────────────────────────
Perioada de observare
Nr. perioadelor de nedisponibilitate
Frecventa caderilor = ──────────────────────────────────────
Perioada de observare
Disponibilitatea serviciului va fi evaluatã în decursul unei lungi perioade de observare (minimum 3 luni) şi nu poate fi masurata utilizându-se un singur test. Valorile parametrilor vor fi raportate trimestrial. Perioadele de nedisponibilitate ce trebuie evaluate în cazul liniilor închiriate se pot datora în general uneia dintre urmãtoarele trei cauze: 1. deranjamente reclamate de utilizator (fault reports) şi confirmate prin testele şi investigaţiile efectuate de furnizorul serviciului; 2. abateri de la serviciul normal constatate de utilizator (impaired service reports), acesta continuand totuşi sa utilizeze serviciul cu performanţe degradate; 3. întreruperi planificate ale serviciului, de exemplu în scopul efectuãrii unor reparaţii sau unor activitãţi de verificare şi întreţinere. NOTA: Condiţiile şi procedurile cu privire la mãsurarea disponibilitatii se regãsesc în standardele armonizate la nivel european: ETSI EN 300 418; EN 300 419; EN 300 448; EN 300 449; EN 300 451; EN 300 452. Valorile impuse pentru parametrii disponibilitate, respectiv frecventa caderilor, se regãsesc în tabelul 2.1.
Tabelul 2.1. Indicatori minimali de calitate pentru serviciul de
linii închiriate
┌────────────┬──────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐
│ │ Legãturi terestre │Legãturi prin satelit │
│ ├───────────────────┬──────────────────┼──────────────────────────┤
│ │Disponibilitatea │ Frecventa │ Disponibilitatea │
│ │ serviciului │ caderilor │ serviciului │
│ Indicatori │ │ (pe an) │ │
├────────────┼────────┬──────────┼────────┬─────────┼─────────┬────────────────┤
│ │Valoare │ Valoare │ Valoare│ Valoare │ Valoare │ Valoare │
│ │ medie │ minima │ medie │ minima │ medie │ minima │
├────────────┼────────┼──────────┼────────┼─────────┼─────────┼────────────────┤
│Indicatori │ │ │ │ │ │ │
│standard │97,3% │94,7% │ 590 │ 1.590 │Nu este │ 97,0% │
│ │ │ │ │ │ impusa │ │
├────────────┼────────┼──────────┼────────┼─────────┼─────────┼────────────────┤
│Indicatori │ │ │ │ │ Nu este │ │
│pentru │ │ │ │ │ impusa │ │
│calitate │ │ │ │ │ │ │
│superioarã │99,5% │ 98,2% │ 230 │ 625 │ │ 99,2% │
└────────────┴────────┴──────────┴────────┴─────────┴─────────┴────────────────┘
B. Caracteristici tehnice pentru setul minim de linii închiriate Dupã natura semnalului transmis liniile închiriate se clasifica în: - linii închiriate analogice; - linii închiriate digitale. 1. Linii închiriate analogice Conform standardelor tehnice elaborate de ETSI, liniile închiriate analogice sunt împãrţite în urmãtoarele categorii: - linii de calitate obişnuitã (A2O, A4O), cu 2 sau 4 fire; - linii de calitate specialã (A2S, A4S), cu 2 sau 4 fire.
Tabelul 2.2. Tipuri de linii închiriate analogice
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul
liniei
închiriate Referinta
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acces şi echipamente terminale;
A2O ETSI EN 3OO 448 Linii închiriate analogice, pe 2 fire, cu banda
vocala de calitate obişnuitã,
Caracteristicile conexiunii şi prezentarea
interfetei de reţea.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acces şi echipamente terminale;
Linii inchinate analogice, pe 2 fire, cu banda
A2S ETSI EN 3OO 449 vocala de calitate specialã.
Caracteristicile conexiunii şi prezentarea
interfetei de reţea,
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acces şi echipamente terminale;
A4O ETSI EN 3OO 451 Linii închiriate analogice, pe 4 fire, cu banda
vocala de calitate obişnuitã.
Caracteristicile conexiunii şi prezentarea
interfetei de reţea.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acces şi echipamente terminale;
A4S ETSI EN 300 452 Linii închiriate analogice, pe 4 fire, cu banda
vocala de calitate specialã.
Caracteristicile conexiunii şi prezentarea
interfetei de reţea.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
În conformitate cu standardele ETSI, caracteristicile tehnice minimale ale conexiunii se regãsesc în tabelul 2.3.
Tabelul 2.3. Linii închiriate analogice. Condiţii tehnice minimale
┌───────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│CARACTERISTICI │ VALORI MINIMALE │
│ALE CONEXIUNII ├──────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ A20 A2S A4O A4S │
├───────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Caracteristici de transfer │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Semnale în Semnale în Semnale în Semnale în
Capabilitatea banda vocala banda vocala banda vocala banda vocala
de transfer a fãrã restric- fãrã res- fãrã res- fãrã res-
informatiei tie asupra trictie trictie trictie
utilizãrii asupra asupra asupra
frecventelor utilizãrii utilizãrii utilizãrii
frecventelor frecventelor frecventelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Structura
transmisiei Bidirectionala Bidirectionala Bidirectionala Bidirectionala
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Stabilirea/ Nu necesita Nu necesita Nu necesita Nu necesita
eliberare utilizarea utilizarea utilizarea utilizarea
a conexiunii nici unui nici unui nici unui nici unui
protocol protocol protocol protocol
sau alta sau alta sau alta sau alta
intervenţie a intervenţie a intervenţie a intervenţie a
utilizatorului utilizatorului utilizatorului utilizatorului
în NTP în NTP în NTP în NTP
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Simetria Simetrica în Simetrica în Simetrica în Simetrica în
ambele ambele ambele ambele
direcţii direcţii direcţii direcţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Configurarea Punct la punct Punct la punct Punct la punct Punct la punct
comunicaţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Performanţele reţelei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Atenuarea
totalã O dB≤a(T)≤25 dB O dB≤a(T)≤17 dB O dB≤a(T)≤21 dB O dB≤a(T)≤13 dB
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distorsiune de EN 3OO 448 EN 3OO 449 EN 300 451 EN 3OO 452
atenuare (tabel 2,fig.l) (tabel 2,fig.l) (tabel 2,fig.l)(tabel 2,fig.l)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivelul semnalelor transmise
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Nivelul maxim al
puterii medii de -9 dBm -9 dBm -13 dBm -13 dBm
intrare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Nivelul
maxim al
puterii
instantanee +4 dBm +4 dBm O dBm O dBm
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Nivelul
maxim al
puterii
într-o
banda Nu se impun Nu se impun Nu se impun Nu se impun
de lOHz valori valori valori valori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Nivelul
maxim al
puterii de
intrare în
afarã benzii Nu se impun Nu se impun Nu se impun Nu se impun
vocale valori valori valori valori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Întârzierea transmisiei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Transmisii ≤(15+O,OlG)ms ≤(15+0,01G)ms ≤(15-HO,01G)ms ≤(15+0,OlG)ms
terestre (G=distanta (G=distanta (G=distanta (G=distanta
geograficã geograficã geograficã geograficã
în km) în km) în km) în km)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Transmisii
prin satelit ≤ 35O ms ≤ 35O ms ≤ 35O ms ≤ 35O ms
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distorsiunea
întârzierii Nu se impun EN 3OO 449 Nu se impun EN 3OO 452
de grup valori (tabel 3, fig.3) valori (tabel 3, fig.3)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Variatia în timp a atenuarii totale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Variatii
bruste de Nu se impun ≤1O într-o Nu se impun ≤1O într-o
amplitudine valori perioada de valori perioada de
15 min 15 min
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
± 4dB fata de ± 4dB fata de ± 4dB fata de ± 4dB fata de
2. Alte valoarea valoarea valoarea valoarea
variatii corespunzãtoare corespunzãtoare corespunzãtoare corespunzãtoare
la f=lO20Hz la f=lO20Hz la f=102OHz la f=lO20Hz
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivelul de
putere
de zgomot
psofometric
la ieşirea <-41 dBmOp <-41 dBmOp <-41 dBmOp <-41 dBmOp
liniei
închiriate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
≤18 impulsuri ≤18 impulsuri
Zgomot în Nu se impun ≥-21 dBmO Nu se impun ≤-21 dBmO într-o
impulsuri valori într-o valori perioada
perioada de 15 min
de 15 min
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Jitter-ul Nu se impun ≤10° vârf Nu se impun ≤10° vârf
de faza valori la vârf valori la vârf
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distorsiuni totale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Distorsiuni ≤7,5 qdu; ≤1 ≤3 qdu; Fãrã ≤7,5 qdu; ≤1 ≤3 qdu; Fãrã
de cuantizare sistem ADPCM sistem ADPCM sistem ADPCM sistem ADPCM
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Distorsiuni Nu se impun Nu se impun
totale valori >28 dB valori >28 dB
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Interferenta Nu se impun Nu se impun
unitonala valori ≤-44 dBmO valori ≤-44 dBmO
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Eroare de Nu se impun Nu se impun
frecventa valori ≤±5 Hz valori ≤±5 Hz
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distorsiun Nu se impun ≤ 25 dB sub Nu se impun ≥ 25 dB sub
armonice valori nivelul valori nivelul
fundamentalei fundamentalei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ecoul şi
stabilitatea
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dispozitive
de control
al ecoului Nu se folosesc Nu se folosesc - -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ecoul la
emisie >1O dB >1O dB - -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ecoul la
recepţie >2O dB >2O dB - -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Stabilitatea O'f74 kHz O'f74 kHz - -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Linii închiriate digitale Setul minim de linii închiriate pentru care se impun caracteristici tehnice minimale se referã la urmãtoarele categorii de linii închiriate: - linii închiriate digitale fãrã restrictii, cu debit binar de 64 kbit/s (D64U); - linii închiriate digitale cu debit binar multiplu de 64 kbit/s (D64M); - linii închiriate digitale pentru fluxuri de 2.048 kbit/s nestructurate (D2048U); - linii închiriate digitale pentru fluxuri de 2.048 kbit/s structurate (D2048S).
Tabelul 2.4. Tipuri de linii închiriate digitale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul liniei Referinta
închiriate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acces şi echipamente terminale;
64 kbit/s ETSI EN 300 289 Linii închiriate digitale fãrã restrictii
D64U de 64 kbit/s, cu integritate de octet;
Caracteristici ale conexiunii.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2O48 kbit/s - E1 Acces şi echipamente terminale;
(nestructurata) ETSI EN 300 247 Linii închiriate digitale pentru fluxuri
D2O48U de 2 O48 kbit/s
nestructurate; Caracteristici ale
conexiunii.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2O48 kbit/s - E1 Acces şi echipamente terminale;
(structuratã) ETSI EN 3OO 419 Linii închiriate digitale pentru fluxuri
D2O48S de 2 O48 kbit/s structurate;
Caracteristici ale conexiunii.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
În conformitate cu standardele ETSI, caracteristicile tehnice minimale ale conexiunii se regãsesc în tabelul 2.5.
Tabelul 2.5. Linii închiriate digitale. Condiţii tehnice minimale
┌───────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│CARACTERISTICI │ VALORI MINIMALE │
│ALE CONEXIUNII ├──────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ D64U D64M D2048U D2048S │
├───────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Caracteristici de transfer │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Rata de Linii închiriate
transfer 2O48±5Oppm sincronizate
a informatiei 64kbit/s n x 64kbit/s kbit/s 2O48±5Oppm kbit/s
────────────────
1984kbit/s
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capabilitatea Informaţii Informaţii Informaţii Informaţii
de transfer a digitale digitale digitale digitale
informatiei fãrã fãrã fãrã fãrã
restrictii restrictii restrictii restrictii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Structura Cu menţinerea Octeti Cu menţinerea
transmisiei integritãţii separati Nestructurata integritãţii
octetului cadrului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Stabilirea/ Nu necesita Nu necesita Nu necesita Nu necesita
eliberare utilizarea utilizarea utilizarea utilizarea
a conexiunii nici unui nici unui nici unui nici unui
protocol protocol protocol protocol
sau alta sau alta sau alta sau alta
intervenţie a intervenţie a intervenţie a intervenţie a
utilizatorului utilizatorului utilizatorului utilizatorului
în NTP*) în NTP*) în NTP*) în NTP*)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Simetria Simetrica în Simetrica în Simetrica în Simetrica în
ambele ambele ambele ambele
direcţii direcţii direcţii direcţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Configurarea Punct la punct Punct la punct Punct la punct Punct la punct
comunicaţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Performanţele reţelei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Întârzierea transmisiei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Transmisii ≤(10+O,O1G)ms ≤(10+0,01G)ms ≤(10-HO,01G)ms ≤(10+0,O1G)ms
terestre (G=distanta (G=distanta (G=distanta (G=distanta
geograficã geograficã geograficã geograficã
în km) în km) în km) în km)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Transmisii
prin satelit ≤ 35O ms ≤ 35O ms ≤ 35O ms ≤ 35O ms
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Jitter
(1 UI =
15,6æs)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Jitter la 0,25UI 1,1UI 1,1UI 1,1UI
portul de (2OHz'f76OOHz) (4Hz'f7lOOkHz) (4Hz'f7lOOkHz) (4Hz'f7lOOkHz)
intrare al O,O5UI 0,11UI 0,11UI 0,11UI
liniei (3kHz'f72OkHz) (4OHz'f7100kHz) (4OHz'f7100kHz) (4OHz'f7100kHz)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Jitter la 0,25UI 1,5UI 1,5UI 1,5UI
portul de (2OHz'f720kHz) (20Hz'f71OOkHz) (204Hz'f71OOkHz) (20Hz'f71OOkHz)
ieşire al O,O5UI 0,2UI 0,2UI 0,2UI
liniei (3kHz'f72OkHz) (18kHz'f7100kHz) (18kHz'f7100kHz) (18kHz'f7100kHz)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alunecãri de
octet ≤ 5 în 24h ≤ 5 în 24h ≤ 5 în 24h ≤ 5 în 24h
──────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────
Parametri de │
eroare │
──────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Secunde │
eronate ≤ 5324 în 24h ≤ 5324 în 24h ≤ 2889 în 24h │
──────────────────────────────────────────────────────────────┤ EN 300 419
2. Secunde │ (tabel 1)
sever eronate │
(ŞES) ≤ 1O5 în 24h ≤ 1O5 în 24h ≤ 117 în 24h │
──────────────────────────────────────────────────────────────┤
3. BBE** - - 22 395 în 24h │
──────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────
*) Network Termination Point = punct terminal al reţelei
**) Background Block Errors = bloc eronat obişnuit/normal
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 3 SERVICII DE COMUNICAŢII ELECTRONICE oferite pe reţea ISDN Indicatori minimali de calitate a serviciilor oferite pe o reţea ISDN Definitie: Reţeaua ISDN este reţeaua prin intermediul cãreia se furnizeazã un pachet de servicii de comunicaţii electronice diferite, oferind o conexiune digitala între interfetele utilizator/reţea. 1. Deranjamente raportate per linie de acces ISDN pe an Definitie: O raportare valida de deranjament reprezintã o raportare a întreruperii sau degradãrii serviciului ce afecteazã unul sau mai multe canale ISDN şi este atribuitã reţelei, necesitand reparatie. Aceasta exclude defectarea oricãrui echipament terminal. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Calculul indicatorului se va face prin divizarea numãrului de raportari valide înregistrate într-o perioada de un an la valoarea medie a numãrului de linii de acces ISDN în aceeaşi perioada de timp. Se vor lua în considerare numai raportarile valide. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 2. Secunde sever eronate Definitie: O secunda sever eronatã (Severely Errored Second ŞES) este un interval de o secunda cu o rata de eroare de bit (BER) superioarã valorii 10^-3. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Indicatorul va fi exprimat sub forma unui raport procentual între numãrul secundelor sever eronate din cuprinsul unui interval de mãsura specificat şi totalul secundelor din acel interval pentru conexiuni ISDN de 64 kbps. Mãsurãtorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 3. Rata apelurilor nereusite Definiţii: Un apel nereusit este un apel cãtre un numãr de identificare valid, format corespunzãtor, pentru care sistemul de semnalizare al utilizatorului apelant nu receptioneaza mesajul "ALERT" sau "CONNECT" ori o indicaţie de "utilizator ocupat" sau alta indicaţie de refuzare a apelului, în cel mult 30 de secunde din momentul când mesajele "INIŢIAL ADDRESS MESSAGE" sau "SUBSEQUENT ADDRESS MESSAGE" sunt recepţionate de reţea. Un apel virtual nereusit este un apel virtual cãtre un numãr de identificare valid, care nu determina recepţia unui pachet de conectare sau a unei confirmãri de disponibilitate de la partea apelata, într-un interval de 200 de secunde din momentul când un pachet de cerere de apel este transferat de la partea apelanta în canalul de acces. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Rata apelurilor nereusite este raportul procentual dintre numãrul de apeluri/apeluri virtuale nereusite şi totalul apelurilor/apelurilor virtuale încercate într-o perioada de timp specificatã. Mãsurãtorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test. Se vor raporta separat valorile parametrului pentru apeluri nereusite şi pentru apeluri virtuale nereusite. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 4. Timpul de stabilire a conexiunii Definitie: Timpul de stabilire a conexiunii este perioada de la momentul când mesajele "INIŢIAL ADDRESS MESSAGE" sau "SUBSEQUENT ADDRESS MESSAGE", necesare pentru selecţia circuitului, sunt recepţionate de reţea şi pana la momentul când un mesaj "ALERT" sau "CONNECT" ori o indicaţie de "utilizator ocupat" sau alta indicaţie de refuzare a apelului de cãtre utilizatorul apelat este primitã în sistemul de semnalizare al utilizatorului apelant. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Se vor exclude din calcul apelurile nereusite şi apelurile care primesc mesajul "NO USER RESPONDING". Mãsurãtorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 5. Rata de transfer Definitie: Rata de transfer pentru o conexiune virtuala reprezintã numãrul bitilor de date transferati cu succes într-o singura direcţie de la un punct terminal la altul, pe unitate de timp. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Calculul indicatorului se realizeazã efectuandu-se raportul procentual dintre valoarea realã a ratei de transfer obţinutã şi cea nominalã a conexiunii. Mãsurãtorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test. Indicatorul se va calcula pentru intervale de timp de 10 secunde de conexiune activa. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 6. Întârzierea în bucla Definitie: Întârzierea în bucla este intervalul de timp dintre momentul în care primul bit al pachetului trece în linia de acces a echipamentului terminal transmitator şi momentul în care ultimul bit al aceluiaşi pachet este receptionat de echipamentul terminal receptor. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Mãsurãtorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test, utilizându-se pachete de date cu o lungime fixa de 128 biti. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 7. Întârzierea stabilirii legãturii Definitie: Întârzierea stabilirii legãturii virtuale este intervalul dintre momentul când primul bit al pachetului de cerere de apel este transferat de la echipamentul terminal transmitator în linie şi momentul când ultimul bit al pachetului de conectare este receptionat de echipamentul terminal receptor. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Se vor exclude din calcul apelurile nereusite. Mãsurãtorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. 8. Disponibilitatea serviciului suport Definitie: O stare de nedisponibilitate începe cu prima aparitie a unui interval de zece secunde consecutive în care, pentru fiecare secunda, fie serviciul este întrerupt datoritã unui deranjament de reţea, fie rata de eroare reziduala este mai mare decât 10^-3. Aceste zece secunde sunt considerate parte a timpului de nedisponibilitate. Starea de nedisponibilitate se încheie cu primul interval de zece secunde pe durata cãruia serviciul nu este întrerupt sau rata de eroare reziduala nu este mai mare de 10^-3. Aceste zece secunde sunt considerate parte a timpului de disponibilitate. Disponibilitatea serviciului suport este definitã ca raportul procentual dintre numãrul mediu al orelor în care serviciul este disponibil pentru utilizator (pentru toate conexiunile permanente în mod pachet) şi numãrul total de ore. Consideratii privind mãsurarea parametrului acestui indicator Se vor exclude din calcul momentele de nedisponibilitate datorate echipamentelor/instalaţiilor aparţinând utilizatorilor sau terţilor. Raportarea acestui indicator se va face trimestrial. Tabelul 3.1. Indicatori minimali de calitate pentru servicii de comunicaţii electronice destinate publicului furnizate prin intermediul reţelelor ISDN
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Indicator Valoare Observaţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Deranjamente raportate per linie max.0,2 Pentru toate tipurile de servicii
de acces ISDN pe an suport ISDN(for all bearer
─────────────────────────────────────────── services)
Secunde sever eronate max. 1%
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rata apelurilor nereusite max. 2% Pentru serviciile suport cu
comutare de circuite/pachete
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Timpul de stabilire a legãturii max.5 sec Pentru serviciile suport cu
comutare de circuite
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rata de transfer min. 95% Pentru servicii suport cu
comutare de pachete
──────────────────────────────────────────────
Întârzierea în bucla max.150 sec
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Întârzierea stabilirii legãturii max. 5 sec. Pentru serviciile suport cu
comutare de pachete
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Disponibilitatea serviciului Pentru serviciile suport
suport min. 99% permanente cu comutare de pachete
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 4 SERVICII DE COMUNICAŢII ELECTRONICE oferite prin intermediul reţelelor pe care se utilizeazã protocolul IP Pentru realizarea unor niveluri calitative minime pentru serviciile furnizate prin intermediul reţelelor pe care se utilizeazã protocolul IP se vor utiliza urmãtorii parametri de performanta: 1. Întârzierea de transfer IP - IPTD Pentru un sens de transmisie acest indicator reprezintã timpul necesar ca un pachet sa fie transmis şi receptionat în întregime la destinaţie şi este suma a doua componente, respectiv: - timpul necesar pentru ca primul bit al pachetului sa treacã de la sursa la destinaţie, exprimat în funcţie de distanta fizica, de numãrul echipamentelor active şi pasive traversate de-a lungul legãturii şi de încãrcarea instantanee a reţelei; - timpul necesar pentru a transmite toţi bitii pachetului, exprimat în funcţie de viteza de transmisie a liniei. 2. Variatia întârzierii IP - IPDV Pentru o pereche de pachete IP acest indicator reprezintã diferenţa între întârzierea pe un sens, masurata pentru doua pachete consecutive. 3. Rata de pierderi IP - IPLR Indicatorul este definit ca numãrul de pachete expediate, dar nereceptionate la destinaţie sau recepţionate incomplet, raportat la numãrul total de pachete expediate. 4. Rata de eroare IP - IPER Indicatorul reprezintã raportul dintre numãrul de pachete eronate şi numãrul total de pachete expediate. Cei patru parametri de performanta consideraţi pentru reţelele pe care se utilizeazã procotolul IP se vor încadra în valorile limita definite în tabelul 4.1, identificandu-se astfel clase de calitate a serviciilor oferite.
Tabelul 4.1. Corelarea obiectivelor de performanta a reţelelor IP cu
clasele de calitate a serviciului
─────────────┬────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
Parametrul de│Natura obiecti- │ Clase de calitate a serviciului │
performanta a│vului de perfor-├───────┬───────┬───────┬───────┬───────┬────────┤
reţelei │manta │Clasa 0│Clasa 1│Clasa 2│Clasa 3│Clasa 4│Clasa 5 │
─────────────┼────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────────┤
IPTD │Val. max.*1) │100ms │400ms │100ms │400ms │1s │N │
─────────────┼────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────────┤
IPDV │Val. max*2) │ 50ms*3│ 50ms*3│N │N │N │N │
─────────────┼────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────────┤
IPLR │Val. max │10^-3*4│10^-3*4│10^-3 │10^-3 │10^-3 │N │
─────────────┼────────────────┼───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴────────┤
IPER │Val. max │ 10^-4*5) │
─────────────┴────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘
Aceste obiective se aplica reţelelor publice ce folosesc protocoale IP.
Pentru paramentrii IPTD, IPDV şi IPLR se recomanda implementarea unei durate
standard de 1 minut. "N" corespunde termenului "nu se impune".
*1) Timpi de propagare foarte mari pot impiedica atingerea acestor obiective
de performanta. Din acest motiv furnizorul de servicii poate alege,
alternativ, între diferitele valori, în funcţie de nivelul de performanta
pe care îl poate oferi.
*2) Pentru date tehnice suplimentare cu privire la acest parametru se poate
consulta Recomandarea ITU-T Y.1541, Appendix II.
*3) Aceasta valoare este proporţionalã cu capacitatea punctelor de legatura
dintre reţele.
*4) Valoare rezultatã în urma unor studii ITU privind calitatea aplicatiilor
ce integreaza vocea umanã.
*5) Aceasta valoare transforma pierderea pachetelor în unica sursa dominanta
de defecte de transmisiune cãtre nivelurile ISO superioare.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pentru îndeplinirea condiţiilor impuse, precum şi pentru clarificarea aspectelor tehnice privind definirea, implementarea, mãsurarea parametrilor de performanta se vor consulta recomandãrile ITU-T Y.1540 şi Y.1541. În tabelul 4.2 se propune o orientare a furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice prin intermediul reţelelor pe care se utilizeazã protocolul IP pentru clasificarea aplicatiilor oferite.
Tabelul 4.2. Încadrarea serviciilor de comunicaţii electronice oferite
prin intermediul reţelelor pe care se utilizeazã protocolul IP în clase
de calitate
─────┬──────────────────────────────────┬──────────────────┬───────────────────┐
Clasa│ │ │ │
de │ │ │ │
cali-│ │ │ │
tate │ Aplicaţii(exemple) │Mecanisme de nod │Tehnici de reţea │
a │ │ │ │
ser- │ │ │ │
vi- │ │ │ │
ciu- │ │ │ │
lui │ │ │ │
─────┼──────────────────────────────────┼──────────────────┼───────────────────┤
│Aplicaţii în timp real, sensibile │Cozi de asteptare │Constrângeri de │
│la variatii de jitter, puternic │separate cu ser- │rutare şi de │
0 │interactive (VOIP, │vicii preferenti- │distanta │
│Teleconferinte video) │ale şi gestionarea├───────────────────┤
─────┼──────────────────────────────────┤traficului │Constrângeri mai │
1 │Aplicaţii în timp real, sensibile │ │mici de rutare şi │
│la variatii de jitter, interactive│ │de distanta │
│(VOIP, Teleconferinte video) │ │ │
─────┼──────────────────────────────────┼──────────────────┼───────────────────┤
2 │Informaţii de tranzactionare, │Cozi de asteptare │Constrângeri de │
│puternic interactive (semnalizari)│separate, priori- │rutare şi de │
─────┼──────────────────────────────────┤tare scãzutã │distanta │
3 │Informaţii de tranzactionare, │ ├───────────────────┤
│inter-active │ │Constrângeri mai │
│ │ │mici de rutare şi │
│ │ │de distanta │
─────┼──────────────────────────────────┼──────────────────┼───────────────────┤
4 │Informaţii de tranzactionare, │Cozi de asteptare │ │
│interactive (tranzacţii scurte, │lungi, prioritare │ Orice ruta/cale │
│flux video, transmisii de date) │scãzutã │ │
─────┼──────────────────────────────────┼──────────────────┼───────────────────┤
5 │Aplicaţii traditionale ale │Cozi de asteptare │ │
│reţelelor IP obişnuite │separate, priori- │ Orice ruta/cale │
│ │tate minima │ │
─────┴──────────────────────────────────┴──────────────────┴───────────────────┘
Furnizorii serviciului de telefonie destinat publicului, care folosesc tehnologia VoIP pentru oferirea de convorbiri locale, au obligaţia de a comunica persoanelor interesate, înainte de comercializarea serviciului, clasa de calitate în care se încadreazã serviciul oferit şi sa practice pentru furnizarea serviciului tarife corelate cu aceasta clasa. Furnizorii serviciului de telefonie destinat publicului, care folosesc tehnologia VoIP pentru oferirea de convorbiri de lungã distanta şi internaţionale, au obligaţia sa respecte obiectivele de performanta corespunzãtoare clasei 0 de calitate a serviciilor.
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.