Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 137 din 12 decembrie 2002  privind aprobarea Regulamentului pentru efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 137 din 12 decembrie 2002 privind aprobarea Regulamentului pentru efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 916 din 16 decembrie 2002

În temeiul prevederilor art. 32 alin. (1) lit. b) şi ale <>art. 38 alin. (1), (3) şi (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 ,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.

ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul pentru efectuarea analizelor de piata şi determinarea puterii semnificative pe piata, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Comunicaţii,
Ion Smeeianu

Bucureşti, 12 decembrie 2002.
Nr. 137.

ANEXA 1

REGULAMENT
pentru efectuarea analizelor de piata şi determinarea puterii semnificative pe piata

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament conţine regulile pe baza cãrora Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicaţii, denumita în continuare ANRC, efectueazã analiza pieţelor identificate potrivit Regulamentului privind identificarea pieţelor relevante din sectorul comunicaţiilor electronice şi determina dacã unul sau mai mulţi furnizori de reţele ori de servicii de comunicaţii electronice au putere semnificativã pe o anumitã piata relevanta specifica.
(2) În cuprinsul prezentului regulament sunt aplicabile definiţiile prevãzute la art. 2 din Regulamentul privind identificarea pieţelor relevante din sectorul comunicaţiilor electronice.
ART. 2
(1) Un furnizor este considerat ca având putere semnificativã pe o anumitã piata relevanta specifica dacã, individual sau împreunã cu alţi furnizori, se bucura pe piata respectiva de o poziţie echivalenta unei poziţii dominante.
(2) Prin poziţie dominanta pe o anumitã piata se înţelege situaţia în care un furnizor este capabil, într-o mãsura apreciabila, sa se comporte independent fata de concurenţi, clienţi sau consumatori.
(3) Un furnizor cu putere semnificativã pe o anumitã piata poate fi considerat a avea putere semnificativã şi pe o piata aflatã în strânsã legatura cu cea dintâi, dacã legãturile dintre cele doua pieţe permit ca puterea de piata sa fie utilizata şi pe piata adiacenta.
(4) În evaluarea puterii semnificative a unui furnizor pe o anumitã piata relevanta specifica se va lua în considerare puterea pe acea piata a întregului grup din care acesta face parte.

CAP. 2
Criterii pentru determinarea puterii semnificative

ART. 3
(1) Pentru determinarea puterii semnificative pe o piata relevanta specifica ANRC va lua în considerare unul sau mai multe dintre urmãtoarele criterii:
a) cota de piata şi stabilitatea acesteia;
b) integrarea pe verticala;
c) numãrul concurenţilor;
d) puterea de contracarare a utilizatorilor;
e) evoluţia preţurilor şi nivelul profiturilor;
f) gradul de diversificare a produselor;
g) mãrimea furnizorilor;
h) absenta concurenţilor potenţiali;
i) controlul asupra unei reţele sau infrastructuri asociate, greu de duplicat;
j) economiile de scara;
k) economiile de scop;
l) avantajul tehnologic;
m) accesul facil sau privilegiat la resurse financiare;
n) existenta unei reţele dezvoltate de distribuţie.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) este neexhaustiva, iar alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pieţei relevante specifice.
ART. 4
(1) Dacã pe o piata relevanta specifica exista un singur furnizor, acesta este prezumat a avea putere semnificativã pe piata respectiva şi va fi desemnat în acest sens de ANRC.
(2) Un furnizor cu o cota de piata mai mare sau egala cu 40% va fi considerat a avea putere semnificativã pe piata relevanta specifica dacã, în urma aplicãrii celorlalte criterii prevãzute la art. 3, ANRC nu constata contrariul.
(3) Un furnizor cu o cota de piata mai mica de 40% va fi considerat a nu avea putere semnificativã pe piata relevanta specifica dacã, în urma aplicãrii celorlalte criterii prevãzute la art. 3, ANRC nu constata contrariul.
ART. 5
(1) Principalele criterii ce pot fi utilizate pentru determinarea cotelor de piata ale furnizorilor sunt:
a) cifra de afaceri;
b) numãrul de utilizatori;
c) volumul traficului;
d) capacitatea instalata;
e) valoarea traficului.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) este neexhaustiva, iar alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pieţei relevante specifice.
ART. 6
(1) Stabilitatea în timp a cotei de piata oferã un indiciu ce conduce cãtre existenta puterii semnificative pe piata, în timp ce fluctuatiile cotelor de piata pot indica absenta unui furnizor cu putere semnificativã pe piata.
(2) Scãderea treptata a cotei de piata a unui furnizor cu putere semnificativã sugereaza ca piata devine mai competitivã, dar nu determina în mod necesar pierderea puterii semnificative pe piata relevanta specifica.
ART. 7
În analiza pieţelor relevante specifice se va avea în vedere ca integrarea pe verticala, în aval sau în amonte, a unui furnizor cu putere semnificativã pe o piata relevanta specifica poate afecta negativ concurenta pe pieţele adiacente.
ART. 8
La efectuarea analizelor de piata se va tine seama de numãrul furnizorilor existenţi pe piata, precum şi de raportul dintre cotele de piata ale acestora. Un numãr mare de furnizori poate constitui un indiciu al concurentei efective pe piata.
ART. 9
(1) Puterea pe piata a unui furnizor poate fi diminuata de puterea de contracarare a utilizatorilor.
(2) Puterea de contracarare a unui utilizator se manifesta, de regula, atunci când sunt îndeplinite una sau mai multe dintre urmãtoarele condiţii:
a) utilizatorul cumpara un volum important din totalul produselor oferite de furnizor;
b) utilizatorul poate migra, cu costuri reduse, cãtre surse alternative de achizitionare a produselor respective;
c) utilizatorul ar putea produce el însuşi produsele respective.
(3) Puterea de contracarare a utilizatorului creste când valoarea achiziţiilor de produse oferite de furnizor reprezintã o parte importanta din cheltuielile totale ale unui utilizator sau când furnizorul a realizat investiţii considerabile pentru a oferi produsele respective.
ART. 10
În efectuarea analizelor de piata se va tine seama dacã preţurile sunt stabilite pe baza mecanismelor concurentiale sau dacã acestea sunt determinate de politica de preţuri a furnizorului cu putere semnificativã pe piata, ceilalţi concurenţi raportandu-şi politica de preţuri la aceasta.
ART. 11
Nivelul profitului unui furnizor poate indica, de asemenea, gradul de concurenta pe piata relevanta specifica. Deşi profiturile mari se pot datora unei activitãţi eficiente a furnizorului, acestea pot indica inexistenta unei concurente efective şi prezenta unor bariere ridicate la intrarea pe piata.
ART. 12
În efectuarea analizelor de piata ANRC va lua în considerare faptul ca un furnizor care oferã o gama diversificata de produse îşi poate consolida poziţia pe piata prin oferirea acestora în pachet.
ART. 13
În efectuarea analizelor de piata se tine seama de faptul ca un furnizor de mari dimensiuni, comparativ cu concurentii sãi, poate obţine şi menţine în timp anumite avantaje fata de aceştia, provenite din economiile de scara, puterea financiarã, puterea de negociere în relaţiile cu furnizorii sãi, capacitatea de producţie, reţeaua de distribuţie şi politica de marketing.
ART. 14
(1) Absenta concurenţilor potenţiali poate indica existenta unor bariere ridicate la intrarea pe piata.
(2) Concurentii potenţiali sunt acei furnizori care, în circumstanţele economice date, au capacitatea de a intra pe piata relevanta specifica cu produse pe care le furnizeazã pe alte arii geografice sau prin adaptarea rapida a tehnologiei de care dispun, în condiţii acceptabile de eficienta.
ART. 15
Controlul asupra unei reţele sau infrastructuri asociate, pe care un concurent le poate duplica numai într-un timp îndelungat şi cu costuri considerabile, poate reprezenta o bariera ridicatã la intrarea pe piata.
ART. 16
Economiile de scara apar atunci când costul total mediu pe unitatea de produs al unui furnizor scade o data cu creşterea vânzãrilor, pentru un nivel al producţiei corelat cu nivelul cererii pe piata. Economiile de scara sunt influentate de factori tehnologici şi manageriali şi rezulta din scãderea costurilor fixe pe unitatea de produs ca urmare a creşterii volumului vânzãrilor.
ART. 17
Economiile de scop apar ca urmare a avantajului de cost pe care îl are un furnizor care realizeazã doua sau mai multe produse, utilizând aceleaşi mijloace, fata de cei care realizeazã un singur produs. Economiile de scop pot exista separat sau împreunã cu economiile de scara.
ART. 18
Deţinerea de cãtre un furnizor a unui avantaj tehnologic permite acestuia sa obţinã costuri reduse, putând constitui în acelaşi timp o bariera la intrarea pe piata pentru concurentii potenţiali.
ART. 19
Situaţia în care furnizorii au acces facil sau privilegiat la resurse financiare poate impiedica intrarea unor noi concurenţi pe piata relevanta specifica.
ART. 20
Un sistem de distribuţie dezvoltat, care poate fi realizat numai într-un timp îndelungat şi cu costuri considerabile, reprezintã un avantaj competitiv pentru furnizorul care îl deţine.

CAP. 3
Puterea semnificativã colectivã

ART. 21
(1) Pentru ca doi sau mai mulţi furnizori sa se bucure în comun de putere semnificativã pe o piata relevanta specifica (putere semnificativã colectivã) este necesar ca aceştia sa fie independenţi din punct de vedere juridic şi economic şi sa se comporte fata de utilizatori şi concurenţi ca o singura entitate care are putere semnificativã pe piata relevanta specifica.
(2) Pentru asimilarea comportamentului fata de utilizatori şi concurenţi a doi sau mai mulţi furnizori cu acela al unei singure entitãţi este necesarã îndeplinirea în mod cumulativ a urmãtoarelor condiţii:
a) sa nu existe concurenta efectivã pe piata relevanta specifica între furnizorii în cauza;
b) furnizorii în cauza sa adopte pe piata relevanta specifica un comportament uniform sau o politica unitarã.
ART. 22
În scopul determinãrii existenţei puterii semnificative colective pe o piata relevanta specifica, ANRC trebuie sa analizeze cumulativ:
a) dacã exista caracteristici ale pieţei care sa favorizeze o coordonare tacitã a comportamentului pe piata a doi sau mai mulţi furnizori;
b) dacã o astfel de coordonare este viabila, prin aceea ca:
- nici unul dintre participanţi nu este capabil sau nu este motivat sa abordeze un comportament divergent, având în vedere faptul ca ceilalţi participanţi sunt capabili şi motivati sa aplice mãsuri de contrtac; şi
- concurentii şi utilizatorii nu sunt capabili sau motivati sa se opunã rezultatului acestei coordonari.
ART. 23
(1) În efectuarea analizei prevãzute la art. 22 ANRC va aplica unul sau mai multe dintre urmãtoarele criterii:
a) concentrarea pieţei - o concentrare ridicatã a pieţei poate indica existenta puterii semnificative colective;
b) transparenta pieţei - puterea semnificativã colectivã poate aparea în situaţia în care furnizorii pot obţine cu usurinta informaţii despre preţurile şi clienţii concurenţilor;
c) gradul de maturitate a pieţei - un grad ridicat de maturitate a pieţei relevante specifice ingreuneaza intrarea pe piata şi atragerea de noi clienţi;
d) stagnarea sau creşterea moderata a cererii - o creştere rapida a cererii stimuleaza concurenta pe piata relevanta specifica, furnizorii având posibilitatea de a-şi mari cota de piata şi profiturile;
e) elasticitatea scãzutã a cererii - dacã cererea nu se modifica în mod considerabil ca rãspuns la schimbãrile de preţ, exista o motivatie scãzutã a furnizorilor de a reduce preţurile în scopul creşterii cotei lor de piata;
f) omogenitatea produselor - cu cat omogenitatea produselor este mai mare sau este perceputã de cãtre utilizatori în acest sens, cu atât va creste motivatia furnizorilor de a adopta un comportament similar pe piata, în scopul de a evita o concurenta a preţurilor şi o scãdere a profiturilor;
g) structura asemãnãtoare a costurilor - la un preţ dat, o structura asemãnãtoare a costurilor va determina un nivel similar al profiturilor, putând conduce la înţelegeri între furnizori asupra preţurilor;
h) cotele de piata similare - adoptarea unui comportament similar pe piata de cãtre furnizori poate fi favorizata de existenta unor cote de piata asemãnãtoare;
i) lipsa inovatiilor tehnice şi maturitatea tehnologiei - cu cat maturitatea tehnologiei este mai ridicatã, cu atât competiţia prin inovaţie tehnologicã scade;
j) absenta capacitãţilor în exces - existenta capacitãţilor în exces poate impiedica apariţia sau menţinerea unor înţelegeri între furnizori, aceştia fiind stimulati sa utilizeze capacitatile suplimentare în scopul maririi profiturilor;
k) barierele ridicate de intrare pe piata - existenta puterii semnificative colective pe o piata relevanta specifica este favorizata de barierele ridicate la intrarea pe piata;
l) lipsa puterii de contracarare a utilizatorilor - o putere de contracarare ridicatã a utilizatorilor poate impiedica apariţia puterii semnificative colective pe o piata relevanta specifica;
m) lipsa concurenţilor potenţiali - perspectiva intrãrii pe piata relevanta specifica a unor noi concurenţi limiteazã posibilitatea apariţiei puterii semnificative colective pe acea piata;
n) diferitele tipuri de legãturi informale între furnizorii susceptibili de a avea putere semnificativã colectivã - deşi stabilirea unor legãturi informale între furnizori poate avea scopul legitim de a rezolva unele probleme comune ridicate de activitatea acestora, existenta unor asemenea legãturi poate indica o acţiune concertata pe piata;
o) existenta mecanismelor de contrtac - furnizorii vor fi incurajati sa menţinã înţelegerile de pe piata dacã se pot aştepta la aplicarea unor mãsuri de contrtac din partea concurenţilor în cazul încãlcãrii acestor înţelegeri;
p) lipsa concurentei sau gradul redus de concurenta la nivelul preţurilor - în cazul în care furnizorii anticipeaza o concurenta puternica la nivelul preţurilor, aceştia pot incerca sa evite concurenta efectivã dintre ei prin înţelegeri asupra preţurilor de pe piata. Existenta acestui tip de înţelegeri poate fi indicatã de stabilitatea sau de fluctuatia redusã a preţurilor în timp.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) este neexhaustiva, iar alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pieţei relevante specifice.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 24
(1) Acolo unde legea cere ca impunerea, menţinerea, modificarea sau retragerea unor obligaţii sa se efectueze în urma unei analize de piata realizate în condiţiile legii, ANRC va stabili dacã pe piata relevanta exista concurenta efectivã pe baza analizei de piata realizate în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2) Dacã pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileşte ca pe piata relevanta specifica exista concurenta efectivã, aceasta nu va impune furnizorilor nici una dintre obligaţiile menţionate la alin. (1) sau le va retrage în cazul în care acestea exista.
(3) Dacã pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileşte ca pe piata relevanta specifica nu exista concurenta efectivã, aceasta va identifica, aplicând prevederile prezentului regulament, furnizorii care au putere semnificativã pe piata, îi va desemna în acest sens şi le va putea impune, în mod corespunzãtor, una sau mai multe dintre obligaţiile menţionate la alin. (1) sau va menţine ori va modifica aceste obligaţii acolo unde acestea exista deja.
(4) Mãsurile prevãzute la alin. (2) şi (3) pot fi luate numai în urma parcurgerii procedurii prevãzute la <>art. 50 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 .
ART. 25
Furnizorii au obligaţia de a pune la dispoziţie ANRC, la cererea motivatã a acesteia, toate informaţiile necesare în vederea aplicãrii prezentului regulament, sub sancţiunea prevãzutã la <>art. 56 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 .



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016