Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 135 din 20 octombrie 1998  privind exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin   Legea nr. 131/1996 , cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 135 din 20 octombrie 1998 privind exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996 , cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 4 februarie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, ridicatã de Societatea Comercialã "Compress Advertising" - S.R.L. din Constanta şi de Constantinescu Nicusor în Dosarul civil nr. 8.879/1997 al Judecãtoriei Constanta.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 13 octombrie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 20 octombrie 1998.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 noiembrie 1997, pronunţatã în Dosarul nr. 8.879/1997, Judecãtoria Constanta a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , ridicatã de Societatea Comercialã "Compress Advertising" - S.R.L. din Constanta şi de Constantinescu Nicusor într-o cauza civilã privind soluţionarea unei plângeri formulate impotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare contravenţionalã, încheiat de Garda Financiarã Constanta.
În motivarea exceptiei se susţine ca aceste prevederi sunt neconstituţionale, deoarece incalca atât dispoziţiile art. 41 alin. (2), privitoare la ocrotirea proprietãţii private, în mod egal, indiferent de titular, cat şi dispoziţiile art. 41 alin. (8) din Constituţie, potrivit cãrora bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii.
Autorii exceptiei contesta, în esenta, mãsura confiscãrii sumelor care depãşesc plafonul stabilit la art. 5 alin. 2 lit. c) pentru efectuarea de plati sau încasãri în numerar între persoane juridice, sustinand ca "nu se poate ca amenda sa fie aplicatã unei anumite persoane fizice sau juridice, iar confiscarea sa se dispunã în raport cu alta persoana fizica sau juridicã".
Exprimandu-şi opinia, instanta apreciazã ca prevederile <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 sunt neconstituţionale în raport cu art. 41 alin. (2) din Constituţie.
În conformitate cu art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul arata ca <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 26/1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997, "în sensul ca sancţiunea confiscãrii speciale a sumelor de bani plãtite în numerar peste plafonul prevãzut în art. 5 alin. 2 lit. c) a fost înlãturatã, fiind pastrata doar sancţiunea amenzii contravenţionale, care se aplica persoanelor fizice vinovate, aceasta prevedere neputând fi socotitã în contradictie cu textul art. 41 alin. (1) din Constituţia României, care se referã la garantarea dreptului de proprietate în limitele şi condiţiile legii". În consecinta, se considera ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã de Constantinescu Nicusor şi de Societatea Comercialã "Compress Advertising" - S.R.L. este, "în ce priveşte <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , lipsitã de obiect, iar referitor la art. 6 alin. 2 din aceeaşi ordonanta este neîntemeiatã".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
<>Art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 (aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 131/1996 ), astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997, ordonanta aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 88/1998), prevede ca "încasãrile zilnice în numerar pentru fiecare casierie de la o persoana juridicã nu pot depãşi plafonul stabilit la art. 5 alin. 2 lit. c)", iar alin. 2 al aceluiaşi articol stabileşte faptele ce constituie contravenţie, precum şi modalitatea de sancţionare a lor.
Acest text nu mai prevede mãsura confiscãrii sumelor care depãşesc plafonul stabilit în ordonanta, ceea ce înseamnã ca dispoziţia care conţinea aceasta sancţiune era abrogatã implicit la data sesizãrii Curţii Constituţionale (13 noiembrie 1997).
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor dispoziţii legale care nu mai sunt în vigoare, astfel ca excepţia urmeazã sa fie respinsã ca inadmisibila.

Pentru motivele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 131/1996 , cu modificãrile ulterioare, ridicatã de Societatea Comercialã "Compress Advertising" - S.R.L. din Constanta şi de Constantinescu Nicusor în Dosarul nr. 8.879/1997 al Judecãtoriei Constanta.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 20 octombrie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Carmen Daniela Manea

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016