Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 134 din 3 aprilie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 189/2000     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 134 din 3 aprilie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 306 din 7 mai 2003
Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 189/2000 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, excepţie ridicatã de Alexandru Lucian Porteanu în Dosarul nr. 1.593/2002 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde autorul exceptiei personal şi asistat de avocat Voicu Zdrenghea, precum şi consilier juridic Corneliu Fratila pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstituţionalitate solicita admiterea acesteia, întrucât apreciazã ca perioada cuprinsã între 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, avutã în vedere de legiuitor pentru acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice, nu corespunde realitãţii istorice, ceea ce creeazã discriminare între diferite categorii de persoane cãrora li se aplica legea.
Reprezentantul Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti solicita respingerea exceptiei, deoarece prin dispoziţiile <>Legii nr. 189/2000 nu se incalca, asa cum susţine autorul exceptiei, art. 16 alin. (1) din Constituţie şi nici art. 20-23 din aceasta.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, întrucât apreciazã ca textele de lege criticate nu sunt contrare dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind incalcate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 23 octombrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 1.593/2002, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 189/2000 , excepţie ridicatã de Alexandru Lucian Porteanu într-un litigiu având ca obiect contestaţia formulatã impotriva deciziei de stabilire a duratei perioadei de refugiat.
În motivarea exceptiei se arata ca perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, stabilitã prin <>Legea nr. 189/2000 pentru acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice, este mai mica decât cea realã, adicã cea cuprinsã între 28 iunie 1940 - 10 februarie 1947, "la care ar trebui acordat un interval rezonabil pana la 31 august 1947, necesar efectuãrii tuturor operaţiunilor de revenire a celor stramutati". Se considera ca în felul acesta se diminueazã drepturile conferite persoanelor persecutate pe motive etnice, se creeazã o discriminare între diferite categorii de persoane cãrora le este adresatã legea, ceea ce contravine "principiilor şi dispoziţiilor constituţionale privind drepturile omului din care rezulta mãsurile reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse persecutiilor etnice, cu specialã privire la art. 16 şi art. 20-23 din Constituţia României". Autorul exceptiei de neconstituţionalitate solicita Curţii Constituţionale sa dispunã reexaminarea normelor criticate şi înlocuirea sintagmei "persoane persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice" din titlul (modificat) al <>Legii nr. 189/2000 şi în cel al normelor de completare a ei, cu formularea "persoane persecutate din motive etnice în perioada 28 iunie 1940 - 31 august 1947".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ considera ca prevederile <>Legii nr. 189/2000 nu contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) privitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor şi nici celor ale art. 20-23, referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, accesul liber la justiţie, dreptul la viata şi integritate fizica şi psihicã şi libertatea individualã. În legatura cu solicitarea autorului exceptiei privind modificarea perioadei de referinta a legii, instanta de judecata apreciazã ca aceasta este inadmisibila, având în vedere prevederile legale referitoare la limitele controlului de constitutionalitate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila. În acest sens, arata ca necuprinderea în lege "a întregii perioade de persecutie etnicã nu constituie o încãlcare a vreunei prevederi constituţionale, ci reprezintã o opţiune de reglementare, iar analizarea şi eventuala completare a duratei perioadei de persecutie etnicã nu sunt de competenta Curţii Constituţionale".
Avocatul Poporului apreciazã ca dispoziţiile <>Legii nr. 189/2000 sunt constituţionale, întrucât prin acestea nu se aduce atingere dreptului la viata, la integritate fizica şi psihicã, la libertate individualã şi nici principiului egalitãţii şi nediscriminarii.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobatã prin <>Legea nr. 189/2000 şi transformata din act modificator al <>Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificãrile ulterioare, în act de baza, de sine statator, integrand în cuprinsul sau şi modificãrile aduse prin <>Legea nr. 189/2000 .
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã retine urmãtoarele:
În opinia autorului exceptiei, în esenta, între perioada realã a persecutiei pe motive etnice, apreciatã de acesta ca fiind cea cuprinsã între 28 iunie 1940 - 31 august 1957, şi cea reţinutã în titlul şi în cuprinsul <>Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 , adicã 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, exista o diferenţa care determina diminuarea perioadei pentru care se acorda drepturi unor persoane aflate într-o asemenea situaţie, ceea ce instituie o discriminare între persoanele care au aceasta vocaţie şi cele care pot beneficia efectiv de prevederile legii. Se considera ca se incalca astfel art. 16 şi art. 20-23 din Constituţie, precum şi "principiile şi dispoziţiile constituţionale privind drepturile omului din care rezulta mãsurile reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse persecutiilor etnice". În consecinta, se solicita Curţii Constituţionale sa dispunã reexaminarea şi reformularea textelor criticate "într-o legislaţie unificata, coerenta, echitabila în deplin acord cu dispoziţiile constituţionale".
Analizând aceste sustineri, Curtea constata ca acordarea, prin ordonanta criticata, a unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945, adicã pentru alta perioada decât cea consideratã ca fiind realã de cãtre autorul exceptiei de neconstituţionalitate, nu incalca, asa cum susţine acesta, prevederile constituţionale privind drepturile omului din care rezulta mãsurile reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse persecutiilor etnice. Constituţia nu consacra drepturi din care rezulta mãsuri reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse unor persecutii etnice. Asemenea mãsuri reparatorii izvorãsc din vointa legiuitorului şi au întinderea pe care acesta o stabileşte prin lege, fãrã ca astfel sa se încalce vreo prevedere constituţionalã. Întinderea acestor mãsuri nu este de natura sa afecteze nici egalitatea în drepturi a cetãţenilor şi nici dispoziţiile constituţionale privitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, accesul liber la justiţie, dreptul la viata şi la integritate fizica şi psihicã şi la libertatea individualã.
Solicitarea autorului exceptiei, în sensul ca prin decizia ce o va pronunţa Curtea Constituţionalã sa dispunã reexaminarea şi reformularea textelor criticate, urmeazã, de asemenea, sa fie respinsã, întrucât Curtea Constituţionalã nu poate obliga Parlamentul sa reexamineze o lege pe motive de oportunitate. În aceste condiţii, reexaminarea legii poate fi efectuatã în cadrul procedurii legislative, prin exercitarea dreptului de initiativa legislativã de cãtre subiectii prevãzuţi de art. 73 din Constituţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, excepţie ridicatã de Alexandru Lucian Porteanu în Dosarul nr. 1.593/2002 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 aprilie 2003.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016