Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 134 din 25 februarie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 134 din 25 februarie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 209 din 2 aprilie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Gabriela Dinu în Dosarul nr. 11.927/212/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei.

CURTEA

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 11.927/212/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Excepţia a fost ridicatã de Gabriela Dinu într-o cauzã privind soluţionarea unui recurs formulat în cadrul unei acţiuni având ca obiect o plângere contravenţionalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã pedeapsa complementarã aplicabilã în cazul sãvârşirii contravenţiei prevãzute de <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , constând în traversarea strãzii printr-un loc nepermis, este disproporţionatã atât faţã de pedeapsa principalã corespunzãtoare aceleiaşi contravenţii, care, oricum, prezintã un grad de pericol social redus, cât şi faţã de pedepsele aplicabile pentru sãvârşirea unor infracţiuni reglementate de acelaşi act normativ. Ca atare, susţine cã aceastã dispoziţie legalã cuprinde sancţiuni injuste faţã de obiectul contravenţiei şi este aplicatã în mod greşit, cu încãlcarea principiului echitãţii şi al egalitãţii.
Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal opineazã, în concordanţã cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale, cã textul de lege criticat nu încalcã normele invocate din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Legiuitorul este cel care apreciazã, la momentul legiferãrii, caracterul proporţional al mãsurii luate, iar cea prevãzutã de <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 nu este de naturã sã încalce principiile egalitãţii, al exercitãrii drepturilor şi libertãţilor cu bunã-credinţã, al liberului acces la justiţie şi nici al imparţialitãţii, unicitãţii şi echitãţii justiţiei, prevãzute în Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa I de sancţiuni urmãtoarele fapte sãvârşite de cãtre persoane fizice: (...) 3. nerespectarea de cãtre pietoni a normelor privind circulaţia pe drumurile publice."
Textele din Constituţie pretins a fi încãlcate sunt, în ordinea invocãrii lor, cele ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, art. 57 - Exercitarea drepturilor şi a libertãţilor, art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 21 - Accesul liber la justiţie şi ale art. 124 potrivit cãrora "Justiţia este unicã, imparţialã şi egalã pentru toţi".
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã urmãtoarele:
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 are ca obiect stabilirea unor reguli referitoare la circulaţia pe drumurile publice, aplicabile în mod corespunzãtor participanţilor în trafic, respectiv atât conducãtorilor de autovehicule, cât şi pietonilor. Mãsurile instituite prin acest act normativ au ca scop, potrivit art. 1 alin. (2), "asigurarea desfãşurãrii fluente şi în siguranţã a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi ocrotirea vieţii, integritãţii corporale şi a sãnãtãţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietãţii publice şi private, cât şi a mediului". Aşa fiind, reglementarea unor sancţiuni contravenţionale pentru încãlcarea acestor reguli este deplin justificatã, din perspectiva interesului general ocrotit.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , nerespectarea de cãtre pietoni a normelor privind circulaţia pe drumurile publice constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã. Autorul excepţiei este nemulţumit de aplicarea acestei sancţiuni, consideratã a fi injustã şi disproporţionatã faţã de alte sancţiuni corespunzãtoare unor infracţiuni reglementate de acelaşi act normativ.
Curtea constatã cã nu poate reţine critica de neconstituţionalitate formulatã, bazatã pe aprecierea subiectivã a autorului excepţiei, potrivit cãreia contravenţia constând în traversarea printr-un loc nepermis prezintã un grad redus de pericol social. Aprecierea obiectivã a gradului de pericol social specific fiecãrei contravenţii sau infracţiuni este de competenţa exclusivã a autoritãţii legiuitoare, iar stabilirea gravitãţii faptei, în funcţie de împrejurãrile concrete ale speţei, precum şi a sancţiunii aplicate constituie atribuţii exercitate de instanţa de judecatã învestitã cu soluţionarea acelei cauze. Aşadar, Curtea nu se poate pronunţa asupra modalitãţii în care legiuitorul a înţeles sã reglementeze anumite fapte ce prezintã pericol social şi sã instituie mãsurile considerate necesare spre a combate şi a sancţiona sãvârşirea acelor fapte. Chiar şi aşa, nu se poate susţine cã instituirea obligaţiei pentru pietoni de a respecta regulile de circulaţie, în speţã aceea de a traversa prin locurile indicate, este de naturã sã restrângã unele drepturi sau libertãţi fundamentale, sã afecteze principiul echitãţii şi al egalitãţii, dreptul de acces liber la justiţie sau principiul potrivit cãruia "Justiţia este unicã, imparţialã şi egalã pentru toţi".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Gabriela Dinu în Dosarul nr. 11.927/212/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 februarie 2010.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016